Radim Jančura před prvním vyjetím vlaku RegioJet z pražského hlavního nádraží...

Radim Jančura před prvním vyjetím vlaku RegioJet z pražského hlavního nádraží (22. září 2011) | foto: Yan Renelt, MF DNES

RegioJet chce jezdit z Bratislavy do Banské Bystrice. Chybí mu licence

  • 16
Český železniční dopravce RegioJet chce na Slovensku vstoupit na trh vnitrostátní autobusové dopravy, ale tamní úřady mu prý protiprávně dosud nevydaly příslušnou licenci, prohlásil majitel RegioJetu Radim Jančura. Podle Bratislavského samosprávného kraje však RegioJet zatím nesplnil všechny podmínky.

„Už před 14 dny jsme měli mít v ruce autobusovou licenci na linku Bratislava-Nitra-Banská Bystrica, kterou budeme provozovat bez dotací. Bratislavský samosprávný kraj (nevydáním licence) jednal v rozporu se zákonem,“ řekl ve středu Jančura, který se odvolal na právní posudek. Uvedl rovněž, že v sídle Bratislavského samosprávného kraje (BSK) se v minulosti uskutečnilo setkání konkurenčních dopravců, kde se zúčastněné strany prý domluvily na tom, že udělají všechno pro to, aby RegioJet licenci nedostal.

Jančura rovněž poznamenal, že RegioJet získal souhlasná stanoviska všech krajů, kterou měly autobusy jeho firmy projíždět. Na základě toho měl prý BSK vydat licenci. Úřad podle něj ale protiprávně požádal Nitranský samosprávný kraj o nové stanovisko, ve kterém se tento kraj k autobusové lince RegioJetu už postavil zamítavě. Podle informací ČTK tak kraj učinil na základě nesouhlasu města Nitra. RegioJet mezitím požádal o udělení autobusové licence i Banskobystrický samosprávný kraj.

„Podle zákona o silniční dopravě můžeme vydat licenci jen se souhlasem všech dotčených krajů, přičemž už nyní víme, že Nitranský kraj vydal nesouhlasné stanovisko,“ řekla mluvčí BSK Iveta Tyšlerová. Tvrdila, že Nitranský kraj v prvním vyjádření neuvedl, zda s udělením licence RegioJetu souhlasí nebo nikoliv. Samotné řízení o žádosti RegioJetu podle mluvčí ještě nebylo ukončeno.

RegioJet plánuje zavést 14 autobusových spojů z Bratislavy do zhruba 90 kilometrů vzdálené Nitry denně; polovina spojů by pak pokračovala do Banské Bystrice na středním Slovensku. Stejný počet autobusů by firma provozovala i v opačném směru. Jízdné by bylo výrazně levnější, než na trase nyní účtuje konkurence.

Jančura uvedl, že i v případě, že RegioJet licenci na autobusovou dopravu nezíská, zvažuje zmiňovanou linku spustit. Bez licence by firma mohla podle něj přepravovat jen uzavřenou skupinu cestujících. Touto skupinou by RegioJet prý označil všechny cestující, kteří si zakoupí jízdenku přes internet. Jančura uvedl, že předpokládá rovněž spory o využívání autobusových nádraží na trase.

RegioJet na Slovensku v současnosti zajišťuje státem dotovanou vlakovou dopravu na regionální trati z Bratislavy do Komárna a v prosinci hodlá zahájit dálkovou vlakovou přepravu mezi Bratislavou a Košicemi. Dopravce patří do skupiny Student Agency, která kromě jiného provozuje mezinárodní autobusové linky mezi ČR a Slovenskem. Spory v minulosti provázelo i zavádění autobusových linek Student Agency v ČR.

,