Katarský dopravce už vlastní patnáct procent společnosti IAG, pod kterou spadají například British Airways, Iberia nebo Vueling. Investicí do italských aerolinek chce zvýšit jejich konkurenceschopnost na evropském trhu.
Transakci uzavřeli na aerosalonu v britském Farnborough s firmou Alisarda, která je hlavním vlastníkem druhého největšího italského dopravce. Celá transakce má být vypořádána do konce října. Za Alisardou stojí britský podnikatel Aga Khan. Ten kromě průmyslového impéria vlastní i dědičný titul vládce šíitské sekty ismaelitů.
„Na dohodě by měli vydělat jak zaměstnanci, tak cestující Meridiany,“ řekl šéf Qatar Airways Akbar Al Baker. O zájmu dopravce se mluvilo několik let, proti byli ale odboráři, protože katarský dopravce mluvil o propouštění. Meridiana dlouhodobě prodělává, v červených číslech byla i loni, kdy se řadě dlouhodobě prodělávajících dopravců díky oživení podařilo otočit hospodaření do zisku. Loni Meridiana prodělala 43 milionů eur. Dohoda nakonec počítá s tím, že o práci přijde 400 lidí a mzdy klesnou o 20 %.
Meridiana vznikla v šedesátých letech minulého století, původně měla podpořit hlavně cestovní ruch na Sardinii. Tam má stále největší část svého byznysu, do spojení mezi ostrovem a italskou pevninou se však po otevření evropského nebe vrhli ve velkém i nízkonákladoví dopravci a firma se propadla do ztrát. Dopravce je jedním z posledních v Evropě, který ještě létá se strojem McDonell Douglas MD-82. Celkem má ve své flotile 21 letadel včetně jednoho dálkového.
Nákupy pokračují v Jižní Americe
Qatar Airways pokračují v nákupech i jinde: na stejném aerosalonu se dohodly na koupi deseti procent akcií v nové aerolince Latam Airlines, která vznikla spojením dvou velkých dopravců: chilského LAN a brazilských TAM. Mluví se i o zájmu o podíl v marockých Royal Air Maroc.
S arabskými dopravci mají v Itálii už zkušenost: už dříve zachraňoval národního dopravce Alitalia Etihad Airways, který do ztrátové firmy vstoupil v roce 2014. Etihad už dříve získal podíl v Air Berlin nebo mu srbská vláda prodala 49 % akcií JAT Airways, které se přejmenovaly na Air Serbia.
V Evropě má rovněž regionální dopravce Etihad Regional, původně švýcarský Darwin Airline. Etihadu nadbíhal s ČSA také tehdejší šéf aeroholdingu Miroslav Dvořák. Z námluv zbyly ale jen stamilionové ztráty z nesmyslné linky do Abu Zabí (více čtěte zde).
Za zájmem dopravců z Perského zálivu jsou jejich velké zisky a dostatek volného kapitálu. Mimoevropští dopravci však nemohou získat v evropských aeroliniích podíl nad 50 % akcií, jinak by aerolinky podle evropské legislativy přišli o status evropského dopravce.