Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kultovní reklamy: I muži mají své dny. Slogan pozvedl fernet z náleven

  12:29aktualizováno  12:29
V 90. letech minulého století měl fernet pověst levného hospodského pití. Punc výjimečnosti se podařilo značce vytvořit sérií úspěšných a vtipných reklam se sloganem „I muži mají své dny“. Do paměti se nejvíce zapsala pavlačová scénka a nafukovací žena na Lipně.

O pozvednutí značky se postarala kreativní agentura Young & Rubicam. Fernet natolik zlidověl, že se jeho citrusové a klasické verzi začalo samo od sebe říkat po hospodách Jasoň a Drsoň po vzoru známé hry Divadla Járy Cimrmana.

Základem úspěchu byl výborný slogan „I muži mají své dny“. „Ukázal se inspirující a variabilní, dalo se s ním dlouhodobě pracovat. Značku to krásně zviditelnilo. Na reklamu začaly vznikat parodie a to je vždy dobré znamení, že žije,“ říká Martin Charvát z agentury PR.Konektor.

Pověst fernetu byla přitom na začátku 90. let nevalná, byl vnímán jako levné hospodské pití. Slogan „i muži mají své dny“ namluvil herec František Němec, který svůj hlas propůjčil také povedené parodii České Sody. Podle odborníka na reklamu Jaroslava Krupky patřil slogan k tomu nejlepšímu, co se v tuzemské reklamě objevilo.

„Vedle sloganu Kofoly ‚Když ji miluješ, není co řešit‘, patří možná mezi ty nejlepší reklamní práce, které jdou až nad rámec reklamy a vtipnou zkratkou postihují i krásná specifika vzájemného soužití mužů a žen,“ píše ve své knize Reklama od pana Vajíčka po falešné Soby. Slogan reklamu rychle proslavil.

Seriál kultovní reklamy

Každou středu a pátek na iDNES.cz

Vedle pavlačové scénky byl velmi povedený a populární také spot Lipno. Reklama s nafukovací partnerkou a sloganem „V ideálním světě můžete ženu vypustit“ vyhrála v roce 1998 několik cen v reklamních soutěžích. Získala Gran Prix v Louskáčku a byla nejúspěšnější reklamou na festivalu Znojemský hrozen. Spousta lidí si však proti spotu stěžovala u Rady pro reklamu. Zakázána nicméně nebyla.

Spot, v němž manžel vypustí ženu, která ho neustále častovala narážkami, byl podle některých kritiků, resp. spíše kritiček, sexistický. „Byl jsem na diskusi o sexismu v reklamě, ale ani zastánkyně boje proti sexismu se nedokázaly shodnout, jestli byla tato reklama pod čarou nebo ne,“ míní Charvát. Podle něj v podstatě každá reklama, která staví na vtipu, je trochu kontroverzní.

Považujete reklamu na Fernet s nafukovací ženou za sexistickou?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 5. října 2015. Anketa je uzavřena.

Ne 1321
Ano 62
Autor:


Nejčtenější

PŘEHLEDNĚ: Jakou hypotéku nově získá žadatel s platem 23 tisíc čistého?

Ilustrační snímek

Strážci ekonomiky znovu šlápli na brzdu, pokud jde o hypoteční úvěry. Od října banky výrazněji zohlední příjmy žadatele...

Jak jedí chudé rodiny? Před výplatou o chlebu, po ní pizza a ovoce

Krajíce natřete hořčicí a domácí majonézou, navrch rozdrobte čedar.

Na jídlo a potřeby pro chudé může Česko čerpat 700 milionů korun z Fondu evropské pomoci nejchudším osobám. Většina...



Návrh rozpočtu EU je pro Česko naprosto nepřijatelný, tvrdí Babiš

Premiér Andrej Babiš (4.6.2018)

Návrh rozpočtu Evropské unie na příští programovací období je pro českou vládu podle premiéra Andreje Babiše (ANO)...

Malí podnikatelé nebudou muset evidovat online. Nová koalice bránila EET

Ilustrační snímek

Podnikatelé, u nichž hotovostní platby nepřevýší 200 tisíc korun, by podle vlády nemuseli být připojeni k internetu a...

Velké propouštění začíná. V Tesle přijde o místo 3 600 zaměstnanců

Tesla Roadster 2

Americký výrobce elektrických automobilů Tesla propustí 3 600 lidí, což představuje zhruba devět procent jeho pracovní...

Další z rubriky

Domácí, přírodní, ovocný, celozrnný. Evropští výrobci klamou na obalech

Test DNES - ilustrační snímek

Stále víc lidí si dává záležet na tom, aby jedli zdravěji. Řídit se předními etiketami na obalech však nestačí, aspoň...

Lépe měřit a méně regulovat, doporučují experti na šetření jídlem

Pracovnice Tesco třídí potraviny, které obchodní řetězec věnuje do potravinové...

Potravinový odpad neumíme měřit a striktní nařízení v boji s plýtváním jídlem nepomáhají. K tomuto závěru dospěl...

Stát chce napadnout slevovou akci Kauflandu, vadí mu mléko za korunu

Ilustrační snímek

Ministerstvo zemědělství chce poprvé podat podnět antimonopolnímu úřadu kvůli slevovým akcím v obchodních řetězcích....

Najdete na iDNES.cz