Ministr dopravy Vít Bárta (vlevo) obhlížel s náměstkem Ivo Tomanem loni na podzim křižovatku u Opatovic nad Labem. Na ni by se měla R35 napojit.

Ministr dopravy Vít Bárta (vlevo) obhlížel s náměstkem Ivo Tomanem loni na podzim křižovatku u Opatovic nad Labem. Na ni by se měla R35 napojit. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

R35 z východu Čech na Moravu je priorita, překvapil Bártův plán

  • 17
Plány ministerstva dopravy na výstavbu důležitých silnic jsou pro východ Čech dobrou zprávou. Z návrhu dopravní "superstrategie" do roku 2025, kterou získala MF DNES, vyplývá, že ministr Vít Bárta označil za prioritu výstavbu silnici R35 na Moravu i za cenu financování ze soukromých zdrojů.

Dosud se tisíce řidičů denně vztekají na přeplněné silnici I/35 z Hradce Králové přes Svitavy do Mohelnice, na jejíž trase je řada problematických bodů. Vede několika městy, kde už je problém přes den přejít silnici.

CHRUDIM MÁ DOSTAT OBCHVAT

Plány potěšily i Chrudim. Vyplývá z nich, že v roce 2014 by měl být dokončen celý obchvat města až za sousední Slatiňany, nikoliv jen jeho polovina. "Pokud by to byla pravda, byla by to fantastická zpráva," uvedl starosta Chrudimi Petr Řezníček.

Ministr dopravy Vít Bárta loni v září Chrudimi slíbil postavení první části obchvatu města k výpadovce na Vysoké Mýto do roku 2013.

Když mu ale lidé namítali, že bez dokončení obchvatu až za Slatiňany se doprava v Chrudimi místy ještě zhorší, jen krčil rameny s tím, že víc slíbit v danou chvíli nedokáže. Teď se zdá, že ministerstvo dopravy chce vybudovat celý obchvat najednou. Podle návrhu rezortu na to má připraveny více než dvě miliardy korun.

Slatiňany potřebují silnici i kvůli ochraně před povodněmi, které město zasáhly loni. "Silniční těleso má působit jako suchý poldr," řekl starosta Ivan Jeník.

"Mělo by se stavět co nejdříve, protože situace na silnicích ve Vysokém Mýtě a v Litomyšli už začíná být neúnosná," uvedl starosta Litomyšle Michal Kortyš.

"Je to jediná možnost, jak vyřešit dopravu v celé republice. Každého musí napadnout, že jít cestou dálnice D1 není reálné a jediná možnost je přes nás na Olomouc," uvedl starosta Vysokého Mýta Miloslav Soušek.

R35 by totiž spolu s dostavěním D11 z Prahy až do Hradce Králové mohla sloužit jako alternativa k dálnici D1 z Prahy do Brna a dál na Ostravu.

Soušek však odsuzuje plán zapojit do stavby soukromé peníze: "Není důvod. Stavět se může po segmentech a v polovičním profilu."

Návrh ministerstva však není definitivní. Je to průnik požadavků ministerstva, krajů a poslanců a stavu státního rozpočtu.

Nic konkrétního o plánu zatím nevědí ani poslanci z Pardubického kraje. "K prioritám v dopravě máme jednání ve středu. Pak bych se měl dozvědět víc," uvedl poslanec a bývalý starosta Chrudimi Jan Čechlovský.

Všechny plánované stavby projdou analýzou, která ukáže, zda jsou silnice skutečně potřeba, aby se nestavěly opět některé úseky, které nejsou příliš vytížené. V případě obchvatu Chrudimi (viz box) by ale v tom problém být neměl. Potíž vězí v penězích, které stát už několikrát slíbil a pak zase zmizely.