Vypsání tendru na rámcovou smlouvu schválila rada kraje, kterou vede hejtman David Rath.

Vypsání tendru na rámcovou smlouvu schválila rada kraje, kterou vede hejtman David Rath. | foto: Michal Šula, MF DNES

Rathův kraj hledá projektanty, podmínky splňuje jen pár obřích firem

  • 164
Středočeský kraj pod vedením hejtmana Davida Ratha vypsal veřejnou zakázku, která v podstatě znamená konec prací pro většinu projekčních firem v Česku pro tuto samosprávu. Podmínky splňují jen největší hráči, s nimiž pak kraj uzavře rámcovou smlouvu na čtyři roky a jednotlivé zakázky jim bude zadávat.

Soutěž už zkoumá antimonopolní úřad. "Vyžádáme si k této zakázce doplňující informace," řekl Martin Švanda z tiskového oddělení Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.

Kraj hledá s pomocí tohoto tendru projektantské firmy na své dopravní stavby. Ročně utratí za projekty kolem sta milionů korun. Podmínky však nastavil tak, že firmy musí mít zkušenosti s výrazně vyššími zakázkami: například se železničním projektem v hodnotě nejméně 700 milionů korun.

Kraj přitom investorem železničních tratí není, takové práce si u projektantů objednává Správa železniční a dopravní cesty (SŽDC). U silničních staveb, které jsou podmínkou kvalifikace, je dokonce hodnota ještě vyšší: miliarda korun. Odhadovaná cena zakázky je podle kraje 108 milionů korun.

Projektanti: Je to připravené pro vybrané firmy

Proč kraj vůbec takovou soutěž vypisuje, když může poptávat projektanty na jednotlivé stavby zvlášť? "Jde o strategické rozhodnutí vedení kraje, kdy cílem této veřejné zakázky je zlepšit stávající stav dopravní infrastruktury na území Středočeského kraje," odpověděla mluvčí Berill Mascheková.

Podobně "strategické" je i zdůvodnění požadavku na zkušenosti ze železnice: "Středočeský kraj standardně připravuje koncepční materiály pro rozvoj železniční dopravy v regionu," vysvětlila Mascheková. Kraj přitom železnice nestaví, maximálně železniční přejezdy.

Tvrdě a podle projekčních firem zbytečně nastavená kritéria vyřadí spolehlivě většinu soutěžících ze hry. Zadávací dokumentaci si vyzvedlo 21 firem, ale nabídku podal jen zlomek z nich.

"Měli jsme na tu zakázku chuť, ale podmínky byly nad naše síly," říká výkonný ředitel City Plan Milan Komínek. Jde přitom o podnik, který patří do desítky největších projektantů u nás.

Ostatní velké i menší firmy se k zakázce nechtějí příliš vyjadřovat. "Je to šité na míru pro připravené firmy," říká majitel jedné z větších projekčních společností, který si přál zůstat v anonymitě. "Bylo nám řečeno, že se ani nemáme hlásit," dodal.

Společnosti, které neprojdou kvalifikačním sítem, budou mít čtyři roky u Středočeského kraje smůlu.

Přihlášku podaly podle informací MF DNES dva projekční kolosy: Sudop a Pragoprojekt. Ty na soutěži nevidí nic špatného. "Nám ty podmínky nevadí. Pokud se mají projekty dělat slušně, je k tomu potřeba slušné zázemí," říká Vratislav Škvor z Pragoprojektu.

Prakticky stejně mluví i krajská mluvčí. "Vzhledem k velikosti zakázky je třeba, aby tyto služby zajišťovali ti nejlepší odborníci a experti specializovaných konzultačních společností, kteří mají nejvíc zkušeností," uvedla Mascheková.

Přísná kritéria byla prý nastavena tak, "aby vyhovovala požadavkům, které jsou kladeny na projekční kanceláře při plnění takto rozsáhlé zakázky". Tu může získat více firem, se kterými kraj uzavře rámcovou smlouvu. Podniky budou později vzájemně soutěžit v minitendrech.

Podobné rámcové smlouvy nejsou přitom běžné ani u větších organizací, které poptávají dopravní projektanty na výrazně větší zakázky než Středočeský kraj. "Na každou stavbu vypisuje SŽDC výběrové řízení na dodávku jednotlivých stupňů projektové dokumentace," řekl mluvčí SŽDC Pavel Halla.

Podle něj o rámcové smlouvě neuvažují. "Důvodem je zejména specifičnost jednotlivých staveb železniční infrastruktury a rozdílný věcný a technický rozsah prací zahrnutých do jednotlivých projektů," dodal Halla.

Podobně mluví i Ředitelství silnic a dálnic. "Pro každý stavební projekt vypisujeme zvláštní výběrová řízení na projekční činnosti. V tomto postupu nespatřujeme žádnou výhodu oproti postupu zadání veřejné zakázky prostřednictvím rámcové smlouvy," tvrdí mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.