Večerní pohoda u sledování filmu, který náhle přeruší reklamní šot - tak to je situace, která zvedá ze židle nejvíc lidí. Právě v případě televize totiž uvedlo osm lidí z deseti, že reklamy je zkrátka příliš mnoho. Najdou se ale i oblasti, kde by trochu víc propagace neškodilo.
Jedná se zejména o místa prodeje daného výrobku. Jen 19 procent lidí uvedlo, že reklamy je v tomto případě mnoho, naprostá většina - přes šedesát procent - si myslí, že je jí tak akorát a patnácti procentům by dokonce nevadilo, kdyby jí bylo víc.
V kinech ano, v televizi ne
Reklama lidem v podstatě nevadí ani v kinech, dopravních prostředcích, v rozhlase nebo na internetu, i když nasycenost webovou reklamou se každým rokem zvyšuje. Polovina lidí se ale vůbec nedokázala rozhodnout, zda je reklamy na internetu hodně nebo ne.
"Kupuji podle reklamy," přizná málokdo
Na tom, že reklama podporuje zbytečný konzum se shodlo sedmdesát procent Čechů, podstatně méně jich ale bylo ochotných přiznat, že se na jejím základě nakupují. Na otázku odpověděla kladně jen třetina dotázaných, víc než polovina ale tvrdila, že se v tomto směru ovlivnit nedá.
Ideální reklama: pravdivá a vtipná
Pořád ale v platí jedno: Češi od reklamy chtějí v první řadě, aby byla pravdivá. To se nemění po celých dvanáct let, kdy se tento výzkum provádí.
"Požadavek na pravdivost se táhne celým výzkumem jako dlouhá červená čára. Za celou dobu výzkumu nebyl nikdy na jiném místě než prvním," řekla autorka výzkumu Jitka Vysekalová.
Češi dál čekají, že reklama bude důvěryhodná, vtipná informativní a srozumitelná.
Podle šetření jsou lidé k reklamě v zásadě tolerantní, osmdesát lidí ze sta ji vnímá jako běžnou součást moderního života, víc než polovina se domnívá, že ji české hospodářství ji potřebuje.
Tolerantnější se ukázali muži. Těm méně než ženám vadí i propagování cigaret nebo alkoholu. V zásadě ale platí, že úplnou volnost si v případě těchto výrobků dokáže představit málokdo. "Ať si každý dává reklamu jakou chce," byla odpověď se kterou se ztotožnila jen necelá pětina lidí.
Reklama na cigarety vadí
Zhruba třetina by ji alespoň určitým způsobem regulovala. Nekompromisní se Češi zdají zejména vůči reklamě na cigarety. Pro naprostý zákaz se vyslovila téměř polovina lidí.
"Po dlouhých diskuzích, zda tento typ propagace zakázat či nikoli, se postoj Čechů vrací na úroveň před dvanácti lety, kdy se vlastně o tomto problému nehovořilo. S tím jak přibývala různá omezení, se ale paradoxně postoj lidí změnil a byli ochotni připustit větší volnost. Dnes jsou už ale znovu jasně vyhranění a většina z nich by tuto reklamu zakázala nebo aspoň regulovala," uvedla Vyskočilová.
Co přesně Čechy přivedlo k tomu, že reklamu na cigarety po uvolnění svých postojů znovu odmítají, se podle autorky výzkumu přesně říct nedá.
"Ke zlomu každopádně došlo v době, kdy jednak onemocněl Václav Havel a jednak se více rozjely protikuřácké kampaně. Hypoteticky by to spolu mohlo souviset," dodala.