Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kontroverzní reklama útočí na prezidentovo kouření a politiku

  14:06aktualizováno  14:06
Společnost v2cigs, která prodává elektronické cigarety, rozjela kontroverzní kampaň na své zboží. Čisté elektronické kouření dává do kontrastu s nepříjemným kouřem, který kolem sebe šíří prezident. To vše propojuje motiv současné vládní krize. Podle expertů je reklama neetická.

Reklama na elektronické cigarety s prezidentem Milošem Zemanem. | foto: iDNES.cz

Reklama se tak snaží dostat kuřákům pod kůži to, že používání elektronických cigaret je ohleduplné tam, kde kouření klasických cigaret ne. Slogany typu: "Bez plynové masky se u prezidenta neukazujte" či "Zpruzení a uzení? Zeman vyžene vládu, i kdyby ji měl vykouřit!" doprovází věta o tom, že elektronické cigarety jsou pro ty, kterým ještě záleží na druhých.

Fotogalerie

Prodejce cigaret chce kampaní, kterou spustil po odstoupení premiéra Nečase, podle svých slov pobavit lidi. "Máme za to, že česká politická elita si z nás dělá legraci, a proto nevidíme žádný problém v tom udělat si trochu legrace z ní. Věříme, že velká část Čechů to cítí stejně," řekla iDNES.cz Markéta Baráková, která mediálně zastupuje v2cigs. 

Kampaň bude podle ní pokračovat tak dlouho, dokud si budou politici z lidí střílet, podléhat virózám a požadovat popelníky na nevhodných místech.

Expertům na reklamu se ale kampaň nelíbí a říkají, že i kdyby k ní dal prezident souhlas, je jednoznačně neetická a reklamní agentuře hrozí sankce. "Tato reklama je jednoznačně v rozporu s Etickým kodexem Rady pro reklamu. Jde o ukázkový případ," říká Pavel Brabec, prezident Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace.

Proč je reklama neetická

... Reklama nesmí ke svému působení využívat nositele veřejné autority (například politiky, představitele odborných medicínských a jiných společností), i když by oni sami se svým úplatným či bezúplatným působením v reklamě souhlasili.

Zdroj: Výběr ustanovení z Etického kodexu RPR

Prodejce cigaret se však brání, že jeho kampaň není reklama, protože spojení fotky prezidenta s cigaretami je jen na jejích vlastních stránkách, a ne na reklamních nosičích. Například na serveru iDNES.cz totiž firma využívá jako odkaz na své stránky pouze obraz neidentifikovatelných úst s cigaretou, aby nešlo určit, komu patří.

Kontroverzní reklama na elektronické cigarety.

Zda tento argument uspěje, bude posuzovat Rada pro reklamu, která na kampaň obdržela už několik stížností. "Dnes jsme ve věci zahájili rozhodovací řízení tím, že jsme oslovili zadavatele reklamy, aby se do 24 hodin vyjádřil ke stížnostem, které jsme na jeho kampaň obdrželi," řekl výkonný ředitel Rady pro reklamu (RPR) Ladislav Šťastný. 

Pokud by arbitrážní komise RPR vydala rozhodnutí o neetičnosti reklamy, případné sankce by následně řešil příslušný živnostenský úřad, který může udělit agentuře například pokutu.

Líbí se vám reklama na cigarety s prezidentem Zemanem?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 27. června 2013. Anketa je uzavřena.

Ano 3764
Ne 1663


Nejčtenější

Pražská noční můra se zhmotní za dva roky, až se uzavře Barrandovský most

Barandovský most v Praze.

Barrandovský most připadá Pražanům jako relativně nová stavba. Jenže letos oslavil třicáté výročí od otevření a...

Putinův poradce připravil nejbohatší Rusy během dne o miliardy dolarů

Ilustrační snímek

Nejzámožnější Rusové ztratili v jednom jediném dni přes tři miliardy dolarů. Může za to návrh ekonomického poradce...



Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Turecká krize se přelévá do Evropy, stahuje s sebou i českou korunu

Současný turecký prezident Recep Tayyip Erdogan se prohlásil za vítěze...

Evropské akcie i euro zůstávají pod tlakem kvůli obavám z ekonomické krize v Turecku. Jednotná evropská měna během...

Konec nočních nákupů, hlásí Tesco. Obchody v Česku zkrátí otevírací dobu

Obchodní dům Tesco. Logo.

Desítky tuzemských supermarketů britského řetězce Tesco zkrátí od září svou otevírací dobu. Místo půlnoci budou obchody...

Další z rubriky

Aegon prodá své společnosti v Česku a na Slovensku za čtyři miliardy

Ilustrační snímek.

Nizozemská pojišťovna Aegon prodá své společnosti v Česku a na Slovensku nizozemské skupině NN. Informovala o tom ve...

Konec nočních nákupů, hlásí Tesco. Obchody v Česku zkrátí otevírací dobu

Obchodní dům Tesco. Logo.

Desítky tuzemských supermarketů britského řetězce Tesco zkrátí od září svou otevírací dobu. Místo půlnoci budou obchody...

Naslouchátka za všechny peníze. Senioři čelí dalšímu útoku „šmejdů“

Ilustrační snímek

„Šmejdi“ dál zneužívají důvěry českých seniorů. Ti nově podléhají klamavým inzerátům na zlepšení sluchu. Po počátečním...

Najdete na iDNES.cz