Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Vídeň trpí mýtnou schizofrenií, reagoval na chystanou žalobu německý ministr

  16:22aktualizováno  16:22
Německý ministr dopravy Alexander Dobrindt ostře kritizoval páteční oznámení Rakouska, že podá u Soudního dvora Evropské unie žalobu kvůli zpoplatnění německých dálnic pro osobní auta. Vídeň trpí „mýtnou schizofrenií“, uvedl v rozhovoru zveřejněném v sobotním vydání listu Münchner Kurier.
Německá dálnice A9 na severu Mnichova. (ilustrační foto)

Německá dálnice A9 na severu Mnichova. (ilustrační foto) | foto: Reuters

„Zdá se, že u Rakušanů jde o těžký případ mýtné schizofrenie,“ řekl Dobrindt. „Mám naprosto nulové pochopení pro to, že Rakousko samo vybírá mýtné, ale v Německu nechce na financování infrastruktury přispívat,“ dodal člen bavorské Křesťanskosociální unie (CSU), která byla nejhlasitějším zastáncem zavedení mýta pro osobní automobily.

Rakousko přitom nekritizuje samotný fakt, že chce Německo mýtné zavést, ale to, že by ho de facto platili pouze cizinci. Rakouský ministr dopravy Jörg Leichtfried v pátek hovořil o „mýtném pro cizince“ (více si můžete přečíst zde).

V pátek dala německá Spolková rada, která zastupuje zájmy německých spolkových zemí, zelenou projektu mýtného pro osobní auta. Vybírání poplatku za užití dálnic, které již dříve schválil Spolkový sněm, by mělo začít v roce 2019 (více si můžete přečíst zde).

Plán dlouhodobě kritizuje řada evropských států, především těch, které s Německem sousedí. Do jejich čela se od počátku postavilo Rakousko, které v pátek oznámilo, že podá na německé mýtné žalobu. Český premiér Bohuslav Sobotka už dříve uvedl, že by se k chystané žalobě mohlo Česko připojit, pokud pro to budou dostatečné argumenty.

Mýto a mýtné v Evropě

  • V Evropě vybírá mýto podle ujeté vzdálenosti Francie, Řecko, Chorvatsko, Irsko, Polsko, Portugalsko, Španělsko a Itálie.
  • Časové poplatky, tedy časově omezené dálniční známky, uplatňuje Bulharsko, Česko, Maďarsko, Rakousko, Rumunsko, Slovensko a Slovinsko.
  • Bezplatné jsou v Evropě dálnice a silnice například v Beneluxu, Skandinávii (kromě Norska, kde jsou zpoplatněny některé úseky dálnic či průjezdy tunelů a přejezdy mostů) či Pobaltí (i zde se však platí za určité úseky, např. mosty nebo tunely).

Kritici považují schválenou podobu mýtného za diskriminační. Počítá totiž s tím, že německé dálniční poplatky budou de facto platit jen zahraniční řidiči. Majitelé aut registrovaných v Německu mýtné sice také uhradí, posléze se jim ale o zaplacenou částku sníží daň z motorových vozidel; majitelé nejekologičtějších aut s velmi nízkými emisemi získají dokonce větší úlevu, než kolik zaplatí na poplatcích.

Německo je poslední velkou evropskou zemí, která dosud nezpoplatnila své dálnice pro osobní auta. Majitelé nákladních vozů už mýtné platí řadu let.

Autor:



Nejčtenější

Válka o prodavačky pokračuje. Nástupní mzda v Lidlu bude 28 tisíc

Nová prodejna v Berouně se otevře v následujících týdnech.

Diskonty Lidl v Česku zvýší od března nástupní mzdu pokladních a prodavaček na 28 tisíc korun, tedy o pětinu. V Praze a...

Pět tisíc dolarů na ruku a sbohem. Amazon se zbavuje lidí bez motivace

Pracovníkům ve skladu Amazon se v USA důsledně říká „associates“, tedy...

Nestandardní cestou jde americký Amazon při propouštění zaměstnanců bez motivace. Svému personálu předložil „nabídku“,...



Fronty i na půl hodiny. Kaufland má málo pokladních, lidé si stěžují

(Ilustrační snímek)

V Kauflandu na pražském Bohdalci je 25 pokladen, v posledních dnech je však běžné, že fungují jen čtyři. Nakupujících...

Diesely v Německu už nikdo nechce. Ceny ojetin srážejí čachry s emisemi

(Ilustrační snímek)

V Německu za poslední rok výrazně klesl prodej nových naftových aut, ceny těch ojetých šly znatelně dolů. Vývoj souvisí...

Nejmladší český miliardář začal ve skladu. Dnes ovládá zbrojařské impérium

Majitel Czechoslovak Group Michal Strnad.

Pětadvacetiletý Michal Strnad se po převodu stoprocentního podílu zbrojařsko-průmyslového holdingu Czechoslovak Group...

Další z rubriky

Českého šoféra si za německou mzdu nikdo nenajme, obává se ministr Ťok

Tiskové konference se po skončení zasedání vlády účastnil premiér Andrej Babiš...

Vyplácením minimální mzdy platné v západních zemích ztratí české dopravní firmy svoji konkurenční výhodu. Za německé...

Už nejezdíme pozdě, říká šéf zelených autobusů Flixbus

Šéf českého a slovenského Flixbusu chce ze značky udělat číslo jedna na...

Zelené autobusy německé společnosti Flixbus vstoupily na český trh loni v létě, předtím se s nimi mohli čeští zákazníci...

Strojvedoucí stárnou. Do osmi let jich může být nedostatek

Klimatizovaná kabina strojvedoucího připomíná kabinu vysokorychlostních vlaků.

Strojvedoucí v České republice stárnou, více než polovině je přes padesát let a těsně před důchodovým věkem jich je...

Najdete na iDNES.cz