Vyhrál jste milion. (Nejde o výhru, ale o účast ve slosování o milion, ještě k tomu podmíněnou koupí zboží.) Chcete parfém zdarma? (Dostanete ho, ale další výrobek si musíte koupit.) Máte už jen dva dny možnost koupit si perské koberce zlevněné o 80 procent. ("Poslední příležitost" se za měsíc objeví znovu.)
Podobným agresivním útokům reklamy by už mělo definitivně odzvonit. Vytváření klamného dojmu, že spotřebitel získává něco zadarmo, něco vyhrál nebo má jedinou a neopakovatelnou příležitost koupit si zboží za nižší cenu, je zakázané.
.Reklama může být zavádějící |
Takové jednání je od 12. února na černé listině klamavých a agresivních obchodních praktik, které zakazuje novela o ochraně spotřebitele.
Podrobný výčet, co se nesmí
Podle odborníků na spotřebitelská práva zákaz klamání spotřebitele či nekalé soutěže obsahovaly už dosavadní tuzemské předpisy. Novela zákona spíš dává dozorovým orgánům podrobnější "návod" k tomu, co jsou nekalé obchodní praktiky.
"Ukazuje se na příkladech, co se nesmí, ale neznamená to, že se to doteď smělo," vysvětluje advokát Tomáš Pelikán. "Uvádět na potravinách, že vás vyléčí, nebylo možné ani dříve, teď je to v zákoně napsáno výslovně, zatímco předtím se muselo používat obecnější pravidlo."
Zákon nově rozděluje nekalé praktiky na klamavé a agresivní a uvádí celý výčet příkladů (ty nejčastější uvádíme níže).
O klamavé praktiky jde hlavně tehdy, když prodejce poskytuje nepravdivé údaje, nebo jsou informace samy o sobě sice pravdivé, ale mohou uvést zákazníka v omyl.
A to buď proto, že jsou důležité údaje uvedeny nesrozumitelně, nebo nejednoznačně. Například, když telefonní operátor inzeruje víkendové volání zdarma, ale neuvede podmínky, za jakých na to máte nárok.
. Nevěřte všemu, co vidíte |
Obchodní praktika je agresivní, pokud prodejce svým obtěžováním, donucováním nebo nepatřičným ovlivňováním výrazně zhoršuje možnost svobodného rozhodnutí spotřebitele. Například podmínění výhry zakoupením jiného zboží.
Stejným způsobem jsou definovány nekalé obchodní praktiky v celé Evropské unii. To usnadní pozici jak obchodníkům při nabídce zboží a služeb, tak spotřebitelům při uplatňování svých práv.
"Někteří obchodníci klamavé či agresivní praktiky na tuzemském trhu stále používají, takže novela by měla posílit ochranu spotřebitelů," uvedlo Sdružení obrany spotřebitelů ČR.
Potřebujeme všude calgon?
Za nekalou praktiku je považováno i takové jednání, kdy se vám prodejce snaží vsugerovat, že se bez jeho výrobku neobejdete. Nekorunovaným králem reklamy tohoto typu je změkčovač vody Calgon do praček - vyvolává dojem, že na většině území Česka je tvrdá voda.
Ta skutečně může vážně poškodit pračku a v takovém případě používání změkčovače vody pomůže. "Používat změkčovadlo tam, kde není tvrdá voda, je zbytečné, změkčovadla jsou obsažena už v pracím prášku a to ke změkčování běžné vody, například v Praze, stačí," říká Vladimír Sýkora z Ústavu technologie vody a prostředí VŠCHT.
"Nejlépe to poznáte podle varné konvice. Na ní krásně uvidíte, jestli je topné tělísko zarostlé za týden, za 14 dní, nebo vůbec. A stejně bude vypadat topná spirála ve vaší pračce, s níž nás straší v reklamě." Pokud si přesto nejste jisti, jakou máte vodu, zjistíte to u svého dodavatele.
. Nenechte se donutit |
Tvrzení, že na většině území je tvrdá voda, je přinejmenším zavádějící. Neexistuje totiž žádná definice toho, co je a co není tvrdá voda pro pračku, klasifikace se vztahuje jen na zdravotní hledisko pro člověka.
"Ze zdravotního pohledu rozhodně ne," odpovídá František Kožíšek ze Státního zdravotního ústavu na otázku, zda v Česku tvrdá voda převažuje. "Výrobce změkčovače může teoreticky za tvrdou vodu označovat takovou, kterou někdo jiný považuje za velice měkkou."
Nicméně mapa ukazuje i místa, kde tvrdá voda rozhodně nepřevažuje. Například Praha figuruje na "televizní" mapě v červené oblasti s pračkami ohroženými tvrdou vodou. "Pražská voda je trochu tvrdší v severní části města, které je zásobováno z Káraného. Většina Prahy však bere vodu ze Želivky a ta je měkká," říká tisková mluvčí Pražských vodáren a kanalizací Marcela Dvořáková.
. PoradceIvana Picková, Sdružení obrany spotřebitelů Pokud s vámi obchodník nejedná tak, jak by měl, dejte podnět České obchodní inspekci. Kontakt najdete na www.coi.cz nebo v sídle v Praze 2, Štěpánská 15 (telefon 296 366 360). Potřebujete-li poradit v konkrétním sporu, obraťte se na Sdružení obrany spotřebitelů - www. spotrebitele.info/ poradna či telefonicky na 900 080 808. |