Studie provedená mezi mladými ve věku 15 až 26 let zjistila, že s každou reklamou shlédnutou za měsíc se o procento zvýší průměrný počet zkonzumovaných drinků, uvedl vedoucí týmu Leslie Snyder. Podle něj závěry studie odporují tvrzení výrobců alkoholických nápojů, podle nichž si reklamy na alkohol všímají jen dospělí.
V rámci studie vědci čtyřikrát zkoumali 1872 mladých lidí během let 1999 až 2001. Vědci si všímali také toho, jak byli mladí vystaveni jednotlivým médiím, tedy televizi, rádiu, časopisům a billboardům.
Podle Davida Jernigana z Georgetownské univerzity ve Washingtonu je to první studie, která přímo spojuje spotřebu alkoholu mezi mladými lidmi s objektivními údaji o výdajích výrobců alkoholu na reklamu. V USA se vydá na reklamu na alkohol ročně asi 1,8 miliardy dolarů.
"Výsledky odporují tvrzením, že reklama nesouvisí s tím, kolik mladí lidé pijí alkoholu, že reklama přinejlepším vede ke změně značky, že ovlivňuje lidi starší 21 let nebo že vliv reklamy na alkohol účinně tlumí vzdělávací programy," napsal Snyder.
V některých státech dokonce reklamu na alkohol regulují nebo omezují zákony. Před časem například ruská Duma zakázala reklamu na pivo a způsobila tak velké spory mezi státem a velkými prodejci.
Podobnou zkušenost mají za sebou ve Francii, kde tamní soud zakázal jednu reklamu na burgundská vína. Rozhodnutí způsobilo mnohatisícové demonstrace. Více ZDE
Také čeští poslanci se pokoušeli prosadit zákon omezující televizní a rozhlasovou reklamu na alkohol. Ve Sněmovně ho chtěli protlačit především komunisté. Se svým návrhem, který odpůrci označili za kontroverzní ale neuspěli. Více ZDE