Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RegioJetu docházejí stevardky, autobusy častěji jezdí bez nich

  6:00aktualizováno  6:00
Nedostatek lidí na trhu práce začíná pociťovat i soukromý dopravce RegioJet. Na službách palubního personálu postavil jeho majitel Radim Jančura svůj byznys, teď mu ale stevardky odcházejí.

Student Agency oblékla stevardky do havajských sukní. | foto:  Jan Zátorský, MAFRA

Firma poprvé zveřejnila, jaké platy stevardkám nabízí. Během zkušební doby činí při plném úvazku čistá mzda přibližně 15 tisíc korun měsíčně, poté se zvedá k 18 tisícům. Cestující na některých autobusových linkách nepřítomnost společníka na cestě odhalí v předstihu.

Před odjezdem jim pošle RegioJet zprávu, že z provozních důvodů je nebude doprovázet stevard či stevardka. Firma připouští, že problém s nedostatkem lidí má, proto začala při náboru více mířit i na středoškoláky.

Podle mluvčího společnosti Aleše Ondrůje v květnu a na začátku června chyběl palubní personál v 1,8 procenta spojů. Výpadek služeb firma cestujícím nekompenzuje, některé nové linky dokonce rovnou spustila bez doprovodu stevardek.

RegioJet nedostatek lidí vysvětluje nízkou nezaměstnaností a tím, že v současnosti rozšiřuje počty spojů a vlaků. „Důvodem jsou například i maturity a další zkoušky. Řada stevardů má zaměstnání jako brigádu při studiu a s ohledem na nedostatek personální rezervy nebylo možné u těchto spojů palubní personál zajistit,“ tvrdí Ondrůj. Podle něj se v posledních dnech daří situaci stabilizovat, volných míst má však firma jen na pozici palubního personálu desítky.

Nezaměstnaní lidé v Česku

RegioJet původně nabíral stevardky hlavně mezi studentkami vysokých škol, letos v zimě se už zaměřil i na studenty maturitních ročníků. „Řada z nich dnes jezdí o víkendech, a to jak na vnitrostátních, tak mezinárodních linkách, a přes týden studuje. Ukazuje se, že je to pro ně velmi atraktivní způsob, jak si během školy a v průběhu školního roku přivydělat,“ dodává Ondrůj.

Mzdy ještě porostou

Analytici soudí, že nezaměstnanost v Česku je natolik nízká, že brzdí rozvoj firem. V květnu klesla již počtvrté za sebou, a to na 4,1 procenta. Nadbytek volných míst zároveň tlačí na podniky, aby zvyšovaly mzdy. V minulém měsíci počet neobsazených míst přesáhl 174 tisíc.

„Je pravděpodobné, že se podíl nezaměstnaných v dalších měsících sníží pod hranici čtyř procent, než se s příchodem zimy opět mírně zvýší, a na konci roku by se měl pohybovat zhruba na současné úrovni,“ řekl agentuře ČTK hlavní ekonom Deloitte David Marek. Za celý rok by podle něj měla nezaměstnanost činit 4,3 procenta, loni to bylo 5,5 procenta.

Podílem volných míst k počtu nezaměstnaných (přes 56 procent) se podle hlavního analytika UniCredit Bank zřejmě Česko řadí na druhé místo na světě za Japonsko. „Již delší dobu převládají ke statistikám nezaměstnanosti komentáře, že její současná úroveň znamená spíš ekonomickou nevýhodu než výhodu. Volná pracovní síla zkrátka není a v dohledné době nebude,“ uvedl.

Firmy podle analytika ČSOB Petra Dufka hledají především kvalifikované a nekvalifikované dělníky, dále například řidiče, řemeslníky a kuchaře. „Nedostatek zaměstnanců se již stal překážkou pro rychlejší růst průmyslu a je velmi pravděpodobné, že zatím se na tomto faktu nic nezmění,“ upozornil.

Před 6 lety svezl Regiojet své úplně první cestujícíí, tady jsou jejich dojmy:

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Autobus Leo Express
Vlaky Leo Express budou jezdit až do Polska, společnost získala povolení

Český soukromý dopravce Leo Express získal povolení pro provoz osobní železniční dopravy v Polsku. Společnost tak může prodloužit železniční spojení z Prahy do...  celý článek

Na ostrově Svatá Helena, který leží v Atlantickém oceánu asi dva tisíce...
Dožil zde Napoleon. Teď dostává Svatá Helena první pravidelný letecký spoj

Na ostrově Svatá Helena, který leží v Atlantickém oceánu asi dva tisíce kilometrů na západ od afrického pobřeží, přistál v sobotu první pravidelný let....  celý článek

Silničáři začali na dálnici D1 s likvidací nelegální reklamy (9. října 2017).
Od dálnic zmizely první billboardy. Odstranili i legální, tvrdí majitel

Silničáři začali odstraňovat na dálnicích první nelegální billboardy. Jako první odstranili poutače na D1 na Vysočině a ve středních Čechách. . Začali na D1 na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.