Wien Hauptbahnhof

Wien Hauptbahnhof | foto: ÖBB, iDNES.cz

Rakušané věří železnici, do pěti let prostaví 410 miliard korun

  • 69
Rakouskou železnici čeká v příštích letech velké zrychlení a přísun peněz ze státní kasy. Investice by měli pocítit i čeští cestující, protože zrychlí například spojení z Břeclavi do Vídně.

Velké investice do železnice už schválila rakouská vláda. Podle plánu by do roku 2022 měly tamější spolkové dráhy ÖBB prostavět 15,2 miliardy eur, což je v přepočtu 410 miliard korun. Oznámilo to na svém webu rakouské ministerstvo dopravy.

Investice v důsledku zvýší kapacitu železnice a na některých tratích dojde i k výraznému zrychlení. Více vlaků vyjede například na jednu z hlavních tratí mezi Vídní a Salcburkem. Čtyřkolejnou trasu prodlouží z Lince o další kilometry až do Welsu. Po podobné investici volají v Česku hlavně nákladní dopravci na trase z Prahy do České Třebové, kde podle nich není už dostatečná kapacita.

Velká část rozpočtu půjde do již rozestavěných akcí: například nového tunelu pod Semmeringem na trase z Vídně do Štýrského Hradce (1,7 miliardy eur) , takzvané Koralmské dráhy mezi Štýrským Hradcem a Klagenfurtem (2,6 miliardy eur) a Brennerského úpatního tunelu, který se staví už od roku 2006 a výrazně zkrátí dobu jízdy mezi Rakouskem a Itálií (2,5 miliardy eur).

Rakousko investuje také do zkapacitnění některých tratí okolo Vídně, kde roste silně doprava. Druhá kolej čeká například trasu Vídeň – Inzersdorf – Wampersdorf, elektrifikace a zdvojkolenění pak trasu z Vídně do Bratislavy. V seznamu investic je i přes pět miliard korun na zlepšení tratě z Vídně do Břeclavi.

Rakouské železnice chystají i velké investice do nádraží, výrazně se má například zvýšit počet parkovacích míst, každé nádraží bude nabízet bezdrátové připojení. Cíl je jasný: přilákat na železnici co nejvíce lidí i zboží.