Německo, dálnice (ilustrační snímek)

Německo, dálnice (ilustrační snímek) | foto: AP

Rakousko soudně napadne německé mýto. Míří pouze na cizince, namítá

  • 219
Rakousko podá proti zpoplatnění německých dálnic pro osobní auta žalobu u Soudního dvora EU. V pátek to oznámil tamní ministr dopravy Jörg Leichtfried, podle kterého je to „mýtné pro cizince“. O podobném kroku uvažuje dle dřívějších vyjádření i Česká republika. Spolková německá rada v pátek mýto posvětila.

Rakousko o svém záměru podat žalobu proti německému mýtu informovalo už krátce poté, co minulý pátek prošlo parlamentem. Premiér Bohuslav Sobotka pak opatření označil za diskriminační. „Nemyslí si to jen Česká republika, ale pokud vím, tak také Rakušané, Poláci a řada dalších zemí,“ uvedl (více zde).

Leichtfried uvedl, že chystaný německý krok je „mýtné pro cizince“, které je v rozporu s právem EU. Přesný termín podání žaloby u Soudního dvora EU zatím nesdělil. Podle něj musí nejdřív Evropská komise formálně přerušit řízení o porušení smlouvy s Německem. Následně bude možné žalobu podat, řekl člen rakouské vlády.

Rakouský kancléř Christian Kern podle Leichtfrieda o mýtném už telefonicky hovořil s německou kancléřkou Angelou Merkelovou a informoval ji o dalším právním postupu Vídně. Sobotka už dříve deklaroval, že by se Česko k žalobě zemí, zejména těch přímo sousedících s Německem, mohlo připojit, pokud pro to budou dostatečné argumenty.

Zpoplatnění německých dálnic pro osobní auta mohla ještě zabránit německá Spolková rada, ve které zasedají zástupci vlád jednotlivých německých zemí. Ta mu však rovněž v pátek dala zelenou tím, že neuplatnila právo námitky. Mýtné se tak zřejmě skutečně začne vybírat v roce 2019.

Němcům stát mýto odpustí na daních

O zpoplatnění dálnic pro osobní auta minulý týden rozhodl Spolkový sněm hlasy velké koalice konzervativní unie CDU/CSU a sociálních demokratů. Ve Spolkové radě však plán narazil na kritiku. Zástupci některých spolkových zemí se obávali především dopadů na příhraniční obchod a spolupráci.

Schválený návrh, který Česko považuje za diskriminační, počítá s tím, že dálniční poplatky budou fakticky platit jen zahraniční řidiči. Majitelé aut registrovaných v Německu mýtné sice také zaplatí, posléze se jim ale o zaplacenou částku sníží daň z motorových vozidel; majitelé nejekologičtějších aut s velmi nízkými emisemi získají dokonce větší úlevu, než kolik zaplatí na poplatcích.

Výše mýtného se bude lišit v závislosti na objemu motoru a množství produkovaných emisí. Desetidenní poplatek se bude pohybovat v rozmezí od 2,5 eura do 25 eur (68 až 676 Kč), dvouměsíční od sedmi do 50 eur (189 až 1 351 Kč). Nejdražší roční mýtné bude 130 eur (3 513 Kč).

Českého řidiče vlastnícího vůz Škoda Octavia, který splňuje ekologickou normu Euro 4 a má naftový motor o objemu dva litry, roční mýtné přijde na 100 eur, dvouměsíční na 40 eur a desetidenní na 20 eur (2702, 1081 a 540 Kč).

Německo je poslední velkou evropskou zemí, která dosud nezpoplatnila své dálnice pro osobní auta. Majitelé nákladních vozů už mýtné platí řadu let.

,