"Chtěli jsme se oddělit od té historie, která byla v posledních deseti letech negativní. Symbolizuje to nový start," vysvětlil zásadní změnu podoby sil Richard Elšík, marketingový ředitel nástupnické firmy Usti Oils. Ta patří do skupiny švýcarského konglomerátu Glencore, který loni zkrachovalou Setuzu koupil.
SetuzaHistoricky vznikla Setuza jako Schichtovy závody v polovině 19. století. Firma se soustředila na zpracování tuků a olejnin. Známá byla její mýdla, zubní pasty či rostlinné oleje. Především na ty se teď soustředí nástupnická firma Usti Oils. Setuza byla v posledních dvou dekádách spojována s nezákonnými aktivitami podnikatelů Františka Mrázka či Tomáše Pitra, který byl za ně i odsouzen. |
Reklamní plachty jsou nejvýraznějším zásahem do podoby zásobních věží v jejich historii. "Takhle velkoplošná reklama na silech nikdy nebyla," podotkl historik a publicista Martin Krsek.
Sila měla od své výstavby v 70. letech minulého století až dodnes prakticky stejný vzhled: na každé věži byly modré nápisy produktů Setuzy na bílém podkladu.
"Na prostředním silu byl nejvýraznější motiv, což byl symbol firmy, tedy bílý kruh s nápisem STZ," vzpomenul Krsek. Za minulého režimu pak ještě čněla nad věžemi velká pěticípá hvězda s nápisem KSČ, která však byla na počátku 90. let odstraněna.
Nápad nového vlastníka využít ohromné plochy sil ke komerční propagaci se zrodil letos na jaře. S instalací plachet začala firma před dvěma týdny, uplynulé úterý vyvěsila poslední. Osmá reklamní plachta přibude v příštích dnech na přilehlé budově stojící hned vedle zásobních věží.
Povolení nebylo třebaFirma k obří reklamě nepotřebovala žádné povolení. “Na takový způsob prezentace žádný zákon nepamatuje," sdělil vedoucí stavebního úřadu Vlastimil Hudeček. Vyjadřovat se nemusela ani policie kvůli blízké silnici. "Ochranné pásmo u pozemní komunikace je 15 metrů, vzdálenost této reklamy je mnohem větší," uvedla ústecká policejní mluvčí Veronika Hyšplerová. |
"Od první chvíle bylo víceméně jasné, že to bude v téhle podobě. O ničem jiném jsme neuvažovali. Počítáme s těmi plachtami na neurčito. V průběhu dvou tří let je pak možná drobná obměna," řekl k plachtám s oleji šéf marketingu Usti Oils Elšík.
Začínala debata o změně vzhledu
Sila bývalé Setuzy jsou první, co člověk uvidí, když ve městě přejede po Benešově mostě z levého břehu Labe do čtvrti Střekov. "Kdyby se tahle záležitost nějak výtvarně chytila, například se nabízí motiv panoramatu města, mohlo vzniknout něco unikátního, co by Ústí mohlo přinést velkou propagaci," uvažuje historik Krsek.
Ústecký výtvarník Tomáš Jelínek vypracoval několik návrhů, jak by také mohly věže vypadat.
Krsek už toto téma probíral i s primátorem města Vítem Mandíkem a ústecký výtvarník Tomáš Jelínek dokonce vypracoval několik návrhů, jak by mohly věže vypadat. Než se ale dostalo na diskusi s vedením firmy, objevily se na silech reklamní plachty.
"Neřeknu, že se mi to líbí. Ale vzhledem k reklamnímu potenciálu těch sil je to pochopitelné, že je firma využila ke své propagaci," konstatuje Krsek.
Nová podoba zásobních věží ale vzbudila velký ohlas a bouřlivé diskuse na sociálních sítích. Ústečané většinou vyjadřovali rozčarování.
"Obalení sil je jen dalším příkladem vulgarizování veřejného prostoru," míní například architekt Jan Hrouda, který se angažuje ve sdružení Váš Střekov.
Kritici se většinou shodují, že přestože jsou sila soukromým majetkem, tak firma kvůli jejich dominantnímu vzhledu měla k jejich vzhledu přistoupit citlivěji a nápaditěji.
"Kéž by na silech byly zas jen čisté nápisy Lukana, Vegetol, Ceresol. Mělo by to aspoň kus tajemství," poznamenal třeba student architektury Tomáš Petermann ze Střekova.