Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rejdaři na Labi: Chceme 53 milionů ročně, nebo zrušte vodní cesty

  13:41aktualizováno  13:41
Českým nákladním dopravcům, kteří vozí zboží po Labi, dochází po dvaceti letech slibů o celoroční splavnosti Labe trpělivost. Po státu chtějí buď 53 milionů ročně korun jako kompenzaci ztrát a konečně celoroční splavnění Labe od německé hranice, nebo navrhují úplný konec nákladní lodní dopravy u nás.

Lodní doprava na Labi | foto: ČTK

"Konec dopravy po Labi nechceme, ale stát bohužel zlepšení podmínek stále jen slibuje. Nakonec by tím mohl stát ušetřit nejméně 15 miliard korun za plánované stavby na Labi, především splavnění u Děčína. Samozřejmě by pak bylo zbytečné také Ředitelství vodních cest, odbor vodní dopravy a utracené miliony za všemožné studie a posudky," říká předseda sekce Vodní dopravy a šéf ČSPL Milan Raba.

Dopravci, kteří museli kvůli nesplavnosti Labe za posledních dvacet let zeštíhlit flotilu lodí o téměř devadesát procent, tvrdí, že při současném stavu na Labi se nedá podnikat se ziskem. Žádají stát alespoň o kompenzace.

Na 53 milionů korun mají podle jednatele Evropské vodní dopravy Lukáše Hradského nárok díky programu, který odsouhlasila Evropská komise. Jde o peníze na pokrytí ztrát v době, kdy je na Labi méně vody, než kolik je potřeba pro přepravu nákladu. Český stát se ale k vyplácení podle rejdařů dlouhodobě nemá.

Jedna loď = 80 kamionů

O splavnění Labe se stále jen mluví. Klíčové je především postavení plavebního stupně u Děčína, proti kterému dlouhodobě bojují ekologové, a stavbu se stále nedaří prosadit.

"I když vše už půjde dobře, je to otázka nejméně deseti let, než bude Labe splavné," dodal Raba. Dokumentace o vlivu stavby na životní prostředí ale byla nedávno znovu vrácena k přepracování. Pokud by se stát rozhodl dál vodní dopravu nepodporovat, chtějí dopravci současně zhruba 600 milionů korun na ukončení činnosti.

Rejdaři už žalovali stát za to, že nezajistil splavnost Labe, neuspěli ale ani s dovoláním k Nejvyššímu soudu. Podle Raby teď verdikt soudu analyzují a podle toho zváží další postup.

Podle rejdařů je vodní cesta podstatně levnější než doprava po zemi. "Jedna loď na Labi představuje náklad až pro osmdesát kamionů," vypočítal Hradský. Zrušení vodní dopravy podle něj povede ke zdražení ostatních druhů dopravy a i následnému zdražení zboží.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
KOMENTÁŘ: Protiunijní Sněmovna ekonomice nepřidá. Pozor na daňové kolotoče

Devět politických stran ve Sněmovně je sám o sobě prvek nestability a nečitelnosti, což nikdy není dobré pro ekonomiku. Volby krátkodobě s českou ekonomikou...  celý článek

Ilustrační snímek.
Dovolená jako v Německu. Firmy musí zaměstnancům po návratu z ciziny platit víc

Zaměstnanci tuzemských firem mají po návratu z práce v zahraničí nárok na náhrady mzdy několikanásobně vyšší, než je jejich český plat. Problém se týká až...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Kdo vám pošle důchod? Den po volbách se řeší obří tendr na výplatu penzí

Ministerstvo práce a sociálních věcí vypsalo první pracovní den po volbách obří zakázku na jeden z nejdůležitějších IT systémů státu – na výplatu důchodů. Ten...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.