RegioJet chce od Flixbusu odškodné za nekalé praktiky, požaduje osm milionů

  16:00
Firma Radima Jančury vyčíslila cenu opatření proti „predátorským“ cenám německého dopravce. Flixbus vstoupil před dvěma roky na český trh s ambicí stát se jedničkou. Konkurenční RegioJet však namítá, že si cestu k tomuto cíli zjednodušuje nekalým způsobem. A požaduje odškodné osm milionů korun.
Autobusy Flixbus a Regiojet

Autobusy Flixbus a Regiojet | foto: iDNES.cz

Zhruba rok měla podle RegioJetu německá firma, která se sama označuje za světovou jedničku v autobusové dopravě, českým zákazníkům nabízet ceny hluboko pod náklady. Vyčíslení škod zahrnuje přizpůsobení cen zelenému dopravci a další provozní kroky, jimiž se RegioJet snažil udržet své cestující. Částka přitom podle mluvčího RegioJetu Aleše Ondrůje nezapočítává ušlé zisky způsobené tím, že část cestujících přešla k Flixbusu.

RegioJet, který patří podnikateli Radimu Jančurovi, spor se zeleným rivalem označuje jako boj o své přežití na českém trhu. Po vytlačení žlutých autobusů by podle něj nastal podobný scénář jako v Německu, kde Flixbus po nákupu konkurenčních Eurolines ovládl trh a začal plíživě zdražovat.

První krok v soudním sporu o miliony korun však nezačal dobře. V poslední z předžalobních výzev totiž RegioJet vypočítal minimální férové ceny pro konkrétní trasy, což si představitelé Flixbusu vyložili jako pokus o dojednání kartelové dohody a antimonopolní úřad jim dal za pravdu. Přestože Úřad pro ochranu hospodářské soutěže stížnost dále prověřovat nebude, šéf českého Flixbusu Pavel Prouza jeho vyjádření už nyní považuje za trumf v začínajícím soudním sporu.

„Vyzvali nás, abychom upravili ceny, aby z jejich pohledu odpovídaly férovým cenám,“ řekl MF DNES Prouza. Materiál obsahoval minimální ceny pro pětici páteřních tras z Prahy do velkých krajských měst bez jakékoliv kalkulace nebo ceny za kilometr. Jejich výše ale odpovídala zhruba nejlevnějším cenám, které na těchto relacích konkurence nabízí, dodal šéf tuzemské pobočky Flixbusu. To v případě trasy mezi Prahou a Brnem vychází zhruba na 170 korun. Jízdenky zeleného dopravce jsou ale běžně i o stokorunu levnější.

Flixbus a RegioJet v číslech

  • 350 tisíc spojů vypraví Flixbus denně.
  • 7 milionů cestujících přepravil loni RegioJet svými autobusy.

Podle kalkulací RegioJetu, které si firma nechala posvětit odborným posudkem, nejsou náklady Flixbusu nižší než u žlutých autobusů. Stevardky a kávu zdarma, kterou do autobusové dopravy v Česku zavedl právě RegioJet, podle Ondrůje kompenzují jiné položky, které má naopak dražší konkurence.

„RegioJet nemusí do svých nákladů rozpočítávat vysoké náklady na provoz centrály v Mnichově, vysoké náklady z fungování mezinárodní firmy usazené na výrazně dražších trzích, stejně jako 30procentní poplatek, který Flixbus dopravcům účtuje za využívání jejich rezervačního systému,“ uvedl Ondrůj.

Konkurent si však za svými cenami stojí. Přistoupení na návrhy RegioJetu by podle Prouzy znamenalo poškození zákazníků.

Spor jako přes kopírák

Čí výklad je správný, není jednoduché posoudit. Jedním z důvodů je to, že Flixbus navzdory povinnosti zveřejňovat hospodářské výsledky tuto informační povinnost dlouhodobě neplní.

Za podobné chování vůči konkurenci, které nyní připisuje Flixbusu, už ale byla Jančurova firma v minulosti potrestána. Za vytlačení autobusů společnosti Asiana z linky mezi Prahou a Brnem v rozmezí let 2007 a 2008 dostala od antimonopolního úřadu pětimilionovou pokutu. „Šlo o cílenou a záměrnou likvidaci, nikoliv o konkurenční boj,“ uvedla spolumajitelka poškozené společnosti Šárka Litvinová. Žlutý dopravce podle ní nasazoval nepřiměřeně nízké ceny na spoje, které se časově kryly s odjezdy autobusů Asiany.

Ta jako náhradu po RegioJetu požadovala nejprve 23 milionů korun. Na sklonku loňského roku jí soud zatím nepravomocně přiznal náhradu necelých 12 milionů. RegioJet ale nikdy vinu neuznal a tvrdí, že linka byla vždy v zisku.

Nynější cenová přetahovaná je pro cestující výhodná, zato rozpad konkurenčního prostředí by ceny jízdenek zvýšil.

Podobným vývojem prošel domácí trh Flixbusu v Německu. Na něm firma, za kterou stojí například investiční skupina General Atlantic nebo výrobce automobilů Daimler, během tří let vyrostla v dominantního dopravce s více než 95procentním podílem na trhu. Během této doby se cena jízdenek zvýšila v průměru o více než 18 procent, tvrdí s odkazem na studii berlínského analytického institutu Iges Ondrůj.

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

27. března 2024  17:29

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu...

Seznam zakázaných kotlů. Co vám od září hrozí, když v nich budete dál topit

23. března 2024

Premium Češi stále provozují nejméně 150 tisíc starých neekologických kotlů na tuhá paliva 1. a 2. emisní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

25. března 2024  11:54

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200...

Loď v Baltimoru měla potíže už dřív, most si o nehodu říkal, soudí odborníci

27. března 2024  11:17

Bezprostředně po úterní nehodě lodi v americkém Baltimoru vedení společnosti, která loď provozuje,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Bankrot zažehnán, zatím. Saúdové nalijí do luxusních elektroaut miliardu dolarů

25. března 2024  18:42

Americký výrobce luxusních elektromobilů Lucid získá od divize saúdskoarabského státního...

Dražší než Costa Concordia. Pojistné škody za Baltimore jdou do miliard dolarů

28. března 2024  10:58

Zřícení mostu Francise Scotta Keye v americkém Baltimoru může podle analytiků stát pojišťovny...

Statistici vylepšili odhad výkonu ekonomiky. HDP loni klesl o 0,2 procenta

28. března 2024  10:18

Česká ekonomika v loňském roce klesla o 0,2 procenta, zpřesnil Český statistický úřad (ČSÚ) svůj...

Kapesní reaktory ty velké nenahradí. Spíše uhelné elektrárny a teplárny

28. března 2024

Premium První malý jaderný reaktor v Česku by měl vyrůst v Temelíně. ČEZ chce do konce roku vybrat...

OBRAZEM: Proč na českých bankovkách chyběly ženy a co skrývá pětitisícovka

28. března 2024

Nad podobou českých bankovek se pozastaví málokdo, skrývají ale pozoruhodné příběhy i detaily....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...