Lidé od reklamy a experti na komunikaci se shodují, že se na ně obracejí firmy z odvětví, která si dříve marketing a reklamu tolik nedělala.
"Komunikace s veřejností přestává být doménou velkých, začíná jí využívat více menších firem," říká Radek Maršík, ředitel marketingové společnosti Fleishman-Hillard. Podle něj za to může rostoucí konkurence, ale i nová generace manažerů. K reklamám na prací prášky a oplatky přibývá inzerce na služby od relaxačních center až po poradenské firmy.
"V zahraničí je to běžné, tady méně. Ale rosteme a s tím přibývá reklamy," podotýká advokát Jaroslav Havel z advokátní kanceláře Havel & Holásek.
Cíl: ovládnout třetinu trhu
Realitní kancelář Re/max si nechává vyrobit pět dvacetisekundových televizních spotů. Poběží od půlky února do dubna a na podzim, celkem 400krát v ČR i SR. Kancelář má šéfa, který má reklamu rád.
David Krajný, který v Česku 17 let vedl amerického dovozce žvýkaček Wrigley a dva roky strávil i v marketingu v chicagské centrále, si slibuje nárůst klientů, poboček i makléřů.
"Pro ostatní realitní kanceláře by televizní reklama nedávala příliš smysl, nemají celorepublikové pokrytí," říká Krajný.
Po dvou letech na trhu má Re/max 65 poboček a 400 makléřů a obrat 150 milionů. Letos chce být dvakrát větší a za reklamu chce dát až několik desítek milionů.
Po zkušenosti s reklamou na žvýkačky Orbit z impéria Wrigley si Krajný vybral ke spolupráci herce a režiséra Petra Čtvrtníčka. Spolu už pracovali na reklamách na "takové to domácí žvýkání".
Krajný je majitelem mezinárodní frančízy Re/max pro český a slovenský trh a jeho cílem je obsadit třetinu trhu do šesti let. Zatím se přes jeho realitku zprostředkovalo jen procento prodeje nemovitostí.
Český trh je roztříštěný mezi stovky realitních kanceláří a samostatných makléřů. Navíc jen polovina lidí prodává a kupuje bydlení přes realitní kancelář, ostatní samostatně. Také konkurenti se budou snažit v zostřené konkurenci více prosadit.
"Plánujeme celoplošnou reklamu v rádiích a na billboardech, v jednání je i sponzoring pořadů na TV Prima," popisuje Luděk Khebl zMexx Reality, zatím se čtyřicítkou makléřů.