Jančura nabízí státu, že nahradí ČD na trati na Slovensko. Bez dotací

  • 541
Soukromý železniční dopravce RegioJet navrhl ministerstvu dopravy, že převezme státem objednávané vlaky mezi Prahou a Slovenskem přes Ostravu a Vsetín. Provozovat by je chtěl ve stejném rozsahu jako nyní a bez dotace.

"Myslíme tu nabídku naprosto vážně, vozy na to máme připravené," potvrdil MF DNES jednatel RegioJetu Radim Jančura, který před několika týdny nakoupil zhruba padesátku dalších vozů po rakouských státních drahách a postupně je ještě modernizuje. Firma však nemá dostatek lokomotiv, které by si podle Jančury pronajala.

Ministerstvo dopravy zatím řeší, jak se k nabídce postaví. "Musíme se s ní nejprve podrobně seznámit. Následně můžeme zaujmout stanovisko," uvedl Martin Novák z tiskového odboru ministerstva.

Konkurence na trati Praha - Olomouc - Ostrava

Úřad může vybírat z několika variant. Nabídku zcela ignorovat, protože na obě linky existuje desetiletá smlouva s Českými drahami. Jenže už v minulosti ministerstvo část této smlouvy zrušilo a ustanovení smlouvy mu umožňuje takový krok učinit znovu. V takovém případě by stát podobně jako na trase Praha–Ostrava za vlaky neplatil a nechal by zcela na uvážení dopravců, jak budou jezdit. To by však mohlo vést ke zhoršení dopravy v méně atraktivních časech.

Další variantou pak je předání celé linky do správy RegioJetu. Stát by si určil, kdy a v jakém rozsahu mají vlaky jezdit, nic by však dopravci neplatil. Na Českých drahách by pak bylo, zda budou s vlaky dál pokračovat na komerční riziko, nebo ne.

Dráhy situaci nechtějí komentovat, protože o nabídce nevědí.

Na obě linky na Slovensko existuje desetiletá smlouva státu s Českými drahami, které ministerstvo dopravy ovládá. Podle nich objednávka ministerstva potvrzuje, že i v dalším jízdním řádu platném od prosince budou linky zajišťovat ve stejném rozsahu jako dosud.

Soukromým dopravcům vadí, že stát přispívá zejména na vlaky přes Vsetín, které mají přitom až do Hranic na Moravě shodnou trasu jako nedotované spoje do Ostravy. Na Evropskou komisi se kvůli tomu obrátil Leo Express, podle kterého je to nedovolená veřejná podpora.