Dělej, čmuchale! Reklama s Terminátorem připravila banku o 49 miliard

  • 29
Terminátor jako lék na nerozhodnost lidí, kteří nakupují v supermarketu? Navíc na pojízdném miniaturním tanku? Vtipné, ale docela určitě praštěné. Přesto se tomu bankovní skupina Lloyds moc nesměje. Spot, s nímž nemá vůbec nic společného, totiž nesmírně zvyšuje její náklady na vyplácení pojistek.

Starší žena drží v jedné ruce malé jablko, ve druhé velké. Jinak oba kousky ovoce vypadají stejně. Z její tváře čtete zoufalý výraz. Rozhodnout se nemůže ani muž stojící opodál. Bezradně zírá na kuchyňské ubrousky a nedokáže si vybrat. Ale naštěstí je tu Terminátor.Tedy jeho hlava. A navíc na malém pojízdném pásovém obrněnci.

Jeden by si myslel, že se ocitl v japonské reklamě, jenomže tuhle má pod taktovkou britský finanční regulátor FCA. „Čmuchale, rozhodni se! Dělej!“ křičí hlava Schwarzeneggera na vyjeveného muže středních let, který v ruce třímá parfém. Pardon? O co jde? Divák se to dozvídá za chvíli. Ve frontě u pokladny filmový hrdina oslovuje postarší dámu: „Rozhoupali jste se aspoň s výběrem PPI?“ Zkratkou se myslí pojištění neschopnosti splácet, uzavírané při získání úvěru, a v reklamě jde o možnost tuto službu reklamovat. 

Z vyšetřování regulátora FCA totiž vyšlo najevo, že mnoho klientů uzavřelo u Lloyds půjčky a pojištění za netransparentních podmínek, bez vědomí rizik. A také, že si banka neověřovala, zda jsou klienti schopni půjčky splácet. Na případné pojistné plnění by kvůli tomu pak neměli nárok. Proti špatné pojistce se mohou bránit, k čemuž je vybízí i reklama. Bankovní dům musí klientům vrátit celé v minulosti uhrazené pojistné.

Ale podmínky reklamací se mají od srpna 2019 měnit - hlasatelka zpráv v reklamě za studiovým pultíkem postaveným před obchodním domem promlouvá k lidem a klade jim na srdce, aby proto co nejdříve uplatnili své nároky v rámci pojistek, tzv. PPI claim.

Kompenzace, které Lloyds vyplácí svým pojištěncům, zatěžují banku už několik let. Skandál si vyžádal na straně banky náklady v řádu stovek milionů korun. 

Banka Lloyds se zbavuje realitní divize, chce za ni jednu libru

Ztřeštěná reklama měla obrovský úspěch a lidi přiměla vznášet své nároky. Nárůst kompenzací v rámci pojistek bankovní skupině Lloyds v důsledku spotu narostl o 1,7 miliardy liber, tedy o 49 miliard korun, uvedl list Bloomberg. Za týden se sešlo v britské bance jedenáct tisíc námitek, zhruba o dva tisíce více než jindy. Finanční ředitel skupiny se obává, že kvůli tomu bude banka nucena navýšit rezervy, které jsou určeny pro výplatu kompenzací.  

A to je možná teprve začátek. Regulátor FCA se chystá do televizí vyrazit s dalšími třemi reklamními kampaněmi.