Radim Jančura před prvním vyjetím vlaku RegioJet z pražského hlavního nádraží...

Radim Jančura před prvním vyjetím vlaku RegioJet z pražského hlavního nádraží (22. září 2011) | foto: Yan Renelt, MF DNES

RegioJet loni „vyjezdil“ ztrátu přes 50 milionů. Obviňuje z toho dráhy

  • 538
První úplný rok na české železnici neskončil pro žluté vlaky dobře. Společnost skončila se ztrátou vyšší než 50 milionů korun. Nelichotivý výsledek soukromý dopravce zdůvodňuje podnákladovými cenami Českých drah.

Už v roce 2011 RegioJet prodělal 50 milionů a loni byla ztráta ještě vyšší, řekl majitel firmy Radim Jančura. Zdůvodnil to nízkými cenami jízdenek kvůli dumpingovým cenám Českých drah (ČD). Kvůli nim se státní železnicí už přes rok vede Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) správní řízení.

"České dráhy RegioJet nezákonně poškozují. Tomu, kdo je na určité lince dominantní, zákon zakazuje snížit cenu pod náklady, protože tím brání nové konkurenci a ničí její podnikání," uvedl v pátek Jančura ve svém prohlášení.

"Naopak nový dopravce, dokud nedosáhne podílu 40 procent, má právo při vstupu na trh jezdit za marketingově podnákladové ceny - klidně za 1 Kč, dodal Jančura.

Jančura: Se stížností na dráhy nemůžeme neuspět

Jančura odmítá spekulovat, co by se stalo, kdyby antimonopolní úřad rozhodl v jeho neprospěch. "Nemůžeme neuspět, je to čítankový případ, kdy České dráhy zneužívají svého dominantního postavení na trhu, tedy na trati Praha - Ostrava. ÚOHS je však bohužel strašně pomalý," řekl Jančura.

ČD hrozí snížení ratingu

Agentura Moody's v pátek oznámila, že zváží zhoršení ratingů Českých drah. Reaguje na pokles tržeb z nákladní přepravy a nečekaně nízké příjmy z prodeje aktiv. ČD se podle agentury v nákladní dopravě potýkají se zpomalením hospodářské aktivity v ČR a agresivní cenovou konkurencí. Čistá ztráta Českých drah loni prvním pololetí stoupla na 494 milionů korun ze 109 milionů před rokem.

Když v září 2011 zahájil provoz vlaků z Prahy do Ostravy, chtěl nasadit cenu základní jízdenky na 420 korun, ČD tutéž prodávaly za 430. "Dneska se jezdí za 295 korun, a když si koupíte lístek alespoň týden dopředu, tak za 210," uvedl Jančura. Už od začátku šlo však u obou dopravců získat jízdenku výrazně levněji. Vstupem Leo Expressu na trať loni na podzim začala mezi třemi konkurenty doslova cenová válka, na níž vydělali především cestující. Kvůli tomu jsou tržby RegioJetu za loňský rok nižší, než očekával (čtěte České dráhy výrazně zlevnily).

Společnosti Student Agency, pod kterou RegioJet spadá, se však dařilo velmi dobře, vydělala 130 milionů korun. I nadále si Jančura stojí za názorem, že na konci letošního roku jeden z dopravců z trati odejde a stále tvrdí, že to budou ČD. "Podle našich výpočtů měly loni vlaky Pendolino ztrátu 636 milionů korun za předpokladu, že převezly stejný počet cestujících jako v roce 2011. Společně s expresy to vychází na ztrátu 800 milionů," řekl Jančura.

Napjatě také očekává, jak se zachová ministerstvo dopravy v případě, že skutečně zruší výběrové řízení na provozovatele rychlíků Olomouc - Krnov - Ostrava kvůli tomu, že v něm zůstane pro nezpůsobilost Arrivy jediný uchazeč, tedy RegioJet. "Pro nás to komplikaci neznamená, ale pro daňového poplatníka ano. Pokud do měsíce od zrušení vypíše výběrové řízení nové, bude to dobré znamení. Pokud ne, znamenalo by to, že nejspíš sleduje zájmy Českých drah," řekl Jančura.

Ani RegioJet neplní své povinnosti

RegioJet donedávna vedl s ministerstvem dopravy spor o získání informací o výši dotací na rychlíkové spoje pro České dráhy. Spor RJ vyhrál a České dráhy přiznaly, kolik stát doplácí na jednotlivé spoje. Nejprodělečnější tratí byla právě trať Olomouc - Ostrava přes Krnov, která se má jako první soutěžit. Stát tam doplácí 225 korun na každý ujetý kilometr (více čtěte zde).

Na druhou stranu MF DNES napsala, že RegioJet neplní své povinnosti včas oznamovat své hospodářské výsledky, které měla firma odeslat do konce roku na rejstříkový soud. Toto zadání však neplní přes polovinu firem v tuzemsku.

,