"Předvánoční prodej, který je pro nás jedním z nejdůležitějších, se rozvíjí velmi tristně," prohlásil přestavitel Svazu německých výrobců reklamních předmětů (GWW) Martina Leipold. "Platí sice zásada, že malé dárky utužují přátelství, ale mnoho firem letos doufá, že to půjde i bez nich," dodal.
Svaz sdružuje v Německu asi čtyři tísícovky podniků, přičemž některým z nich už obrat klesl až o polovinu. Loňského výsledku 6,2 miliardy marek letos dosáhnou jen stěží. Leipold konstatoval, že propad nastal už v létě, a jako téměř na všem se i na odbytu propagačních dárků podepsaly útoky z 11. září.
"Obchodní situace je velmi obtížná," potvrdil August Beyer, marketingový manažer největšího německého výrobce reklamních předmětů Hach AG. "Podniky dnes marku třikrát obrátí, než ji
vydají na prezenty. To platí i o firmách, které dosud byly velmi velkorysé," dodal.
Pokud firmy dárkové předměty stále objednávají, chtějí je věnovat svým exkluzivním a nepostradatelným obchodním partnerům. Tomu ale musí odpovídat i úroveň předmětů, takže stojí o luxusní zboží, jako například láhve vzácného vína.
Z klasické reklamní branže se ve vyšší kategorii udržuje zájem o drahé psací potřeby, elektronické diáře a kvalitní textilie s decentním logem. Mnohem více než dříve se na výběru podílí také cena, protože za jeden dárek si firma nemůže odepsat z daní více než 75 marek.
Proto si nejvyšší obrat udržují levné artikly. Okolo šedesáti procent firem se letos chce prezentovat kuličkovými tužkami, každý třetí podnik nějakou pochutinou.
Výraznější boom zaznamenávají s ohledem na nastupující jednotnou evropskou měnu jen předměty, kterou jsou tak či onak spjaty s euro. Počínaje čokoládovými mincemi v "centech" či "euro" až po kalkulačky na přepočítávání cen integrovatelné do nákupních
vozíků.