Spoty na nízkoalkoholický nápoj Nikola se v televizi objevily letos v dubnu a v květnu.
První z reklam zobrazovala skoro nahého mladíka v lázni, který drží v ruce papírový kelímek s nápisem Cola a imituje tanec amerického zpěváka Michaela Jacksona. Uklidní se až poté, co mu jeho přátelé dají napít kvasu.
Ve druhém ze spotů otec přijde domů nalíčený jako zpěvák americké skupiny Kiss, a rozpláče tak vlastní děti. Milujícím otcem se stane opět až po vypití kvasu.
Podle ruských úředníků byly spoty nanejvýš nevhodné. "Federální antimonopolní služba rozhodla, že obě reklamy mají vytvářet obraz neřestné západní rockové hvězdy a děsí děti," řekl Vědomostem náměstek ředitele služby Andrej Kaševarov.
Navíc prý nepovoleným způsobem srovnávaly propagované zboží s výrobky jiných firem, neboť se nesoustředily na charakteristické vlastnosti zboží, ale na negativní emoční působení.
Rozhodnutí zřejmě nejvíce potěšilo nadnárodní společnosti Coca-Cola a PepsiCo, jejichž výrobky reklamní spoty zesměšňovaly.
Jackson je reklamní tváří Pepsi, Kiss natáčeli reklamy pro Coca-Colu. Kvas Nikola je v Rusku inzerován pod sloganem "Stop Colanizaci! Kvas - zdraví národa!".
Ruský deník Vedomosti v pondělí připomněl, že žalobu na výrobce kvasu podala ruská Asociace zadavatelů reklamy, do níž Coca-Cola i PepsiCo patří. S rozhodnutím je spokojena.
Výrobce kvasu připomíná, že reklamy stáhl z vysílání ještě předtím, než si kdokoli začal stěžovat.