Naznačuje to rekordní účast rakouských vinařských firem na brněnském veletrhu Vinex. Přijelo 22 producentů v čele s rakouským Vinařským marketingovým fondem.
"Naši vinaři se snaží najít nové trhy. A do Brna je to pro ně někdy blíž než do Vídně," uvedla Marion Reinbergerová z Vinařského marketingového fondu.
Podle ní mohou uspět typické odrůdy jako Veltlínské zelené, Rulandské modré, ale i speciální odrůdy - například Zweigeltrebe, Rotgipfler či Zierfandler. Připravuje se velká reklamní kampaň, která má prosadit rakouská vína mezi tuzemskými spotřebiteli.
Rakouští výrobci počítají s několika výhodami. Jejich vinice sousedí s jihomoravskými kolegy; vyrobené víno tedy odpovídá tomu, na co jsou tuzemští zákazníci zvyklí. Jakmile padnou celní omezení, budou rakouská jakostní vína cenově srovnatelná, možná i levnější než z Česka.
Z toho ovšem moravští vinaři strach nemají. "Ve třídě jakostních vín se těžko někdo může dlouhodobě dostat na podstatně nižší ceny, než jsou nyní. Myslím, že se Rakušanů bát nemusíme,"míní Jiří Sedlo, předseda Českomoravské vinohradnické a vinařské unie.
"Pokud půjdou s cenou o dvacet procent pod naše srovnatelná vína, bude to asi jen marketingový tah na pár měsíců," dodává.
Odborníci se navíc shodují, že v Česku neustále roste spotřeba vína, která je nyní oproti Rakousku poloviční. Kvůli malé tuzemské produkci se stále musí dovážet asi šedesát procent ze zahraničí.
"Trh má tedy značný růstový potenciál," míní Sedlo. Jeho kolega Martin Půček má větší obavy ze záplavy méně kvalitního stolního vína z Rakouska, které už dnes přijde na deset korun za litr.
"V kategorii kvalitnějších přívlastkových vín už tady většina zahraničních výrobců je. A nějaký rozdíl pěti deseti korun nehraje v této kategorii takovou roli, jako třeba u levných krabicových," říká Ivan Kalaš, ředitel Vinných sklepů Lechovice na Znojemsku.
Na brněnském veletrhu Vinex šlo vystavovatele z Rakouska přehlédnout jen stěží. (4. března 2004) |