Nehoda osobního vlaku Regionova s manipulačním nákladním vlakem ve Vodňanech na Strakonicku.

Nehoda osobního vlaku Regionova s manipulačním nákladním vlakem ve Vodňanech na Strakonicku. | foto: Petr Vazač

Regionovy mají vady, při nehodách zraní pasažéry uvolněné plechy a sklo

  • 27
Drážní inspekce při vyšetřování nehod motorových vlaků Regionova našla skryté závady, které způsobily cestujícím několik zranění. Lidi zranilo vysypané sklo, sedačky i odletující plechy. Dráhy i firma dodávající vlaky už slíbily nápravu, ale jen u nových souprav. Potenciálně nebezpečné vlaky tak budou jezdit dál.

Při šetření nehody dvou vlaků z loňského prosince ve středočeských Kamenných Žehrovicích našla Drážní inspekce u modernizovaných souprav Regionova skryté závady. Při srážce se rozbilo sklo z přepážky oddělující cestující, které mělo zůstat vcelku, uvedl Radiožurnál. Několik lidí se o něj pořezalo.

"Zjistila se závada v konstrukci stropních příček, kdy roh stropní příčky zasahoval přímo do skla. Při nárazu se sklo vysypalo, čímž došlo ke zranění některých cestujících," sdělil Českému rozhlasu Radiožurnál šéf inspektorů Drážní inspekce Zdeněk Malý.

Dalším problémem je podle inspekce zablokování dveří strojvedoucího vlivem deformací po nárazu. Pokud by je přeci jen dokázal otevřít, zatarasil by únik cestujícímu, který za dveřmi sedí.

Selhal také spojovací materiál u plechového obložení podstavců sedaček. Plastové čepy se silou nárazu zlomily a plechy létaly po kabině. Změnit by se měly také stolky pod okny, jež také způsobily některá zranění.

Závady se projevily i při dřívějších nehodách souprav Regionova, proto inspekce nyní požaduje nápravu, informuje Radiožurnál.

Vady zohlední jen u modernizace dalších souprav

"Závěry Drážní inspekce v uvedených dokumentech považujeme za velmi závažné. Při výběrových řízeních na modernizaci starších vozidel, ale také při nákupu zcela nových vozidel budou všechna zjištění Drážní inspekce z uplynulých mimořádných událostí promítnuta do technických podmínek, na základě kterých jsou vozidla modernizována, nebo konstruována," ubezpečuje Petr Šťáhlavský z Českých drah.

"U prosklených příček došlo k úpravě kostry stropu a stropní desky, která by měla více minimalizovat možnost rozbití skel v případě mimořádné situace, dále v prostoru kabiny strojvedoucího je změna spočívající v dosazení pevnějších šroubů upevňující nárazníky a dále prostor před vstupem na stanoviště strojvedoucího je označen piktogramem 'označený prostor, kde je zakázáno se zdržovat nebo odkládat zavazadla' a žlutou podlahovou krytinou," vyjmenovala plánované změny mluvčí dodavatele vlaků Pars Nova Michaela Linhartová.

Šťáhlavský iDNES.cz sdělil, že se zatím nejednalo o úpravách současných regionov. Plány dodavatele se týkají úpravy až těch budoucích. Stávající jsou totiž řádně schválené Drážním úřadem a závady nemají dle společnosti Pars Nova vliv na provoz vlaků. Závada se podle nich neprojevuje při jízdě, ale až při nehodě.