Reklam na webu je více, než se čekalo

Výdaje českých inzerentů do internetové reklamy letos porostou rychleji, než se očekávalo. Oproti původním odhadům mezi 95 a sto miliony korun lze podle Michala Krejčího z mediální agentury IP Praha předpokládat zlepšení zhruba o pět procent. "Je realistické očekávat, že hranice sta milionů bude prolomena a celková proinvestovaná částka se bude pohybovat mezi sto a sto pěti miliony," uvedl Krejčí. Loni to bylo 55 milionů korun.

Přesnější údaje zatím nelze uvést, neboť do konečných výsledků mohou ještě promluvit slevy uplatňované velkými zadavateli.

„Někteří už nakupují reklamní prostor za miliony korun a mohou dostávat množstevní slevy. Jejich výši ale zatím neznáme,“ sdělil Krejčí. Nejvíce peněz do internetové propagace směřuje z oblasti telekomunikací, kde jsou velmi aktivní všichni tři mobilní operátoři, z bankovnictví, automobilového průmyslu a nově i z oblasti spotřebního zboží, jako jsou potraviny či kosmetika.

Za překonáním očekávání z první poloviny letošního roku stojí vedle hospodářského oživení, které se odrazilo ve větších nákupech spotřebitelů a zvýšené aktivitě inzerentů, také rozvoj technologií.

Ty umožňují on-line reklamu účinněji zaměřit na příslušné cílové zákazníky. K dispozici jsou nyní přesné informace o návštěvnících jednotlivých webových stránek, na nichž je reklama umístěna. „Víme, z kterého jsou regionu, jak jsou připojení a jestli je to z domova či ze zaměstnání. Rovněž kdo jim připojení poskytuje nebo jaký užívají prohlížeč,“ vypočítává Krejčí.

Právě vysoká efektivnost tohoto způsobu komunikace s potenciálními spotřebiteli stojí za velkými objemy investovaných prostředků v internetově rozvinutějších zemích. Ve Spojených státech směřovalo do on-line reklamy v letošním prvním čtvrtletí 1,95 miliardy dolarů, meziročně o 182 procent více. V přepočtu jde o více než 76 miliard korun, což je asi šestkrát víc, než kolik loni směřovalo do všech inzertních prostředků v tuzemsku.