Kultovní reklamy: Kohákův „Rychlý pohřeb“ zatrhlo ministerstvo

  11:11aktualizováno  11:11
Poklidnou smuteční atmosféru hřbitovního průvodu rozpráší divoký dav. Pozůstalí se neurvale hrnou v rytmu balkánské dechovky, demolují svaté místo a mrští rakev do hrobu. Reklama Jakuba Koháka byla původně určena pro BESIP, ministr dopravy ji však zatrhl.

Nízkorozpočtový spot vznikl v roce 1998 v dílně agentury Leo Burnett. Autorsky se na ní podíleli Martin Pasecký, Jiří Pleskot a Martin Charvát, režie se ujal Jakub Kohák. Reklama vznikala bez nároku na honorář, přesto dosáhla zejména díky produkční společnosti Stillking Films profesionální kvality a sklidila řadu cen na festivalech. Na tuzemské soutěži Louskáček získala hlavní cenu Grand Prix a další tři ocenění, bodovala i na mezinárodním festivalu Golden Drum nebo na evropském festivalu Epica.

Fotogalerie

Přitom původní zadavatel BESIP tuto kampaň, čítající i tiskové inzeráty nebo roadshow na autosalonu v Brně, hodil přes palubu. Do všeobecného povědomí se dostala díky televizní reklamě teprve jako spot, propagující Ústřední automotoklub, který zajišťuje asistenční služby pro motoristy.

„Tehdejší ministr návrhy celé kampaně schválil včetně scénáře televizní reklamy, nicméně když ji uviděl hotovou, rozhodl, že je příliš kontroverzní a že se pod hlavičkou BESIPu vysílat nebude. Pro BESIP se tak uskutečnila jen akce na Autosalonu v Brně a vyšlo několik tiskových inzerátů. Pak byla celá kampaň zastavena,“ vzpomíná Martin Charvát.

Seriál kultovní reklamy

Každou středu a pátek na iDNES.cz

Lidem v Leo Burnett bylo líto dobré kampaně, a tak hledali dalšího možného inzerenta. Tím se stal ÚAMK. Teprve s ním se kampaň rozjela, vzbudila rozruch a posbírala řadu cen. Motoristické „rychlé“ rakve, které byly vyrobeny pro roadshow a fotily se pro tiskovou inzerci, byly dokonce později vystaveny v Národní galerii.

Vtipný spot se natáčel na malém hřbitůvku ve středních Čechách blízko Slaného. Správce hřbitova umožnil natáčení zdarma, místo běžné komerční ceny za pronájem natáčecí plochy se spokojil s příspěvkem na opravu hřbitovního kostela.

Autor:


Nejčtenější

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...



Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Mileniálové všech zemí, spojte se. Mladá generace se odvrací od kapitalismu

Socha Karla Marxe v německém Trieru

Popularita kapitalismu mezi mladými Američany klesá. Přibližně polovina z nich by raději žila v socialistické zemi,...

Zůstane huť bez proudu? Ústup Mittalu z Ostravy připomíná taktiku spálené země

Pohled na závod ArcelorMittal v Ostravě-Kunčicích.

Pozvolné odpoutávání společnosti ArcelorMittal od ostravské hutě připomíná ty nejdrsnější pohádky bratří Grimmů, kde se...

Další z rubriky

Most zadarmo. Česko-italské sdružení stále nestíhá termíny

Stavba nového silničního mostu na Rokycanské třídě v Plzni. (6. listopadu 2015)

Kontrola Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) odhalila další zpoždění na opravě dálnice D1 mezi Humpolcem a Větrným...

Moravská vína čeká výjimečný ročník, letos se mohou vyrovnat francouzským

Víno (ilustrační foto)

Mimořádně dobrý ročník, hlavně pro červená vína, se rýsuje jihomoravským vinařům. Vinobraní končí a podle prvotních...

Nábytkářské řetězce hledají způsob, jak zvýšit zisky. IKEA stále vládne

Interiér prodejny IKEA na Václavském náměstí v Praze.

Na českém nábytkářském trhu se přetahuje o zákazníky šest velkých hráčů. Otevírají nové prodejny, a­ pokud to jde,...



Najdete na iDNES.cz