"Po Novém roce se zvýší ceny ojetin o 30 až 50 procent. Každý bude chtít letos dovezená auta prodat až po Novém roce, kdy bude moci jejich cenu 'našponovat'. Teď před Vánoci se však prodej ojetin zastavil," míní Marcela Hlaváčková z autobazaru Trancar, který se specializuje na dovoz amerických ojetých aut.
Opačného názoru je ovšem Vlastimil Hošek z autobazaru Mudra a Hošek v Karlových Varech: "Nepřihlášené vozy lze rozebrat na náhradní díly nebo je na nové papíry repasovat. Myslím, že s trhem se nic dramatického nestane, protože ojetin je tu dost. Žádné velké cenové skoky se konat nebudou. Trh se alespoň očistí od nekvalitních aut."
Co může přinést nová vyhláška |
* země se nestane smetištěm Evropy - všechny vozy budou splňovat Euro 2, tedy nejpřísnější ekologické normy |
* rozšiřuje se prostor pro úplatky při přihlašování vozidla do provozu * v nejžádanější kategorii do 100 tisíc korun se zmenší nabídka |
Dovozci však kromě přetékajících bazarů budou mít ještě další problém. Autorizovaní dovozci totiž přestali schvalovat dovezená ojetá auta a bez jejich potvrzení je nelze přihlásit do provozu.
"Policie taková auta nechce přihlašovat, a nezbývá tedy nic jiného než ojetý vůz rozebrat a prodat na náhradní díly," uvádí Hlaváčková.
Dovozci nemají šanci ani po Novém roce, protože to už bude platit nová norma, a tu nyní dovezená auta většinou nesplňují.
Aby alespoň zmírnili své ztráty a nemuseli dovezená vozidla rozebírat, snaží se dovozci vyjednávat s ministerstvem dopravy, aby příští rok pro tato auta, proclená do konce roku, platila ještě stará norma.
"Spolu s ministerstvem vnitra zvažujeme posunutí přihlašovací povinnosti pro vozidla dovezená do konce letošního roku," řekl první náměstek ministra dopravy Jaroslav Vrána s tím, že by měl být stanoven nějaký přesný termín.
Podle dovozců by ovšem měla pro vozidla dovezená do konce roku platit dnešní pravidla neomezeně, aby měli dovozci čas auta před přihlášením případně opravit.
Od Nového roku platná vyhláška pro dovoz ojetých aut, takzvané Euro 2, stanoví především přísnější emisní normy. Ty platí v Evropské unii od roku 1995 a splňují je všechna od té doby vyrobená auta.
Při nákupu ojetého vozidla v zahraničí je tedy třeba v jeho technickém průkazu hledat potvrzení o tom, že tuto normu splňuje. "Někdy je to ovšem problém. Ne všechny země - například Francie - totiž tento údaj do technického průkazu uvádějí.
Nejste tedy schopni zjistit, zda můžete auto dovézt, či nikoliv. Ani autorizovaní dovozci nám totiž nebyli schopni říct, které typy a ročníky vozů budeme moci dovážet," vysvětluje Slawisch.
Podle zástupců ministerstva dopravy přispějí nová pravidla pro přihlašování ojetých vozidel do provozu v tuzemsku k pročištění vozového parku.
"Jde o to, abychom se nestali vrakovištěm Evropy," říká Vrána. "Navíc o tom, že začne od prvního ledna příštího roku platit, všichni dopředu dva roky věděli," dodává.
Struktura trhu osobních automobilů |