Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Reklama lidi manipuluje, ale ne mě, říkají Češi

  12:46aktualizováno  12:46

Večerní pohoda u sledování filmu, který náhle přeruší reklamní šot - tak to je situace, která zvedá ze židle nejvíc lidí. Právě v případě televize totiž uvedlo osm lidí z deseti, že reklamy je zkrátka příliš mnoho. Najdou se ale i oblasti, kde by trochu víc propagace neškodilo.

Jedná se zejména o místa prodeje daného výrobku. Jen 19 procent lidí uvedlo, že reklamy je v tomto případě mnoho, naprostá většina - přes šedesát procent - si myslí, že je jí tak akorát a patnácti procentům by dokonce nevadilo, kdyby jí bylo víc.

V kinech ano, v televizi ne
Reklama lidem v podstatě nevadí ani v kinech, dopravních prostředcích, v rozhlase nebo na internetu, i když nasycenost webovou reklamou se každým rokem zvyšuje. Polovina lidí se ale vůbec nedokázala rozhodnout, zda je reklamy na internetu hodně nebo ne.

"Kupuji podle reklamy," přizná málokdo
Na tom, že reklama podporuje zbytečný konzum se shodlo sedmdesát procent Čechů, podstatně méně jich ale bylo ochotných přiznat, že se na jejím základě nakupují. Na otázku odpověděla kladně jen třetina dotázaných, víc než polovina ale tvrdila, že se v tomto směru ovlivnit nedá.

Ideální reklama: pravdivá a vtipná
Pořád ale v platí jedno: Češi od reklamy chtějí v první řadě, aby byla pravdivá. To se nemění po celých dvanáct let, kdy se tento výzkum provádí.

"Požadavek na pravdivost se táhne celým výzkumem jako dlouhá červená čára. Za celou dobu výzkumu nebyl nikdy na jiném místě než prvním," řekla autorka výzkumu Jitka Vysekalová.

Češi dál čekají, že reklama bude důvěryhodná, vtipná informativní a srozumitelná.

Podle šetření jsou lidé k reklamě v zásadě tolerantní, osmdesát lidí ze sta ji vnímá jako běžnou součást moderního života, víc než polovina se domnívá, že ji české hospodářství ji potřebuje.

Tolerantnější se ukázali muži. Těm méně než ženám vadí i propagování cigaret nebo alkoholu. V zásadě ale platí, že úplnou volnost si v případě těchto výrobků dokáže představit málokdo. "Ať si každý dává reklamu jakou chce," byla odpověď se kterou se ztotožnila jen necelá pětina lidí.

Reklama na cigarety vadí
Zhruba třetina by ji alespoň určitým způsobem regulovala. Nekompromisní se Češi zdají zejména vůči reklamě na cigarety. Pro naprostý zákaz se vyslovila téměř polovina lidí.

"Po dlouhých diskuzích, zda tento typ propagace zakázat či nikoli, se postoj Čechů vrací na úroveň před dvanácti lety, kdy se vlastně o tomto problému nehovořilo. S tím jak přibývala různá omezení, se ale paradoxně postoj lidí změnil a byli ochotni připustit větší volnost. Dnes jsou už ale znovu jasně vyhranění a většina z nich by tuto reklamu zakázala nebo aspoň regulovala," uvedla Vyskočilová.

Co přesně Čechy přivedlo k tomu, že reklamu na cigarety po uvolnění svých postojů znovu odmítají, se podle autorky výzkumu přesně říct nedá.

"Ke zlomu každopádně došlo v době, kdy jednak onemocněl Václav Havel a jednak se více rozjely protikuřácké kampaně. Hypoteticky by to spolu mohlo souviset," dodala.

Autoři: ,


Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

ČSA se vracejí do minulosti. Aerolinky vymění flotilu airbusů za boeingy

Ilustrační snímek

České aerolinie čeká během následujících měsíců velká výměna provozovaných letadel. Do dvou let mají ve flotile...

Mám obavu, že přijde nová světová hospodářská krize, varuje Zeman

Prezident Miloš Zeman při setkání se zástupci německých firem, které investují...

Prezident Miloš Zeman se obává další světové hospodářské krize. Podle něj za každou takovou krizí stojí „blbost...

Další z rubriky

Čtvrt milionu lidí v Česku pracuje načerno. Za legální práci firmy nechtějí platit

Na mostě nedaleko 149. kilometru dálnice D1 u Jabloňova na Žďársku dělníci...

Šedá zóna v podobě nelegálních zprostředkovatelů práce v Česku existuje dlouhodobě, v poslední době však díky dobře...

Přeplněné koleje a dlouhé čekací listiny. Studentům se komplikuje ubytování

Olomoucké vysokoškolské koleje nabízejí 4550 míst. Na snímku je jeden z pokojů...

Navzdory tomu, že na české vysoké školy momentálně nastupují nejslabší populační ročníky za více než třicet let,...

Polomy, poničené vlaky a rozvody elektřiny. Česko sčítá škody po vichřici

Vichřice na Vysoké.

V českých lesích, které spravují Lesy ČR, padlo kvůli vichřici odhadem 300 tisíc stromů. Jsou to zhruba čtyři procenta...



Najdete na iDNES.cz