RegioJet nakoupil od švýcarských drah SBB celkem 25 velkoprostorových vozů,...

RegioJet nakoupil od švýcarských drah SBB celkem 25 velkoprostorových vozů, které čeká modernizace a nasazení na linky v Česku a na Slovensku. | foto: RegioJet

RegioJet zkracuje vlaky, potřebuje vagony na nové spoje do Brna

  • 89
Soukromý železniční dopravce RegioJet zredukuje od nového jízdního řádu dočasně kapacity některých svých stávajících spojů. Důvod je jednoduchý: firma potřebuje uvolnit vozy, aby s nimi pokryla novou linku Praha – Brno – Bratislava.

RegioJet připouští, že vozů nebude mít tolik, kolik by skutečně potřeboval a byl schopen zaplnit. „Prosinec a leden pro nás bude mírně kritický,“ připouští majitel RegioJetu Radim Jančura. Postupně ale flotilu rozšiřuje.

Problém s kapacitou je v rezervačním systému vidět už teď. Zatímco teď i v termíny mimo špičku jezdí RegioJet běžně se 7 až 10 vozy, po 11. prosinci je zatím u většiny spojů z Prahy do Ostravy v prodeji šest nebo sedm vozů včetně čtvrtků či pátků před Vánoci. To znamená méně míst v nabídce a současně i dobrou zprávou pro konkurenci: v předvánoční špičce, kdy dochází k obrovským přesunům lidí zejména z Prahy na Moravu či Slovensko, mohou nasadit vyšší ceny.

RegioJet si musel půjčit Bardotku. Na Slovensku mu kamiony ničí vlaky

RegioJet má na dálkových vlacích aktuálně v provozu 110 vagonů. Od 11. prosince začne jezdit mezi Prahou a Brnem celkem třikrát denně tam i zpět. Dva páry vlaků pojedou dál do Bratislavy, jeden do Starého Města u Uherského Hradiště. To v praxi znamená požadavek na další dvě až tři soupravy. V rezervačním systému počítá pro nové spoje zatím s šesti až sedmi vozovými soupravami.

Kvůli tomu si RegioJet pronajme už šestou lokomotivu Siemens Vectron, své lokomotivy přezdívané peršing do Brna nevyužije kvůli odlišné napájecí soustavě na jihu Moravy. Vectrony budou jezdit na trase Bratislava – Košice a Praha – Bratislava/Staré Město, jedna bude záložní, případně pro spojení Praha – Košice.

Nákupy ve Švýcarsku

Co do lokomotiv má firma příští jízdní řád pokrytý, osobních vozů by se však RegioJetu hodilo více. Firma koupila letos další použité vozy od švýcarských státních drah, které ale musely projít deazbestizací a nyní postupně prochází úpravou v Krnovských opravnách a strojírnách pro nasazení v provozu. Prvních pět má být připraveno do nového jízdního řádu, další do konce ledna.

„Každý z těchto vozů má kapacitu 80 míst, nově umožní přepravu jízdních kol a RegioJet využije tyto vozy právě zejména jako posilové vozy pro spoje s vyšší poptávkou po přepravě cestujících,“ řekl mluvčí Aleš Ondrůj. Do konce roku 2017 by mělo být nasazeno dalších 14 těchto vozů, které ale projdou větší modernizací do designu vozů Astra. Do provozu firma navýšila i další dva vozy po rakouských drahách ÖBB, které od pořízení ještě nejezdily. „Posílili jsme také personálně, navýšili jsme počty strojvedoucích i pozice související s řízením provozu,“ dodal Ondrůj.

Některé předvánoční spoje jsou už vyprodané

RegioJet tvrdí, že má na většině spojů aktuálně v nabídce na nový jízdní řád jen základní sestavu, kterou bude dále rozšiřovat o posilové vozy. „Jsme připraveni v období před Vánoci a během Vánoc udělat maximum pro to, aby soupravy byly posilovány operativně tak, abychom co nejvíce uspokojili poptávku po přepravě. RegioJet běžně podle poptávky doplňuje vozy do souprav i několik desítek minut před odjezdem příslušného spoje, což vzhledem k tomu, že až do odjezdu spoje se ceny nijak nemění, nepředstavuje pro cestující problém, že by jízdenky kupoval za vyšší cenu,“ tvrdí Ondrůj.

Levnější i dražší než ČD. RegioJet odhalil ceník vlaků Praha - Brno

Řada předvánočních spojů je však vyprodaná už teď a vzhledem k počtu vozů k posílení všech spojů, aby došlo k plnému uspokojení poptávky, určitě nedojde.

Flotila RegioJetu by se měla podle informací iDNES.cz navíc příští rok rozšířit i o další vozy. Podobně jako RegioJet začínal s českými lokomotivami odstavenými v Itálii, i teď se mu rýsuje další velký obchod na Apeninském poloostrově.

Chce odkoupit dálkové vozy od rumunského výrobce Astra, které pořídil tamější soukromý dopravce Arena Ways, který ukončil provoz v roce 2011. Firma nechtěla tuto transakci komentovat.

Kvůli nedostatku vozů se spekuluje i o možném odchodu RegioJetu z trasy Bratislava – Košice, kde jezdí třikrát denně. V situaci, kdy Ficova vláda zavedla v dotovaných státních rychlících jízdné zdarma pro důchodce a studenty, není na trhu dostatek platících cestujících, aby se na trase uživili další dopravci. Navíc se na ní od nového jízdního řádu vrací s vlastními vlaky IC slovenské státní dráhy ZSSK.

Slovenští politici aktuálně konkurenci na železnici příliš nepřejí. Nedávno ministr dopravy také potvrdil, že plánuje zrušit chystanou soutěž na provoz rychlíků Bratislava – Banská Bystrica. Ondrůj ale souvislosti mezi zavedením nových spojů a provozem na trase Bratislava - Košice odmítá. „V neděli 11. prosince vyjedou z Bratislavy všechny plánované spoje – do Prahy i do Košic.“ Připouští ale, že RegioJet situaci aktuálně analyzuje.