RegioJet nakoupil od švýcarských drah SBB celkem 25 velkoprostorových vozů,...

RegioJet nakoupil od švýcarských drah SBB celkem 25 velkoprostorových vozů, které čeká modernizace a nasazení na linky v Česku a na Slovensku. | foto: RegioJet

Jančurovy žluté vlaky vyjely ze ztrát a začaly poprvé vydělávat

  • 149
Tři a půl roku od startu žlutých vlaků začala železnice Radimu Jančurovi vydělávat. Jeho RegioJet loni vydělal 41 milionů korun a poprvé tak neskončil své hospodaření ve ztrátě.

Vyplývá to z výroční zprávy, kterou RegioJet zveřejnil ve sbírce listin. Dopravci přitom výrazně narostly i tržby a počty cestujících. Ještě v roce 2014 firma prodělala 42 milionů korun. „Z velkých železničních osobních dopravců v České republice se RegioJet stal z hlediska hospodaření nejúspěšnějším a jediným, který se v roce 2015 přehoupl do ziskového hospodaření,“ řekl majitel firmy Radim Jančura ve výroční zprávě.

„Čekáme letos podobný hospodářský výsledek, počet cestujících aktuálně roste o čtvrtinu,“ řekl mluvčí firmy Aleš Ondrůj. RegioJet začal jezdit s vlaky mezi Prahou a Ostravou v září roku 2011, dosud v součtu prodělal více než čtvrt miliardy korun.

Podle výroční zprávy loni firma utržila 649 milionů korun, meziročně tak tržby narostly o 45 %. Kompenzace za státem nařízené slevy od ministerstva dopravy loni dosáhly 43 milionů korun, tedy necelých sedm procent celkových příjmů. Kritici nástupu soukromníků přitom s oblibou tvrdí, že tito dopravci žijí právě z těchto dotací. Firma tvrdí, že loni na daních, povinných odvodech a poplatcích za dopravní cestu odvedla 120 milionů korun.

Ve svých vlacích v Česku a na Slovensku RegioJet loni přepravil 3 miliony cestujících, za letošní první pololetí firma roste o 25,7 %. „Celkový růst počtu cestujících v letošním roce očekáváme ve výši přibližně 25 %. Je to jednak díky rozšíření služeb na trase Praha - Košice, kde jsme aktuálně největším dopravcem; stejně jako díky naší nové lince vedoucí do Starého Města, Přerova a na Zlínsko,“ dodal Jančura. Od prosince chce dopravce jezdit i mezi Prahou a Bratislavou.

Výsledky zveřejnil i celý holding Student Agency, který zastřešuje hlavně autobusovou dopravu, prodeje letenek či zájezdů. Firma loni dosáhla tržeb 2,7 miliardy, poprvé se dostaly nad dvě miliardy korun výnosy z prodejů jízdenek do vlastních autobusů. Členění výnosů podle činností ukazuje růst prakticky ve všech hlavních byznysech s výjimkou prodeje zájezdů. Zisk klesl z 240 na 220 milionů korun.