Řada ojetých aut nebude smět na silnici

  9:16aktualizováno  9:16
- Do přeplněných bazarů, kde nyní čeká tři sta tisíc aut na své kupce, přibylo jen za poslední čtvrtletí dalších třicet tisíc vozů. Tento zvýšený dovoz ojetých aut zavinila nová vyhláška, podle níž nebude možné přihlásit v tuzemsku do provozu auto, které bylo vyrobeno před rokem 1995. "Zcela tak zmizí z bazarů nejžádanější skupina aut do sto tisíc korun. Právě ony tvoří asi osmdesát procent všech prodejů," říká předseda sdružení drobných dovozců, opravářů a prodejců vozidel Jan Slawisch. Na tom, co takový příliv ojetých aut udělá s cenou v bazarech, se neshodují ani sami prodejci.

"Po Novém roce se zvýší ceny ojetin o 30 až 50 procent. Každý bude chtít letos dovezená auta prodat až po Novém roce, kdy bude moci jejich cenu 'našponovat'. Teď před Vánoci se však prodej ojetin zastavil," míní Marcela Hlaváčková z autobazaru Trancar, který se specializuje na dovoz amerických ojetých aut.

Opačného názoru je ovšem Vlastimil Hošek z autobazaru Mudra a Hošek v Karlových Varech: "Nepřihlášené vozy lze rozebrat na náhradní díly nebo je na nové papíry repasovat. Myslím, že s trhem se nic dramatického nestane, protože ojetin je tu dost. Žádné velké cenové skoky se konat nebudou. Trh se alespoň očistí od nekvalitních aut."

Co může přinést nová vyhláška
* země se nestane smetištěm Evropy - všechny vozy budou splňovat Euro 2, tedy nejpřísnější ekologické normy
* rozšiřuje se prostor pro úplatky při přihlašování vozidla do provozu
* v nejžádanější kategorii do 100 tisíc korun se zmenší nabídka

Dovozci však kromě přetékajících bazarů budou mít ještě další problém. Autorizovaní dovozci totiž přestali schvalovat dovezená ojetá auta a bez jejich potvrzení je nelze přihlásit do provozu.

"Policie taková auta nechce přihlašovat, a nezbývá tedy nic jiného než ojetý vůz rozebrat a prodat na náhradní díly," uvádí Hlaváčková.

Dovozci nemají šanci ani po Novém roce, protože to už bude platit nová norma, a tu nyní dovezená auta většinou nesplňují.

Aby alespoň zmírnili své ztráty a nemuseli dovezená vozidla rozebírat, snaží se dovozci vyjednávat s ministerstvem dopravy, aby příští rok pro tato auta, proclená do konce roku, platila ještě stará norma.

"Spolu s ministerstvem vnitra zvažujeme posunutí přihlašovací povinnosti pro vozidla dovezená do konce letošního roku," řekl první náměstek ministra dopravy Jaroslav Vrána s tím, že by měl být stanoven nějaký přesný termín.

Podle dovozců by ovšem měla pro vozidla dovezená do konce roku platit dnešní pravidla neomezeně, aby měli dovozci čas auta před přihlášením případně opravit.

Od Nového roku platná vyhláška pro dovoz ojetých aut, takzvané Euro 2, stanoví především přísnější emisní normy. Ty platí v Evropské unii od roku 1995 a splňují je všechna od té doby vyrobená auta.

Při nákupu ojetého vozidla v zahraničí je tedy třeba v jeho technickém průkazu hledat potvrzení o tom, že tuto normu splňuje. "Někdy je to ovšem problém. Ne všechny země - například Francie - totiž tento údaj do technického průkazu uvádějí.

Nejste tedy schopni zjistit, zda můžete auto dovézt, či nikoliv. Ani autorizovaní dovozci nám totiž nebyli schopni říct, které typy a ročníky vozů budeme moci dovážet," vysvětluje Slawisch.

Podle zástupců ministerstva dopravy přispějí nová pravidla pro přihlašování ojetých vozidel do provozu v tuzemsku k pročištění vozového parku.

"Jde o to, abychom se nestali vrakovištěm Evropy," říká Vrána. "Navíc o tom, že začne od prvního ledna příštího roku platit, všichni dopředu dva roky věděli," dodává.

Struktura trhu osobních automobilů

Autor:


Témata: Euro, Evropská unie

Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...



Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Další z rubriky

Michelinské hvězdy zvedají obrat, ale i tlak na restauratéry a kuchaře

Zleva současní držitelé michelinské hvězdy: Radek Kašpárek, Roman Paulus a...

Michelinská hvězda je pro kuchaře nebo restauratéra něco jako Oscar pro herce. Ale není to jen pocta. Ocenění „nakopne“...

V Praze začalo Čínské investiční fórum. Mezi stovkami hostů je i šéf CITIC

Delegace čínského státního konglomerátu CITIC, který převzal investice skupiny...

Na Pražském začala další velká událost, která má propojit český a čínský byznys. Dvoudenní investiční fórum hostí přes...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...



Najdete na iDNES.cz