Nečekaný zvrat: RegioJet vystřídá na dotované trati České dráhy

  14:49aktualizováno  17:12
Ministerstvo dopravy zadá zakázku na provoz rychlíkových spojů mezi Ostravou, Krnovem a Olomoucí bez soutěže společnosti RegioJet. Ta zůstala v tendru jediná a ministerstvo proto muselo veřejnou soutěž zrušit.

RegioJet počítá na trati Olomouc - Krnov - Ostrava s provozováním vlaků PESA Link2 polské výroby. | foto: RegioJet

Resort však přes zrušení soutěže může na základě zákona o veřejných službách v přepravě cestujících zadat zakázku i takzvaným přímým zadáním. "Nabídka společnosti RegioJet, tedy jediného zbylého účastníka tendru, by totiž při nezrušení soutěže byla jednoznačně vítězná," vysvětluje rozhodnutí ministr dopravy Zbyněk Stanjura.

Ministerstvo nyní osloví RegioJet, zda bude na trati jezdit za podmínek, které společnost navrhla v tendru na provoz na této trati, tedy za 188 Kč za kilometr. Pokud bude firma souhlasit, začne jezdit od příštího prosince. "O zakázku máme zájem a vozy nebude problém do té doby získat," říká Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu.

Olomouc - Krnov - Ostrava

Nejztrátovější rychlíky

Podle mluvčího RegioJetu Aleše Ondrůje je po dnešním rozhodnutí ministerstva evidentní, že to ministr dopravy myslí se soutěžením, úsporami nákladů a růstem kvality služeb na železnici vážně a že chce zabránit dalším průtahům liberalizace dálkové železniční dopravy. "Zvolenou variantu považuji za optimální, neboť dáváme jasně najevo, že chceme železnici liberalizovat. Upřednostňuji tak zdravý rozum před přílišnou byrokracií," potvrdil Stanjura.

RegioJet nabídne státu podle Ondrůje téměř 40korunovou úsporu na dotacích na jeden vlakový kilometr oproti provozu vlaků ČD. Rozdíl v cenách, kterou mluvčí RegioJetu udává, však platil v roce 2010, kdy na této trati jezdily České dráhy za 220 Kč za kilometr. Cena drah v roce 2010 v sobě ale obsahuje i náklady na rychlíky do Jeseníku přes Polsko, které nejsou součástí této soutěže.

RegioJet je přesvědčen o tom, že zvedne kvalitu služeb pro cestující. "Jako příklad již nyní může sloužit úspěšný provoz vlaků RegioJet na trase Bratislava - Komárno, kde za rok provozu vlaky RegioJet přitáhly na koleje jednou tolik cestujících ve srovnání s předchozím provozem ZSSK (Železničná spoločnosť Slovensko)," říká Ondrůj. 

Se stejným efektem podle něj firma počítá i u vlaků na trase Olomouc - Krnov - Ostrava, na které bude jezdit vlaky PESA Link2.

Spoj přes Krnov se otevírá na zkoušku, co to udělá

Trať z Olomouce do Ostravy přes Krnov je v současné době pro stát nejvíce prodělečnou tratí. Ministerstvo na ní vypsalo tendr proto, aby si na ní v pilotním projektu vyzkoušelo otevírání trati konkurenci i pro další železniční spoje.

Do tendru se přihlásila vedle RegioJetu i britská Arriva, která nabízela cenu za kilometr ve výši 189,10 Kč, dodatečné kilometry by ale účtovala levněji než RegioJet. Firma však byla ze soutěže v polovině února vyřazena (pokud by nebyla, nabízela by nejvýhodnější cenu). Překvapivě o tendr dále nebojovala a naopak podpořila svého rivala RegioJet (více zde)

Ministerstvo tuto trať údajně vybralo proto, že jde o do jisté míry izolované spojení a případné komplikace, které by se po vstupu nového dopravce mohly objevit, se neprojeví ve zbytku železniční sítě.

Služeb Regiojetu využil také bývalý prezident Václav Klaus


Autoři: ,


Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Mileniálové všech zemí, spojte se. Mladá generace se odvrací od kapitalismu

Socha Karla Marxe v německém Trieru

Popularita kapitalismu mezi mladými Američany klesá. Přibližně polovina z nich by raději žila v socialistické zemi,...

Další z rubriky

OBRAZEM: Přes 16 hodin v letadle. Letečtí fandové mají z čeho vybírat

Dopravní letadlo Airbus A350-900, které společnost Singapore Airlines nasazuje...

Pro některé čirý masochismus, pro jiné nebeský zážitek. Deset nejdelších letů světa má jedno společné. V oblacích...

Konec Zátopků v drážní flotile. Ťok chce vrátit problémové mašiny

Lokomotiva Škoda  Š 109E na zkušebním okruhu VUZ

Ministr dopravy Dan Ťok může dovršit fiasko škodováckých lokomotiv Emil Zátopek. Doporučuje, aby stroj, který provází...

Do dálnic a jiných staveb půjde přes 86 miliard, o pětinu víc než letos

Ministr dopravy Dan Ťok na stavbě dálnice D1 exit 15.

O čtrnáct miliard korun víc má jít v příštím roce ze Státního fondu dopravní infrastruktury na výstavbu klíčových...



Najdete na iDNES.cz