Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jančura inkasuje ze slev od státu více. Díky fintě s 2. třídou

  4:00
Podnikatel Radim Jančura s oblibou kritizuje České dráhy, že dostávají ze státního rozpočtu zbytečně mnoho peněz. Sám však díky malé fintě inkasuje od státu více peněz, než na kolik má nárok. Pohrává si totiž s označováním cestovních tříd.

Čarování s třídami se týká bývalých vozů první třídy, které ÖBB používaly na dálkových vlacích kategorie EC/IC. | foto:  Petr Topič, MAFRA

Jančurou vlastněný železniční dopravce RegioJet totiž dostává od ministerstva dopravy kompenzace za nařízené slevy pro studenty, kteří cestují ve vozech 1. třídy. U jiných dopravců a podle vyhlášky to přitom není možné, RegioJet je však přesto dostává. Stačila drobnost: bývalé vozy první třídy rakouských státních drah ÖBB v Česku označil za vozy druhé třídy.

Problém se týká vagonů prodávaných v rezervačním systému pod tarify Relax či Byznys. Ty jsou vždy dražší než ostatní vozy. Jde o bývalé vozy první třídy, které ÖBB používaly na dálkových vlacích kategorie EC/IC.

V každé soupravě RegioJetu jsou obvykle dva až tři takové vozy. RegioJet je v Česku považuje za vozy druhé třídy, ale například při svém nedávném startu vlaků mezi Bratislavou a Košicemi ve svém přepravním řádu napsal, že jde o vozy první třídy. Navíc i v českém jízdnímu řádu vydaném SŽDC je v přehledu dálkových vlaků uvedeno, že vlaky mají i vozy první třídy.

I když jde zdánlivě o banalitu, označení první třída je klíčové. Podle současných pravidel neproplácí stát kompenzace za slevy za cestující v první třídě s výjimkou dětí do 15 let.

V případě RegioJetu tak například studenti jedou fyzicky první třídou, ale papírově druhou. Stát navíc takoví cestující stojí více: jízdenka v tarifu Relax je obvykle o 30-50 % dražší než v nejlevnější třídě Standard. Stát přitom dorovnává dopravcům slevu podle skutečné ceny jízdenky.

RegioJet loni získal od státu na kompenzacích přes 42 milionů korun, bezkonkurenčně nejvíce ze všech dopravců. Kolik získal touto fintou, není prakticky možné spočítat. Stačí ale jeden příklad: například za studenta jedoucího z Prahy do Ostravy dostane ve třídě Relax 25 % z ceny 290 korun, pokud by jel v třídě Standard, dostal by jen čtvrtinu z ceny 190 korun. Rozdíl v kompenzaci na jednom studentovi je tak 25 korun navíc ve prospěch RegioJetu.

Faktem ovšem je, že dražší třídy RegioJetu jsou výrazně levnější než první třída Českých drah. Ty nabízí nejlevnější jízdenku z Prahy do Ostravy v první třídě za 627 korun, zatímco v RegioJetu jsou místa v bývalé první třídě rakouských drah za polovic.

Aplikujme slovenský model, radí Jančura

Podle Jančury jezdí i v tarifu Relax za ceny odpovídající druhé třídě u jiných dopravců a levněji, než je klasické kilometrové jízdné u Českých drah. „Slevy jsou pro sociální skupiny, proto nemá rozhodovat komfort, ale cena,“ řekl Jančura. Podle něj by pak neměly dostávat kompenzace za slevy ani České dráhy za Pendolino. V jeho případě je rozdíl mezi první a druhou třídou v podstatě jen v tom, že v první třídě bývá méně lidí a v ceně je občerstvení.

V případě trasy Praha – Ostrava jsou u všech tří dopravců ceny v přepočtu za kilometr výrazně nižší, než jsou ceny Českých drah na jiných trasách podle jejich kilometrického tarifu.

„Doporučuji, aby Česká republika převzala model ze Slovenska. Tam je regulována maximální výše jízdného jak pro 2., tak i 1. třídu. Pak bude jasné, zda je tarif 2., či 1. třídou, bez ohledu na pojmenování tarifu dopravcem,“ navrhuje Jančura.

Nesouhlasí s tím, že by si na hře s kompenzacemi jeho firma výrazně polepšila. „Kompenzace státu za sociální skupiny činí u mých firem 8 % výnosů z jízdného. České dráhy na celé síti pobírají celkové kompenzace 255 % z výše tržeb z jízdného, a to i na dálkových spojích, které my provozujeme bez provozních dotací. Částka, kterou stát platí za kompenzace ze slev, není malá, přesto je 31krát nižší, než kolik platí státnímu dopravci,“ vypočítává Jančura.

Pro letošek už bude druhá třída definována jasně

Podle pravidel pro kompenzace stát dorovnává dopravcům rozdíl mezi nařízeným zlevněným jízdným a plnou cenou jízdenky. Podle Michala Němce z ministerstva dopravy, který se kompenzacemi zabývá, budou po RegioJetu chtít vysvětlení, jestli jsou opravdu programy Byznys a Relax druhou třídou, nebo první, jak dopravce deklaruje na Slovensku.

I kvůli tomu se pro letošní rok už i změnila pravidla pro poskytování slev. „Druhou třídou se rozumí nejnižší poskytovaný standard, které dopravci nabízí,“ vysvětluje Němec. Tak je to napsané i v novém výměru ministerstva financí. Dopravci podle něj o těchto změnách už vědí.

Autor:

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Kdo hledá práci, má to těžší než dřív. Na jedno místo se hlásí stále víc lidí

26. dubna 2024

Premium Ještě docela nedávno si uchazeči o práci napříč obory mohli vybírat a náboráři se o ně skoro prali....

Jižní Korea sází hlavně na jádro, nic jiného jí nezbývá

26. dubna 2024

Seriál Energetický sektor Jižní Koreje zůstává závislý na dovozu fosilních paliv. Postupně je však hodlá...

Zahraniční pracovníky nejvíc láká Austrálie, z měst vede Londýn, říká průzkum

25. dubna 2024

Nejoblíbenější zemí pro zahraniční pracovníky je Austrálie, za ní se umístily Spojené státy a...

Více než polovina britských dětí pod třináct let pila alkohol, zjistila studie

25. dubna 2024  16:19

Více než třetina britských chlapců a dívek v letech mezi 11 a 13 lety má zkušenosti s konzumací...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...