Protivné reklamy: „Nerozumím vlastní vagíně.“ Firma chtěla bořit tabu

  • 140
„Ahoj, to jsem já, tvé bezstarostné já, které jen tak něco nerozhodí.“ Spot na vaginální tablety s hláškou „nerozumím vlastní vagíně“ ovšem dle reakcí veřejnosti i stížností na Radu pro reklamu rozhodil hodně lidí. Podle firmy Walmark bourá tabu. Na opačné straně se ozývá výtka, že je sprostý nebo že ukazuje ženu jako nesvéprávnou bytost.

Loňská reklama se sloganem „buďte opět sama sebou“ na tablety na kvasinkovou i bakteriální infekci pro ženy si u řady diváků vysloužila nálepku „provokativní“. A nejen u žen.

„Další z řady reklam, které ukazují ženy jako nesvéprávné jedince. Pokud se jedná o dialog, říká se tomuto formátu v branži ‚rozhovor blbé a blbější‘. Tady to zvládne herečka sama. Co si budeme namlouvat, není to úplně nejlepší způsob, jak lidem vysvětlit přidanou hodnotu produktu,“ hodnotí Martin Charvát z agentury Remembership. Připouští však, že spot mohl být účinný.

“Někdy i ty úplně blbé reklamy mají účinnost překvapivě vysokou, proto se ostatně dělají,“ dodal. Podle reakcí na internetu a stížností u Rady pro reklamu spot z různých důvodů rozčiloval řadu lidí.

O vagíně při Harry Potterovi

Hned několik stížností se sešlo loni na podzim na Radě pro reklamu. „Podle mě je naprosto nevhodné, aby se v jakési reklamě vyskytovalo slovo „vagína“, navíc, když je vysílána v přestávce filmu Harry Potter. Moje dcera byla velice v rozpacích, když se jí osmiletý bratranec ptal, co to znamená,“ stálo v jedné ze stížností.

V seriálu protivné reklamy už vyšlo:

„Nejsem chronický stěžovatel, nejsem puritán. Nicméně poslouchat, ať už odpoledne či večer, co a jak se cítí má vagína, je úlet,“ stěžoval si další pisatel.

Podle nezávislé Arbitrážní komise Rady pro reklamu však byla reklama v pořádku a „nezávadná“. Namítla, že slovo „vagína“ je plně v souladu se spisovnou češtinou. Rada ji nicméně doporučila vysílat v časech, kdy se na televizi nedívají děti.

Aby vyhodnotila možný úspěch reklamy, nechala si společnost Walmark ještě před jejím vysíláním provézt průzkum, kdy u spotřebitelek zjišťovala, jak se jim líbí. Zjistila přitom, že ženy si samy přejí přímočarost a otevřenost. Tou zároveň firma chtěla překročit společenské tabu, kdy se ženy zdráhají o svých intimních partiích mluvit.