RegioJet couvá. Vozíčkáře už neposílá ke konkurenci, naloží je ručně

  11:24aktualizováno  15:26
RegioJet dodatečně upravil informace o přepravě postižených cestujících ve svých vlacích. Zatímco v první verzi zprávy na svém webu doporučoval od listopadu vozíčkářům cestovat kvůli provozním obtížím raději s konkurencí, nyní prohlašuje, že s nimi dále počítá a sám je do vlaku i naloží.

RegioJet. Ilustrační snímek. | foto:  Petr Topič, MAFRA

Dopravce, ze skupiny Student Agency, který provozuje rychlíky mezi Prahou a Ostravskem, na to upozorňuje na svých internetových stránkách pod sekcí služeb zákazníkům. Na webu vysvětluje, proč se rozhodl pro osobní asistenci. Mobilní plošiny, které si dosud pronajímal od Českých drah, jsou totiž podle něj velmi drahé (3 630 Kč až 7 260 Kč s DPH za jedno půjčení plošiny) a později než 36 hodin před odjezdem vlaku je navíc objednat nelze (viz smlouva mezi RegioJetem a Českými drahami).

Kolik stojí plošiny

Na smlouvu z listopadu 2011 se podívejte zde

"Proto jsme se rozhodli od 1. listopadu 2013 tuto nepřiměřeně nákladnou a nespolehlivou službu neobjednávat a nadále budeme nakládat cestující s vozíkem do vlaku, tak jako v autobusech Student Agency, pomocí členů naší posádky," řekl iDNES.cz majitel Student Agency Radim Jančura.

Nové soupravy pro projekt Praha - Berlín - Hamburg však podle něj už budou mít plošinu i speciální WC pro vozíčkáře. "Vozíčkáři budou sedět s ostatními cestujícími ve vlaku a to dokonce přímo v restauračním voze. Bude-li se ekonomická situace na lince z Prahy do Ostravy stabilizovat, jsme připraveni investovat 200 milionů Kč do nákupu těchto vagonů i na tuto linku. Zatím to však není v našich silách," informuje RegioJet na svých stránkách.

Vozíčkáři museli zaplatit 600 korun, protože při nastupování zdrželi vlak

Stránky však o této změně až do zhruba 13:45 informovaly jinak. A to tak, že RegioJet "nedoporučuje (vozíčkářům) od 1. listopadu 2013 cestovat s (tímto dopravcem) proto, že není schopen nabídnout odpovídající prostor pro sezení".

Přeprava imobilních cestujících na webu RegioJet

Přeprava imobilních cestujících na webu RegioJet - původní verze

Přeprava imobilních cestujících na webu RegioJet

Přeprava imobilních cestujících na webu RegioJet - druhá verze

RegioJet také přímo na svých stránkách vysvětloval, že nemá pro přepravu vhodné podmínky. "Přeprava imobilních cestujících vyžaduje z naší strany zajištění administrativních a technických požadavků, které jsou v některých případech výrazně časově náročné," uvedl RegioJet. Myslel tím právě zajištění zvedací plošiny pro nástup a výstup, jejímž vlastníkem jsou České dráhy. Dalším problémem byl podle něj přístup na nástupiště v některých stanicích.

Dopravce také doporučoval, ať cestující raději využijí při své cestě služeb konkurence, tedy Leo Expressu či Českých drah.

Je správné, že RegioJet omezuje přepravu vozíčkářů, když pro to nemá vhodné podmínky?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 24. října 2013. Anketa je uzavřena.

Ne 2090
Ano 2079

Proti tomuto kroku RegioJetu se ohradil předseda Národní rady osob se zdravotním postižením ČR Václav Krása, který ho na základě podaných informací považoval za diskriminaci.

"Píšu otevřený dopis předsedovi vlády, ministru dopravy a majiteli společnosti Radimu Jančurovi. Záměrně chci situaci vyhrotit, protože je potřeba si uvědomit, že tu máme zákony, které je potřeba dodržovat. Jedná se o nařízení Evropského parlamentu a rady a náš antidiskriminační zákon," řekl Krása. "Totéž jsou autobusy Student Agency. Jančura mi na rovinu řekl, že by přišel o čtyři místa, že pro vozíčkáře nic dělat nebude. Takhle to nejde," dodal Krása.

Do konce října se vozíčkáři musí hlásit dva dny předem

Než RegioJet plošiny pro invalidy zruší, musí se vozíčkáři k cestě žlutým vlakem hlásit v předstihu a splnit další podmínky

RegioJetu musí předem sdělit termín cesty, trasu, číslo jízdenky a předat kontakt na sebe. Vše musí oznámit maximálně 48 hodin před plánovaným odjezdem a pokud stanice, na které vystupuje či nastupuje, nebude vybavena mobilní plošinou, musí čekat na schválení cesty oddělením pro zákazníky.

Seznam stanic s mobilní zvedací plošinou:

1. Praha, hl. n.
2. Praha - Libeň
3. Pardubice hl. n.
4. Zábřeh na Moravě
5. Olomouc, hl.n.
6. Hranice na Moravě
7. Ostrava - Svinov (klienty ze stanic Ostrava, hl. n. a Ostrava, Stodolní prosíme, aby cestovali ze stanice Ostrava-Svinov)
8. Havířov
9. Český Těšín

Zdroj: RegioJet

Z přepravy jsou navíc vyjmuti invalidé, kteří nemají skládací vozíky. "Přeprava cestujících na elektrických a neskládacích invalidních vozících není v současnosti bohužel možná," vysvětluje RegioJet.

České dráhy poskytují cestujícím převážně na regionálních spojích už řadu vlaků s nízkopodlažním oddílem, v rychlících bez nízkopodlažních vozů zajišťují nástup a výstup právě zvedací plošinou.

Leo Express disponuje novými vlaky, které na cestující na invalidním vozíku pamatují nízkopodlažními oddíly. Jejich nástup je nenáročný i proto, že na trati z Prahy do Ostravy jsou nástupiště ve výšce podlahy vlaku. U dveří je výsuvná plošina a lidé si musejí koupit v rezervačním systému jízdenku přesně na místo, kvůli vysunutí plošiny musí zákazník informovat dopravce na zákaznické lince alespoň 24 hodin předem.

Autoři: ,


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Banku s „hodným bankéřem“ spolkne Moneta. Přejmenuje se na Air Bank

Air Bank už dlouho láká nové klienty úspěšnou televizní kampaní se zlým a...

Obchod za dvacet miliard výrazně změní rozložení sil v českém bankovnictví. Po spojení Monety, Air Bank a části Home...



Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...

Dámská a pánská volenka za 100 tisíc. Sezona tanečních startuje

Taneční pro mládež v tak masovém měřítku jsou unikát, který má obdoby jen na...

Kdo z absolventů tanečních by si nepamatoval, jak při střídavé mazurce vyzkoušel hned několik tanečních partnerů? Pro...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Další z rubriky

Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...

Pryč s mýtem na silnicích první třídy. Ťok chce vyjít vstříc krajům i obcím

Ministr dopravy Dan Ťok

Mýto na většině silnic první třídy bude nejspíš bez poplatku, tedy s nulovou sazbou. Ministerstvo dopravy tím chce...

Na koleje se vrací legendární Vindobona. České dráhy upravují názvy spojů

Vindobona, motorový vůz řady 854

V roce 2019 přibude v jízdním řádu více jednotných názvů vlakových linek. Ty nahradí doposud odlišná pojmenování...



Najdete na iDNES.cz