České dráhy. Ilustrační foto

České dráhy. Ilustrační foto | foto: Lukáš Bíba, MF DNES

Rakušané o Českých drahách: Do Prahy se zpotíte, zpoždění je pravidlem

  • 490
Rakouský deník Die Presse zhodnotil kvalitu českých vlaků a České dráhy z testu nevyšly zrovna nejlépe. V zimě vlaky netopí, v létě naopak ano, zpoždění je pravidlem a vozový park je příliš starý, píše list.

Rakouští novináři se pustili do kritiky kvality vozového parku Českých drah v souvislosti se sporem o nákup nových vlaků Siemens za pět miliard korun. České dráhy chtěly využít opci drah rakouských a odkoupit od nich vlaky, které rakouská strana nebude potřebovat.

"Výlet českým vlakem je spíš nostalgií, staré vozy působí potíže. Už dva roky čeká společnost na lokomotivy z Plzně, obchod byl ale vždy odložen," píše Die Presse s tím, že trpělivost českých cestujících je zřejmě nekonečná.

Novináři popisují, jak v rychlíku z Berlína přes Prahu do Vídně nedostali teplé jídlo, protože technika vinou horka selhala. Elektronika se opět plně rozjela až v Praze.

"I když České dráhy rozjely modernizaci vozového parku, vlaky stále dosahují průměrného věku dvacet let," kritizují reportéři. Dodávají, že cestující musí být v zimě často bez topení a zpoždění na českých kolejích jsou u mezinárodních linek už pravidlem.

"Nižší kvalita českých vlaků se projeví především v momentě, kdy je střídají soupravy z Německa," píše rakouský list.

České vlaky kritizují i cestující

To potvrzují i čtenáři, kteří diskutují pod textem rakouského serveru.

"Jel jsem z Lince do Prahy, vlak byl z doby komunismu, ale záchody byly čisté, ovšem nešla otevřít okna. Na hranicích do České republiky jel vlak po přepojení lokomotivy pomalu. Na internetu sice bylo uvedeno, že ve vlaku bude občerstvení, zmínili i ceny za jednotlivé položky, ale když jsem se na jídlo ve vlaku ptal, sdělil mi průvodčí, že by se jim to nevyplatilo," míní jeden z diskutujících.

Zároveň dodává: "Kdyby v Českých Budějovicích nenastoupil podnikatel, který poskytoval soukromé občerstvení, žíznil bych a hladověl až do Prahy. Příště raději pojedu do Prahy autem, i když poplatky za stání u hotelu jsou vyšší než jízdenka na vlak."

"Vylezte ze skleníku. Rakousko má kvalitní vlaky a Česká republika nemá nejmodernější park, ale stále má nejhustší síť v Evropě, kterou doplňuje síť autobusů, jsou i v nejmenších obcích 365 dní v roce. Rakouská veřejná doprava je mimo hlavní síť podobná dopravě v rozvojové zemi," argumentovala další čtenářka.

České dráhy by své renomé mohly vylepšit nákupem 16 vlaků Railjet od společnosti Siemens. Vlaky jsou prý ozkoušené a nákup rakouských spolkových drah se vyplatí.

Vleklý spor mezi ČD a dodavatelem ale zatím nenabízí žádné řešení. Společnost Škoda Transportation si totiž stěžovala u antimonopolního úřadu, že dráhy nevzaly v potaz její nabídku na nové vozy, které mohou být ve stejné kvalitě a přitom levnější. Úřad následně vydal předběžné opatření, které drahám zatím zakazuje vlaky z Rakouska v hodnotě pěti miliard nakoupit.

Problém je v tom, že Škoda vlaky vyrobené zatím s největší pravděpodobností vůbec nemá. Když měla jejich parametry dodat antimonopolním úředníkům, řekla, že to není její povinnost, a prokázala se jen obrázky z  powerpointových prezentací. (viz předchozí článek)