Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Půjčování věcí ročně stojí desetitisíce

aktualizováno 
Majitel půjčovny nářadí v menším moravském městě neinvestuje do reklamy a ani jiným způsobem nedává o své firmě vědět. Proč se chová v rozporu s podnikatelskou logikou? Během jednoho roku se mu ztratily věci za sto padesát tisíc korun, proto nejraději obsluhuje jen stálou, prověřenou klientelu, o nové zákazníky zájem nemá. Největší starosti mu dělají kradené nebo falešné občanské průkazy. Podnikatel, který si přeje zůstat v anonymitě, jen konstatuje, že většinu takových případů ukončí policie bez úspěchu s vyjádřením: pachatel neznámý.

S podobnými problémy se potýká většina tuzemských půjčoven. A nejsou to jen krádeže, co působí podnikatelům těžkosti. Dohadovat se často musí i ve chvíli, kdy jim klienti vracejí půjčené věci zcela zničené nebo poškozené: kdo zaplatí škodu?

Přitom pojistit se proti zcizení nebo zničení věcí je pro majitele půjčoven velmi problematické - pojišťovny totiž ve své nabídce s podobnými případy nepočítá. "Podnikatelé se mohou pojistit pouze proti krádeži například vloupáním, kdy pachatel překoná překážku. Pojistku proti odcizení věci klientem nesjednáváme," říká Dagmar Koutská z České pojišťovny.

Podobně odpovídá i konkurence. Pro všechny jsou totiž půjčovny v tomto ohledu příliš riskantní. "Lze uzavřít pojistku pro případ ztráty sportovního vybavení způsobené zpronevěrou, podvodem nebo neoprávněným užíváním cizí věci. Toto pojištění sjednáváme vzhledem k jeho rizikovosti pouze výjimečně," doplňuje Karel Kopecký z ČS-Živnostenské pojišťovny.

Tato pojistka, jejíž obsah je formulován poněkud krkolomně, se však nevztahuje na prostou ztrátu vypůjčeného vybavení nebo jeho poškození, které vznikne neopatrným zacházením - tedy případy, které zajímají majitele půjčoven nejvíce.

Jak se mohou půjčovny bránit?

1. Smlouva
Základem by měla být pečlivě formulovaná smlouva, ve které jsou uvedeny mimo jiné podmínky úhrady škody za zničené nebo ztracené věci.

2. Doklady
Majitel půjčovny by v žádném případě neměl zapomenout na kontrolu osobních údajů klienta. Vzhledem k tomu, že hrozí riziko předložení falešných dokladů, vyplatí se požadovat alespoň dva dokumenty, například občanský průkaz a pas nebo rodný list. Pozor: vždy originály, nikoli kopie. Výhodu mají podnikatelé s přístupem na internet. Od listopadu bude totiž na stránkách ministerstva vnitra zveřejněn seznam kradených nebo propadlých občanských průkazů. Postupně do něj budou doplněny i cestovní pasy a zbrojní průkazy.

3. Kauce
Podnikatel má zákonný nárok na kauci. Její výše se obvykle řídí hodnotou věci a činí i několik tisíc korun. Většinou však není tak vysoká, aby pokryla celou případnou škodu. Někteří si dokonce zálohu nemohou dovolit vybírat. "Naše konkurence zálohy nevybírá, proto to neděláme ani my," uvádí Jan Jirák z táborské půjčovny Skicentrum. Říká, že z deseti lidí, na kterých vymáhali úhradu za poškozené lyže, nezaplatil ani jeden. "Nic vám nedáme, klidně se s námi suďte, zní často jejich odpověď na naše požadavky. A my jim poděkujeme, slušně je vyprovodíme s tím, ať přijdou zase," říká smutně ironicky Jirák.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Obchodní ředitel řetězce COOP Josef Plesník
Vzpomínky na JZD nám škodí, mladé družstva nelákají, říká šéf COOP

COOP letos slaví 170 let. Na velký večírek to však nevypadá. Obce nechávají obchody zavřít a mladí se do družstevničení nehrnou. Až 800 prodejen může být brzy...  celý článek

Vítězem regionálního kola soutěže EY Podnikatel roku se ve Zlínském kraji stal...
České firmy chtějí zvýšit růst pomocí inovací, světové více investují do lidí

Za největší problém do budoucna považují čeští podnikatelé nedostatek kvalitních lidí. Až dvě třetiny firem v něm vidí hlavní riziko pro další růst, ukázal...  celý článek

Podnikatel Jan Hradecký na snímku z roku 2013
Při rallye v Africe zemřel Jan Hradecký, zakladatel české firmy Botanicus

Podnikatel a mecenáš Jan Hradecký tragicky zemřel při rallye veteránů Classic Safari. Světu zanechal odkaz prostřednictvím své firmy na přírodní kosmetiku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.