Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vídeň trpí mýtnou schizofrenií, reagoval na chystanou žalobu německý ministr

  16:22aktualizováno  16:22
Německý ministr dopravy Alexander Dobrindt ostře kritizoval páteční oznámení Rakouska, že podá u Soudního dvora Evropské unie žalobu kvůli zpoplatnění německých dálnic pro osobní auta. Vídeň trpí „mýtnou schizofrenií“, uvedl v rozhovoru zveřejněném v sobotním vydání listu Münchner Kurier.
Německá dálnice A9 na severu Mnichova. (ilustrační foto)

Německá dálnice A9 na severu Mnichova. (ilustrační foto) | foto: Reuters

„Zdá se, že u Rakušanů jde o těžký případ mýtné schizofrenie,“ řekl Dobrindt. „Mám naprosto nulové pochopení pro to, že Rakousko samo vybírá mýtné, ale v Německu nechce na financování infrastruktury přispívat,“ dodal člen bavorské Křesťanskosociální unie (CSU), která byla nejhlasitějším zastáncem zavedení mýta pro osobní automobily.

Rakousko přitom nekritizuje samotný fakt, že chce Německo mýtné zavést, ale to, že by ho de facto platili pouze cizinci. Rakouský ministr dopravy Jörg Leichtfried v pátek hovořil o „mýtném pro cizince“ (více si můžete přečíst zde).

V pátek dala německá Spolková rada, která zastupuje zájmy německých spolkových zemí, zelenou projektu mýtného pro osobní auta. Vybírání poplatku za užití dálnic, které již dříve schválil Spolkový sněm, by mělo začít v roce 2019 (více si můžete přečíst zde).

Plán dlouhodobě kritizuje řada evropských států, především těch, které s Německem sousedí. Do jejich čela se od počátku postavilo Rakousko, které v pátek oznámilo, že podá na německé mýtné žalobu. Český premiér Bohuslav Sobotka už dříve uvedl, že by se k chystané žalobě mohlo Česko připojit, pokud pro to budou dostatečné argumenty.

Mýto a mýtné v Evropě

  • V Evropě vybírá mýto podle ujeté vzdálenosti Francie, Řecko, Chorvatsko, Irsko, Polsko, Portugalsko, Španělsko a Itálie.
  • Časové poplatky, tedy časově omezené dálniční známky, uplatňuje Bulharsko, Česko, Maďarsko, Rakousko, Rumunsko, Slovensko a Slovinsko.
  • Bezplatné jsou v Evropě dálnice a silnice například v Beneluxu, Skandinávii (kromě Norska, kde jsou zpoplatněny některé úseky dálnic či průjezdy tunelů a přejezdy mostů) či Pobaltí (i zde se však platí za určité úseky, např. mosty nebo tunely).

Kritici považují schválenou podobu mýtného za diskriminační. Počítá totiž s tím, že německé dálniční poplatky budou de facto platit jen zahraniční řidiči. Majitelé aut registrovaných v Německu mýtné sice také uhradí, posléze se jim ale o zaplacenou částku sníží daň z motorových vozidel; majitelé nejekologičtějších aut s velmi nízkými emisemi získají dokonce větší úlevu, než kolik zaplatí na poplatcích.

Německo je poslední velkou evropskou zemí, která dosud nezpoplatnila své dálnice pro osobní auta. Majitelé nákladních vozů už mýtné platí řadu let.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Na ostrově Svatá Helena, který leží v Atlantickém oceánu asi dva tisíce...
Dožil zde Napoleon. Teď dostává Svatá Helena první pravidelný letecký spoj

Na ostrově Svatá Helena, který leží v Atlantickém oceánu asi dva tisíce kilometrů na západ od afrického pobřeží, přistál v sobotu první pravidelný let....  celý článek

Autobus Leo Express
Vlaky Leo Express budou jezdit až do Polska, společnost získala povolení

Český soukromý dopravce Leo Express získal povolení pro provoz osobní železniční dopravy v Polsku. Společnost tak může prodloužit železniční spojení z Prahy do...  celý článek

Budou po Česku plout nákladní lodě jako například na průplavu Rýn - Mohan -...
Lodí po Odře až do Ostravy? Poláci čekají na miliardy z EU, Češi na studii

Polsko chce do tří let začít na Odře stavět vodní cestu k hranici s jižním sousedem. Česko v plánu na propojení Odry s Dunajem tak daleko není, v současnosti...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.