Největší škody hlásí společnost ČSPL, a to 1,8 miliardy, a EVD-Sped, která požaduje 590 milionů. Ministerstvo dopravy považuje sumy za přehnané a zaplatit je odmítá.
Schyluje se tak zřejmě k soudnímu sporu. Podle právního zástupce rejdařů Aleše Pejchala má nyní ministerstvo na posouzení žádosti šest měsíců. Pokud jí nevyhoví, hodlá Pejchal na úřad podat žalobu k soudu.
Ministerstvo dopravy platit nechce
"Do dnešního dne jsem od ministerstva neobdržel vůbec nic," dodal Pejchal. Rejdaři shodně tvrdí, že stát porušuje zákony, když neudržuje Labe ekonomicky splavné.
Rejdaři ušlý zisk vyčíslovali několik měsíců a postupně částku upřesňovali. Ještě v prosinci se hovořilo o 1,5 miliardy korun. Počátkem tohoto týdne mluvil tajemník sekce Zdeněk Vitouš o dvou miliardách. Zmatky vznikly zřejmě tím, že nebylo jasné, zda firmy budou postupovat společně, či podají žádosti odděleně.
Ministerstvo dopravy požadovanou částku zaplatit nehodlá. "Záleží nám na rozvoji tohoto druhu dopravy, ale jsme limitováni rozpočtovými prostředky," řekl mluvčí úřadu Karel Hanzelka.
Podle resortu i lodních dopravců by splavnost vylepšil jez u Děčína, který ale odmítají ekologové. Termín začátku výstavby tak není jasný, ačkoliv ministerstvo jez zařadilo do harmonogramu dopravních staveb do roku 2013.
Velká část rejdařů skončila
Za hranici ekonomické splavnosti Labe se považuje výška hladiny 140 centimetrů. S nestálostí hladiny se dopravci potýkají již delší dobu, nejhorší situace však byla loni. Labe bylo splavné pouhých 182 dní. V roce 2006 to bylo o 26 dní více, v roce 2005 bylo Labe ekonomicky splavné 232 dní. Kritickým místem je právě úsek mezi Děčínem a státní hranicí s Německem.
Kvůli nestálým podmínkám na Labi velká část rejdařů ukončila činnost nebo přesunula své lodě na zahraniční řeky. Česká říční flotila se od roku 2003, kdy měla 136 lodí, zmenšila na loňských 107 lodí.
Podle šéfa Ředitelství vodních cest Miroslava Šefary by úplný odchod rejdařů z českého Labe stál české firmy desítky miliard korun. Zvýšila by se totiž cena železniční a silniční přepravy v koridoru ČR - severoněmecké přístavy, kudy ročně putuje 25 milionů tun zboží.