Lodní doprava na Labi

Lodní doprava na Labi | foto: ČTK

Rejdaři na Labi: Chceme 53 milionů ročně, nebo zrušte vodní cesty

  • 58
Českým nákladním dopravcům, kteří vozí zboží po Labi, dochází po dvaceti letech slibů o celoroční splavnosti Labe trpělivost. Po státu chtějí buď 53 milionů ročně korun jako kompenzaci ztrát a konečně celoroční splavnění Labe od německé hranice, nebo navrhují úplný konec nákladní lodní dopravy u nás.

"Konec dopravy po Labi nechceme, ale stát bohužel zlepšení podmínek stále jen slibuje. Nakonec by tím mohl stát ušetřit nejméně 15 miliard korun za plánované stavby na Labi, především splavnění u Děčína. Samozřejmě by pak bylo zbytečné také Ředitelství vodních cest, odbor vodní dopravy a utracené miliony za všemožné studie a posudky," říká předseda sekce Vodní dopravy a šéf ČSPL Milan Raba.

Dopravci, kteří museli kvůli nesplavnosti Labe za posledních dvacet let zeštíhlit flotilu lodí o téměř devadesát procent, tvrdí, že při současném stavu na Labi se nedá podnikat se ziskem. Žádají stát alespoň o kompenzace.

Na 53 milionů korun mají podle jednatele Evropské vodní dopravy Lukáše Hradského nárok díky programu, který odsouhlasila Evropská komise. Jde o peníze na pokrytí ztrát v době, kdy je na Labi méně vody, než kolik je potřeba pro přepravu nákladu. Český stát se ale k vyplácení podle rejdařů dlouhodobě nemá.

Jedna loď = 80 kamionů

O splavnění Labe se stále jen mluví. Klíčové je především postavení plavebního stupně u Děčína, proti kterému dlouhodobě bojují ekologové, a stavbu se stále nedaří prosadit.

"I když vše už půjde dobře, je to otázka nejméně deseti let, než bude Labe splavné," dodal Raba. Dokumentace o vlivu stavby na životní prostředí ale byla nedávno znovu vrácena k přepracování. Pokud by se stát rozhodl dál vodní dopravu nepodporovat, chtějí dopravci současně zhruba 600 milionů korun na ukončení činnosti.

Rejdaři už žalovali stát za to, že nezajistil splavnost Labe, neuspěli ale ani s dovoláním k Nejvyššímu soudu. Podle Raby teď verdikt soudu analyzují a podle toho zváží další postup.

Podle rejdařů je vodní cesta podstatně levnější než doprava po zemi. "Jedna loď na Labi představuje náklad až pro osmdesát kamionů," vypočítal Hradský. Zrušení vodní dopravy podle něj povede ke zdražení ostatních druhů dopravy a i následnému zdražení zboží.