Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Student Agency

Žluté vlaky vyjedou do Košic dřív. Jízdenka z Prahy vyjde na 243 korun

  • 135
Vlaky RegioJet podnikatele Radima Jančury vyjedou poprvé směrem Košice zřejmě už v polovině října. Cesta na východní Slovensko tak zlevní na polovinu. Od prosince na trať vyrazí i konkurenční Leo Express.

Cestující na trase mezi Prahou a Košicemi čeká už od poloviny října výrazné zlevnění jízdenek. Za dva měsíce na trasu vyjede soukromý dopravce RegioJet. Podle očekávání nástup konkurence povede k nižším cenám pro cestující.

„Máme volné vozy, proto jsme se rozhodli vyjet dříve,“ prohlásil šéf společnosti RegioJet Radim Jančura. Zároveň také představil ceník: jízdenky z Prahy na Slovensko vyjdou v RegioJetu na devět eur, tedy 243 korun.

Oproti současné nejlevnější jízdence Českých drah jde o poloviční cenu. Za stejnou částku dosud RegioJet vozí své pasažéry z Prahy do Žiliny.
Do Košic vypraví vlak, který dnes končí v Havířově a vyjíždí z Prahy v 7:44. V Košicích by měl být kolem čtvrté odpoledne.

Podobné časy odjezdu bude mít i každý den z Košic. Jde o podobný čas, jako jezdí EC Košičan Českých drah. Mezi Žilinou a Košicemi bude vlak zastavovat ve Vrútkách, Ružomberku, Liptovském Mikuláši, Štrbě, Popradu a Kysaku, od prosince budou na vlak navazovat přípojové autobusy, které klienty rozvezou po celém východním Slovensku.

„Na Slovensku pojedeme zatím lehce pomaleji než od prosince. Zažádali jsme si o místo na trati na poslední chvíli, takže jsme dostali trošku horší časy,“ vysvětlil Jančura. Do spojů do Žiliny i Košic chce do října připojit rovněž jídelní vůz, který už dnes využívá na spoje mezi Prahou a Ostravou, a začít v nich cestujícím nabízet teplá jídla. Jinak bude ve vlaku klasický servis žlutých vlaků.

Mezi Prahou a Košicemi bude zejména od poloviny prosince na kolejích plno. Namísto Košičanu budou České dráhy vypravovat pravidelně pendolino, protože se dohodly na spolupráci se slovenskými drahami ZSSK. Ceny jízdenek český státní dopravce zveřejní později.

„Na současných vnitrostátních spojích zajišťovaných pendoliny jde o povinně místenkové vlaky s příplatkem. Jeho výše se pohybuje podle konkrétního spoje a předstihu, s jakým jízdenku cestující kupuje, od nuly do 250 korun,“ sdělil ČTK mluvčí Drah Petr Šťáhlavský. Dráhy v návrhu jízdního řádu počítají v pátek s posilovým spojem odpoledne přes Vsetín a v neděli zpět.

Na Slovensko bude jezdit i Leo Express

V prosinci začne jezdit také Leo Express. Ten si vybral odpolední čas odjezdu z Prahy a jízdu přes noc zpět. Spojení mezi Prahou a Slovenskem je stále zcela dotované státem. Ministerstvo dopravy doplácí drahám jednak kompletně noční vlaky a jednak přispívá na spojení z Ostravy na hranice. Radim Jančura chce ještě letos nabídnout státu, že noční vlaky bez nároku na dotace převezme.

„Dnes je z veřejných peněz dotován i EN Slovakia, kterým se po českém území nesvezete, je povolen jen nástup, nikoliv výstup. Český stát se chová, jako kdyby nevěděl, co s penězi,“ dodal Jančura. Podle vyjádření ministerstva dopravy však stát tyto vlaky neobjednává.

Podle Jančury se už o dotované spoje Českých drah, které v podobném rozsahu provozuje RegioJet bez dotací, zajímá Evropská komise. Situace na českých kolejích by se tak brzy mohla změnit.

„Jsme stále připraveni jednat s ministrem dopravy o plném převzetí všech vlaků do Žiliny i do Košic od prosince příštího roku. Stát by tímto způsobem ušetřil téměř půl miliardy korun,“ zopakoval nedávno svou nabídku státu majitel RegioJetu a doplnil: „Ministerstvo dopravy nám 19. srpna nabídlo, že je také připraveno o převzetí těchto vlaků jednat, což vnímám jako státotvorný přístup,“ doplnil Jančura.