Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Recyklační průmysl v ohrožení. Zájem o oblečení z druhé ruky klesá

  19:00aktualizováno  19:00
Cena nových oděvů už je skoro stejná jako u těch použitých. Fenomén rychlé módy lidem sice přináší velký výběr cenově dostupného oblečení, na druhé straně však ničí recyklační byznys.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Getty Images

Po desetiletí bylo darování ideálním způsobem pro spotřebitelé z bohatých zemí, jak se bez viny zbavit starého oblečení. Čestný a výdělečný cyklus vytvořil globální síť obchodníků, kteří použité oděvy sváželi z celého světa, aby je mohli recyklovat a pak znovu prodat. Nyní se však tento cyklus rozpadá.

Na vině je takzvaná rychlá móda, která nutí zákazníky, kteří chtějí být stále „in“, aby obměňovali šatník vícekrát do roka. Recyklační společnost z indického Panipatu agentuře Bloomberg sdělila, že se celosvětová výroba oděvů od roku 2000 do roku 2015 zdvojnásobila. Průměrný objem obnošených oděvů klesl o 36 procent, v Číně dokonce o 70 procent. Vzestup „rychlé módy“ tak vytváří to, že příliv použitých oděvů stále roste, i když trhy už o ně nestojí. 

Afrika už obnošené oděvy nechce

Recyklovaný textil nejčastěji putuje do Afriky, která se však k nepotřebnému oblečení začíná obracet zády. Rwanda, Keňa, Uganda, Tanzanie, Jižní Súdán a Burundi nedávno oznámily, že hodlají od roku 2019 zastavit dovoz oblečení z Velké Británie a USA. Africké země chtějí naučit své lidi vyrábět a nakupovat místní oblečení (podrobnosti v článku „Rwanda chce svléknout obnošené oblečení. Zakáže ho dovážet, USA navzdory“). 

Rwanda chce svléknout obnošené oblečení. Zakáže ho dovážet, USA navzdory

BBC uvádí, že největšími vývozci oděvů z druhé ruky jsou USA, Velká Británie, Německo, Jižní Korea, Čína, Nizozemsko, Polsko a Kanada. 

Z hlediska životního prostředí je to velký problém. Textilní průmysl totiž vytváří více emisí skleníkových plynů než všechny mezinárodní lety a námořní plavby dohromady. Když se recyklační trhy rozpadnou, může to být ještě horší.

Nicméně sám „recyklační“ průmysl začíná přemýšlet, jak tomu zabránit.  Proto některé značky, například H&M nebo Patagonia, experimentují s novými vlákny vyrobenými z recyklovaného materiálu. Mohly by sice krátce pomoci, ale v dlouhodobém horizontu se podle odborníků bude muset průmysl snažit přeorientovat zákazníky na to, aby preferovali trvanlivost a kvalitu výrobků. 

Autor:


Nejčtenější

Začínal sám v garáži, dnes výrobní linky z jeho firmy dobývají svět

Jakub Krofián s manželkou Alenou.

Jakub Krofián žije svůj americký sen už osmnáctý rok. Jako pětadvacetiletý mladík si z úspor koupil soustruh a doma v...

Lidé se stěhují do okolí měst, každé ráno pak tráví v autech v kolonách

Stávka na francouzské železnici nahnala více lidí do aut. V Paříži se tvoří...

Kvůli vysokým cenám bydlení ve městech roste poptávka po nemovitostech v jejich okolí. „Evidujeme meziroční růst zájmu...



Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Vetešnictví skomírají, ale po některých věcech je stále sháňka

Známé vetešnictví na Újezdě zavírá.

Po revoluci se s vetešníky roztrhl pytel. Poměrně jednoduchý byznys lákal podnikatele na lehce vydělané peníze. Tento...

Obří létající „velryba“ od Airbusu má za sebou první zkušební let

Nový airbus Beluga XL poprvé vzlétl z letiště v Toulouse

Vysokokapacitní nákladní letoun Airbus Beluga XL ve čtvrtek poprvé vzlétl. Obrovský stroj, který svým vzhledem nápadně...

Další z rubriky

Čokoláda Toblerone se vrátí ke svému původnímu tvaru, mezery se neosvědčily

Čokoláda Toblerone

Tradiční švýcarská čokoláda Toblerone se vrátí ke svému původnímu tvaru. Její americký majitel předloni zvětšil mezery...

Na chudém čínském venkově vyroste futuristický systém Hyperloop

Vizualizace dráhy hyperloop.

Americká technologická firma Hyperloop Transportation Technologies vybuduje v čínské provincii Kuej-čou svůj...

Módní firmy mají přebytky. Burberry zboží raději pálí, chrání tak značku

Cara Delevingne pro značku Burberry propaguje oblečení a je i jednou z tváří

Britský výrobce luxusního módního zboží Burberry loni zlikvidoval neprodané oblečení, doplňky a parfémy za 28,6 milionu...

Najdete na iDNES.cz