Z okolí dálnic zmizela třetina billboardů, majitelé volají na údržbu policii

  13:31aktualizováno  13:31
Z dálnic a jejich blízkého okolí bylo k dubnu odstraněno 446 nelegálních reklamních zařízení, stále jich však zůstává kolem devíti set. Ministerstvo dopravy si stěžuje na obstrukce ze strany majitelů, kteří se nechtějí billboardů zbavit a někdy jejich odstranění dokonce aktivně brání.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: MF DNES

Nejvíce reklamních zařízení je odstraňováno z dálnice D1, ale také D2 nebo D5, výrazně méně je reklamních zařízení kolem dálnice D8. „Pokud by majitelé a provozovatelé sami chtěli, nestál by kolem dálnic už jediný nelegální billboard,“ poznamenal ministr dopravy Dan Ťok.

Čtyři stovky reklamních nosičů odstranili provozovatelé venkovní reklamy buď na základě výzev silničního správního úřadu, nebo z vlastní vůle. Zhruba pět desítek reklamních zařízení pak odstranili pracovníci jednotlivých středisek správy a údržby dálnic.

Odstranit nelegální reklamní zařízení měli majitelé do září loňského roku, pak začalo ministerstvo podle zákona o pozemních komunikacích s výzvami k odstranění reklamních zařízení z dálnic a jejich blízkého okolí. U silnic I. tříd a jejich blízkého okolí začaly zasílat výzvy krajské silniční správní úřady.

„Podle zákona nemůže jen tak někdo přijít a sám od sebe reklamní zařízení jednoduše odříznout. Ke každému musí být doložena řada dokladů, aby odstranění reklamního poutače nešlo právně zpochybnit a začít napadat jako poškození cizí věci,“ řekl ministr dopravy s tím, že nejvíc by pomohlo, kdyby majitelé reklamních zařízení sami zrychlili a svoje reklamní poutače na vlastní náklady odstranili pryč a tím dostáli svým zákonným povinnostem.

Někteří majitelé při odstraňování billboardů podle ministerstva cíleně obstruují, například účelovou změnou vlastníka nebo sídla společností provozující dané reklamní zařízení. Při samotné demontáži pak na pracovníky údržby dálnic volají policii s poukazem na to, že dochází k ničení jejich majetku.

Provozovatelé billboardů zpočátku odmítali billboardy v ochranném pásmu odstraňovat. Společnost Czech Outdoor na nich na podzim loňského roku například nahradila reklamní sdělení českou vlajkou. Podle firmy v takovém případě nebyly billboardy reklamním poutačem. Takový výklad ale ministerstvo dopravy odmítlo s tím, že tato zařízení byla povolena právě jako nosiče reklamního obsahu. Na konci loňského roku se ministerstvo dohodlo se Svazem provozovatelů venkovní reklamy na harmonogramu, podle kterého budou majitelé odstraňovat každý pracovní den pět zařízení.

Odstranění billboardů z ochranného pásma dálnic a silnic první třídy vyžaduje novela zákona o pozemních komunikacích platná od loňského září. Majitelům reklamních ploch nařizuje jejich odstranění, pokud jsou blíže než 250 metrů od dálnic a 50 metrů od silnic první třídy. Silničáři napočítali ve vymezených úsecích celkem 3000 nelegálních poutačů, z toho zhruba polovinu v blízkosti dálnic.

Jan Kroupa o billboardech v pořadu Rozstřel z 29. března 2018:

Autoři: ,


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Banku s „hodným bankéřem“ spolkne Moneta. Přejmenuje se na Air Bank

Air Bank už dlouho láká nové klienty úspěšnou televizní kampaní se zlým a...

Obchod za dvacet miliard výrazně změní rozložení sil v českém bankovnictví. Po spojení Monety, Air Bank a části Home...



Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Další z rubriky

Po šachu od Marksové opět v útoku. Firma nabízí zakázku šestkrát dráž

Ilustrační snímek

Už pátý ministr práce v řadě se snaží přesoutěžit dodavatele IT systémů na sociální dávky. Vždy to dopadne stejně –...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Láhev za půl milionu dolarů. Aukční síň vydražila nejdražší vína

Romanée Conti 1945, Côte de Nuits, Grand Cru (588 tisíc amerických dolarů)

Dvě láhve červeného vína z francouzského vinařství Romanée-Conti zlomily dosavadní aukční rekordy, ale i odhady znalců....



Najdete na iDNES.cz