Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Student Agency

RegioJet překonal pendolino, žlutým vlakem jezdí do Ostravy více lidí

  • 748
MF DNES testovala obsazenost stovky spojů pendolina Českých drah a RegioJetu Radima Jančury, který z testu vyšel jako vítěz. Pendolino zvládlo cestu mezi Prahou a Ostravou o půl hodiny rychleji než žlutý vlak. Pro České dráhy je to však jediné vítězství na nejlukrativnější tuzemské železniční trase.

MF DNES porovnávala počty rezervovaných míst v obou vlacích deset minut před odjezdem z Prahy či Ostravy-Svinova od pondělí do čtvrtka - tedy ve dnech, kdy bývají vlaky prázdnější. Dohromady porovnala padesát dvojic vlaků a v přímém souboji zvítězil 36krát RegioJet a 13krát pendolino. Jednou cestovalo oběma vlaky stejně lidí.

Rozdíl by mohl být ještě výraznější, RegioJet však naráží na problém s nedostatkem vagonů. Většinou vyráží na trať jen se třemi vozy, každým pro 48 lidí, za což sklízí častou kritiku. Drahám by však ve většině případů také stačilo mnohem méně sedaček: pouze u šesti spojů by se jejich cestující nevešli do soupravy, která by kapacitou odpovídala tomu, co v daný čas nabízí RegioJet.

Dráhy chystají od června omezení pendolin mezi Prahou a Ostravou. "Denně je v provozu šest ze sedmi souprav a není prakticky žádná záloha pro řešení mimořádných situací," vysvětluje jejich mluvčí Petr Šťáhlavský.

Lidé se přesouvají do žlutých vlaků, ČD to popírá

Podle informací MF DNES už také vytíženost některých spojů řeší představenstvo. Současně ČD tvrdí, že jim počty cestujících v pendolinech meziročně rostou. "Přepravujeme více lidí než loni před nástupem konkurence," uvedl Petr Šťáhlavský.

České dráhy vs. RegioJet.

Pravidelní cestující však mají jiný názor. "Dříve byl problém se do pendolina ve špičce dostat. To už je dnes minulost. Subjektivně tam cestujících ubylo," popisuje Miroslav Vyka, prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě. Přesun lidí do žlutých vlaků vysvětluje například nižší cenou i doprovodnými službami.

"Pokud cestující nespěchají, byli by blázni, aby volili cestu pendolinem," míní Josef Petrák, šéfredaktor portálu zelpage.cz zaměřeného na železnici.

České dráhy však nevidí RegioJet jako konkurenta pro pendolino, ale spíše pro vlaky kategorie EuroCity či expres. Ty však nejsou povinně místenkové a zjistit skutečné počty cestujících je veřejně prakticky nemožné.

Nejprázdnější pendolino: 21 cestujících na 332 sedaček

Dráhy od loňského roku výrazně navýšily počty spojů a ve špičce jezdí pendolino i každou hodinu.

Řada spojů má však problém i s pokrytím přímých provozních nákladů: jen poplatek za dopravní cestu, náklady na spotřebovanou elektřinu a personál vycházejí u jedné jízdy pendolina na 35 tisíc korun. To při průměrné ceně jízdenky 500 Kč odpovídá 70 cestujícím ve vlaku. Čtyřicet procent spojů ve sledovaném období této hranice nedosáhlo.

Jedna jízda RegioJetu vychází zhruba o deset tisíc levněji, kvůli nižší ceně však firma na provozní zisk potřebuje okolo stovky cestujících. Neměl je každý čtvrtý žlutý vlak. Jak u pendolina, tak u RegioJetu je však třeba vzít v úvahu ještě odpisy vlaků, které hranici výnosnosti dále posunují.

Podle Šťáhlavského je ještě předčasné hodnotit, zda pendolina letos na sebe vydělávají. "Uzavřený je loňský rok, kde tyto vlaky byly v provozu v souběhu s konkurenčními spoji a vlaky byly v provozním zisku i za toto období," uvedl Šťáhlavský. Expanze RegioJetu je přitom pomalejší, než firma slibovala.

Namísto plánovaných devíti vlaků každým směrem jich jezdí sedm. Mluvčí Aleš Ondrůj zpoždění vysvětluje postupným nasazováním vozů, které firma koupila od rakouských státních drah. Během pár týdnů chce navíc dopravce představit prototyp zcela nového vozu, který se má vyrábět v Rumunsku.

,