Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Qatar Airways v pasti: sankcemi přišly o zákazníky, musí létat oklikou

  12:00aktualizováno  12:00
Sankce, které v posledních dnech uvalily některé arabské země na Katar, dopadají tvrdě hlavně na tamního národního dopravce, společnost Qatar Airways. Aerolinky přišly o velkou část zákazníků, navíc musí do řady destinací létat mnohem delší trasou.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Reuters

Katarský dopravce se teď může cítit podobně jako izraelský El-Al. Pro něj je vzdušný prostor Arabského poloostrova zapovězený už dlouho, a tak při letech do jihovýchodní Asie musí létat také jinak než přímou trasou, například přes Saúdskou Arábii.

Bahrajn, Egypt, Saúdská Arábie a Spojené arabské emiráty nyní zavřely vzdušný prostor pro katarská letadla, která tak musí pro řadu tras zvolit jinou cestu (o sankcích proti Kataru se dočtete více ve zprávě a analýze). Největší zdržení nabírají při letech do Afriky – letadlo musí z Dauhá letět kolem poloostrova, přes pevninu může jen v Ománu.

Například let z Dauhá do súdánského Chartúmu běžně trvá kolem tří hodin a dvaceti minut, jak ukazuje Flightradar24.com. Po zavedení sankcí let trvá už téměř šest hodin, protože letí velkou oklikou.

06.června 2017 v 18:52, příspěvek archivován: 07.června 2017 v 12:09

Qatar Airways flights to Africa are those most affected by overflight ban. QR1323 added 2 hr 20 min of flight time. https://t.co/TOJRV46jSQ https://t.co/oDCkRlY5vh

Kromě zpoždění je to pro dopravce i další komplikace v podobě vyšších nákladů na palivo. Zdržení se týká i některých letů do Evropy, například do Atén nebo Říma.

Pro dopravce je ale nejcitelnější zákaz letů do některých zemí, zejména pak do Saúdské Arábie. Dopravce musel do země vypravit už několik evakuačních letů pro uvázlé cestující v této zemi, při nichž letadlo muselo letět přes Omán a muselo se jednat o jiného než katarského dopravce. Do Saúdské Arábie běžně vypraví přes padesát letů denně, což je desetina letového řádu.

Šéf aerolinek Akbar Al Baker kvůli krizi odcestoval z velkého shromáždění mezinárodního sdružení dopravců IATA v mexickém Cancúnu zpět do Kataru. IATA vyzvala vlády okolních zemí, aby vzdušný prostor znovu uvolnily.

VIDEO: Katarské aerolinky se v současnosti ocitly ve stejné situaci, v jaké jsou ty izraelské dlouhodobě - musí složitě oblétávat území znepřátelených zemí arabského poloostrova.

Opatření přichází v době, kdy aerolinky z oblasti Perského zálivu bojují s poklesem zisků i úbytkem cestujících, přitom mají objednány desítky nových strojů. Spekuluje se tak o tom, že za sankcemi může být i zájem jiných dopravců z okolních zemí, především Emirates. Qatar Airways loni přepravily přes třicet milionů pasažérů, v nákladní dopravě pak patří mezi desítku největších na světě.

Qatar Airways patří podle mluvčího Řízení letového provozu Richarda Klímy k zákazníkům s nejvyšší meziroční dynamikou nárůstu objemu provozu v českém vzdušném prostoru, jen za duben provoz stoupl o padesát procent. „Uvidíme, jaký bude mít současný blokáda vliv na trasování přes Česko. Zatím je předčasně říkat, zda to povede k posunu tratí přes Evropu,“ dodal Klíma.

Autor:



Nejčtenější

Mrakodrap bohatých otevírá. Být Jágrovi sousedem vyjde na desítky milionů

V Tower na pražské Pankráci (stav v lednu 2017)

Byty v patrně nejdražším bytovém domě v Česku - pražském V Toweru si přebírají jejich noví majitelé. Jsou mezi nimi...

Soud dal řidiči německý plat, čeští dopravci se bojí růstu počtu žalob

Šofér kamionu Jiří Gabrhel

První český řidič kamionu vyhrál soud o to, že mu česká firma za řízení v Německu platila méně, než kolik je tamní...



Pět tisíc dolarů na ruku a sbohem. Amazon se zbavuje lidí bez motivace

Pracovníkům ve skladu Amazon se v USA důsledně říká „associates“, tedy...

Nestandardní cestou jde americký Amazon při propouštění zaměstnanců bez motivace. Svému personálu předložil „nabídku“,...

Fronty i na půl hodiny. Kaufland má málo pokladních, lidé si stěžují

(Ilustrační snímek)

V Kauflandu na pražském Bohdalci je 25 pokladen, v posledních dnech je však běžné, že fungují jen čtyři. Nakupujících...

Nejmladší český miliardář začal ve skladu. Dnes ovládá zbrojařské impérium

Majitel Czechoslovak Group Michal Strnad.

Pětadvacetiletý Michal Strnad se po převodu stoprocentního podílu zbrojařsko-průmyslového holdingu Czechoslovak Group...

Další z rubriky

Airbus zastavuje dodávku letadel typu A320neo. Kvůli závadě na motorech

Letadlo Airbus A320neo

Třicet procent letadel typu A320neo létá s alespoň jedním závadným motorem. Společnost Airbus, která letouny vyrábí,...

Finta s údajnou pomocí pro motoristy nezabrala. Billboardy musejí pryč

Billboardy u českých dálnic v pondělí hromadně změnily svůj obsah, nově na nich...

Silničáři u dálnic a silnic prvních tříd odstranili téměř 300 reklamních poutačů. Zmizela tak desetina nelegálně...

Českého šoféra si za německou mzdu nikdo nenajme, obává se ministr Ťok

Tiskové konference se po skončení zasedání vlády účastnil premiér Andrej Babiš...

Vyplácením minimální mzdy platné v západních zemích ztratí české dopravní firmy svoji konkurenční výhodu. Za německé...

Najdete na iDNES.cz