Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ředitelství silnic a dálnic ztratilo smlouvy, může přijít o 74 milionů

  9:42aktualizováno  9:42
Stát může zbytečně přijít o 74 milionů korun. Ty po něm požaduje konsorcium firem D.I.S., Eurovia, Firesta-Fišer a Silnice Brno jako doplatek za rekonstrukci desetikilometrového úseku výpadovky I/52 z Brna na Mikulov. Ředitelství silnic a dálnic tento nárok popírá. Ztratilo však důležité smlouvy, a tak to nemůže doložit.

Ilustrační snímek | foto: Luděk Peřina, MAFRA

O problému píšou Hospodářské noviny. Konsorcium spojené kvůli zakázce ve sdružení Rajhrad má podle nich ve svých smlouvách dodatek, podle nějž se mají mzdy lidí, kteří na rekonstrukci pracovali, navýšit o 82 procent.

Kolik stála rekonstrukce

ŘSD zaplatilo konsorciu za desetikilometrový úsek výpadovky z Brna na Mikulov "nesporné náklady" ve výši 999,1 milionu Kč.

Firmy nyní požadují dalších 74,1 milionu Kč jako valorizaci mezd.

Ředitelství silnic a dálnic tvrdí, že nic takového v původních smlouvách nebylo, ale nemůže to kvůli chybějícím dokumentům dokázat. Podalo proto trestní oznámení. "Je podezření, že se smlouvami bylo manipulováno a že tam ten dodatek původně nebyl," řekl deníku Jiří Švorc, který vedl státní organizaci do začátku září.

Smlouvy měl mít v trezoru jeho předchůdce Alfréd Brunclík, jenže když ho Švorc loni v létě vystřídal, byly už údajně pryč. Brunclík je nyní v zahraničí, deníku se s ním nepodařilo spojit.

Stát měl kvůli levnějším materiálům ušetřit, bude však naopak patrně platit víc

Ředitelství předpokládalo, že konečná cena zakázky kvůli recesi a snižování cen stavebních materiálů klesne proti vysoutěžené ceně o 61 milionů. Konsorcium firem si ale naopak naúčtovalo s odkazem na sporný dodatek ve smlouvách o 13 milionů více. ŘSD se kvůli ztrátě smluv obrátilo na policii.

"Je možné, že budeme nuceni uhradit zvýšenou cenu stavby, kdy právě nemožnost prokázání originálního znění smlouvy může vést ke škodě ve výši 74 milionů korun," cituje list z trestního oznámení. Navíc to byl podle něj jeden z důvodů, proč Česko vrátilo Bruselu 600 milionů, jimiž na stavbu přispěl. Policie dosud nezahájila trestní řízení. Zatím zkoumá, zda mohl být spáchán trestný čin.

Největší podíl, zhruba poloviční, měla na rekonstrukci výpadovky Eurovia. "Do dnešní doby nás nikdo neoslovil, ani policie. Smluvní záležitosti s ŘSD řešila D.I.S.," řekla deníku mluvčí firmy Petra Kučerová. Podle ní ale ŘSD zaplatilo Eurovii celou požadovanou částku. Vyjádření D.I.S. se listu nepodařilo získat.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
KOMENTÁŘ: Podnikatelé mají papírování plné zuby, to sdílené ekonomice nahrává

Sdílenou ekonomiku lze vnímat jako přirozenou reakci na přeregulovanost některých odvětví na trhu. Její potenciál je obrovský. Stávající hráči na trhu si...  celý článek

Ilustrační foto.
Chudoba či sociální vyloučení? V Česku hrozí nejméně ze všech zemí EU

Česká republika byla loni ve srovnání s ostatními 27 státy Evropské unie zemí s nejnižším procentem chudoby a sociálního vyloučení. Společně s Finskem, Dánskem...  celý článek

Petr Chmela (v popředí) z Tescomy přijal gratulace k titulu podnikatele roku od...
Nominace na Podnikatele roku se uzavírají, pošlete svůj tip

Čas pro podání přihlášek do osmnáctého ročníku prestižní soutěže EY Podnikatel roku se rychle krátí. Uzávěrka je už tuto sobotu 21. října, svůj tip můžete...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.