Klamavé inzeráty a falešní kupci. Poznejte nejpoužívanější triky realitek

  5:00aktualizováno  5:00
Český trh s realitami se potýká se silnou konkurencí a s vůbec největším počtem realitních zprostředkovatelů v EU. Tlak na výsledky nutí makléře využívat různých triků a podvodů, aby v byznysu obstáli. Na ty pak samozřejmě nejvíce doplácí zákazníci. Seznamte se s těmi nejpoužívanějšími z nich.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Realitním makléřem se může v Česku stát prakticky kdokoliv, protože činnost spadá do volné živnosti a není upravena žádným speciálním zákonem. Podle ředitelky odboru komunikace ministerstva pro místní rozvoj Veroniky Vároši se to ještě nějakou dobu nezmění.

„Zákon o realitním zprostředkování je připraven k projednání, ale jeho schválení již není z časových důvodů reálné,“ sdělila MF DNES Vároši a dodala, že je zákon připraven pro legislativní proces v novém volebním období.

Na českém realitním trhu se snaží uživit nejvíce realitních zprostředkovatelů v přepočtu na počet obyvatel ze všech zemí EU. Podle odhadů České asociace pro nemovitosti (CAPNE) u nás působí přes 2 500 realitních kanceláří a okolo 20 tisíc realitních makléřů.

Konkurence je obrovská a triky a podvody jsou často jedinou šancí, jak obstát. Někdy to projde a jindy to dotyčnému spočítá Česká obchodní inspekce (ČOI), která každoročně zaznamenává celou řadu podnětů a stížností na realitní kanceláře i makléře. Rekordní pokuta dosáhla pěti milionů korun.

Nejzávažnější následky mají triky používané při prodeji a koupi nemovitostí, kdy jde zpravidla o miliony korun. Seznamte se s nejpoužívanějšími z nich.

Na straně prodávajících

1Koupím byt v této lokalitě

„Nejběžnější trik je rozhoz letáčků tipu – Koupím byt v této lokalitě. Takhle se snaží makléři dostat k zakázce. Klient na číslo zavolá a v průběhu schůzky pak dotyčný prozradí, že je makléř, popisuje jeden z nejznámějších triků ředitel Fincentrum Reality Jaroslav Mašek, který lhaní klientům označuje za skandální a nedůvěryhodné.

2Máme pro vás kupce

Tvrzení makléře, že má kupce, je osvědčená klasika. Kdo by si ale koupil nemovitost, kterou nikdy neviděl nebo si ji pořádně neprohlédl? Můžete si být jisti, že na vás u realitního makléře bude čekat zprostředkovatelská smlouva.

3Nereálná nabídka

Prodávajícím realitní makléři často slibují nereálné prodejní ceny. Cílem je přimět prodejce, aby podepsal exkluzivní smlouvu, což znamená, že prodej nemovitosti už nemůže svěřit nikomu dalšímu. Alespoň pokud nechce platit tučnou pokutu. Obrana je podle předsedy České asociace pro nemovitosti Tomáše Peterky jednoduchá. „Udělejte si průzkum, kolik podobné nemovitosti ve stejné lokalitě stojí. S realitní kanceláří také můžete uzavřít zkušební smlouvu na 1–3 měsíce. Během té doby mohou ukázat, co umí,“ vysvětluje Peterka.

4Peníze za nemovitost ihned

Cílem tohoto inzerátu je ve většině případů podepsat s klientem zprostředkovatelskou smlouvu. V některých případech realitní kanceláře nemovitosti opravdu vykupují, ale často nabízejí výrazně nižší částku, než jakou byste získali při klasickém prodeji.

5Nevyužívejte RK

Mezi nekalé praktiky na realitním trhu spadá i počínání některých realitních portálů, které bezostyšně pomlouvají kvalitní servis realitních kanceláří. „Tyto portály doporučují, aby si klienti „prodávali a pronajímali“ sami a k tomu jim jakoby náhodou doporučují nejrůznější realitní služby za úplatu. Fígl je v tom, že za svoji „zprostředkovatelskou“ činnost nemají oproti oficiální realitní kanceláři žádnou zodpovědnost, díky čemuž mohou zákazníci přijít o čas i o peníze,“ popisuje jeden z triků generální sekretář Asociace realitních kanceláří České republiky Jan Borůvka.

Na straně kupujících

1Prodávám nemovitost

I na straně kupujících se objevují nekalé praktiky už na samém počátku. Realitní makléři se vydávají za přímé prodejce nemovitosti. Až při prohlídce nemovitosti se kupec dozví, že je vše jinak.

2Klamavý inzerát

Většina zájemců o nemovitost začíná své hledání na internetových realitních serverech. Na internetu si nemovitost nemohou hned zkontrolovat, takže není nic nezvyklého, že se dostaví na sjednanou prohlídku a nestačí se divit. Místo slibovaného prvního patra je to přízemí. Cena inzerované nemovitosti je na hony vzdálená. Rekonstrukce proběhla před dvaceti lety. A fotografie v inzerátu byly focené širokoúhlým objektivem, takže vůbec neodpovídají realitě. Předtím než se vydáte na prohlídku, se dobře informujte po telefonu.

3Neexistující nemovitost

Při prohlídce realitních serverů narazíte na zajímavou nemovitost v perfektní lokalitě, a navíc za zajímavou cenu. Se zájmem kontaktujete inzerujícího makléře a ten vám s politováním oznámí, že nemovitost je zarezervována nebo prodána. Ihned vám nabídne lákavou alternativu. Ve stejné lokalitě, se stejnými parametry, ale za trochu vyšší cenu. Ani se nenadějete a už jste na prohlídce. Když nevyjde tahle, tak to makléř bude zkoušet dál, dokud neuspěje.

4Nabídka bez vědomí majitele

Při hledání vhodné nemovitosti si můžete všimnout, že jednu nemovitost nabízejí dvě různé realitní kanceláře. Zbystřete! Makléři často převezmou cizí inzerát, aniž mají dohodu s majitelem. Někdy se také stává, že se vydávají za kupce, pořídí si na prohlídce fotky nemovitosti a tu pak na vlastní pěst nabízejí. V obou případech se za majitelem chystají, až budou mít kupce. Nechte si proto ukázat zprostředkovatelskou smlouvu.

5Rezervační smlouva

Klasickým argumentem, proč podepsat rezervační smlouvu a složit rezervační poplatek je: „Máme více vážných zájemců, když to nepodepíšete hned, zítra už může být pozdě.“ Podpis rezervační smlouvy je pro makléře důležitý, protože se chtějí pojistit, že dostanou svou provizi i v případě, že se prodej nakonec neuskuteční. Podpisem o rezervační poplatek, který při prodeji bývá v řádu desítek tisíc, můžete přijít.



Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

KVÍZ: Proč chyběl v Československu toaletní papír a kde byste našli Baťov?

Peníze

České a slovenské hospodářství prošlo za posledních sto let etapami bouřlivého rozvoje i zaostávání. Děti dnes už...

Další z rubriky

Konec drezury zvířat v cirkusech? Ministerstvo je plánuje zakázat

Ilustrační snímek

Ministerstvo zemědělství navrhuje úplný zákaz vystupování a drezury zvířat v cirkusech. O opatření v rámci novely...

Elektrokoloběžek v Praze možná přibude, magistrát jedná s další firmou

Centrum Prahy zaplavili turisté na elektrických koloběžkách (12. října 2018)

V Praze chce sdílené elektrické koloběžky provozovat kromě americké společnosti Lime i další firma. Ve čtvrtek to...

Agrofert se znovu snaží koupit pekárny United Bakeries

Dodávky firmy Penam určené pro distribuci pečiva.

Pekárenská firma Penam z koncernu Agrofert hodlá koupit jediného akcionáře čelního českého výrobce pečiva United...



Najdete na iDNES.cz