„Chci snížit vliv a tlak, který reklama může vytvářet na děti a jejich rodiče, aby si vybrali zrovna nezdravé jídlo,“ komentoval londýnský starosta Sadiq Khan svůj návrh na zákaz reklamy na nezdravé jídlo a pití v místním metru, vlacích, autobusech a na autobusových zastávkách. V okruhu čtyř set metrů kolem školních zařízení by také měl být zakázán provoz stánků s jídlem s sebou, píše agentura Bloomberg.
Míra dětské obezity v Londýně vysoce překračuje evropský průměr, podle Khana trí nadváhou či obezitou až čtyřicet procent dětí ve věku deset až jedenáct let. Zvlášť děti z chudších oblastí jsou podle něj zasaženy „epidemií tloušťky“.
Dětští lékaři návrh podporují, podle Reklamní asociace však bude mít regulace jen malý dopad, informuje stanice BBC. Mluvčí starosty popsal, že zákaz by se měl vztahovat na všechny podniky vyrábějící nezdravé jídlo bez ohledu na jejich velikost a význam.
Zda jídlo obsahuje příliš tuku, soli nebo cukru, se bude posuzovat podle už existujícího modelu vytvořeného vládní agenturou Food Standards Agency (obdoba tuzemské Potravinářské inspekce). Postižené firmy budou moct reklamu na burgery nebo sladké nápoje vyměnit za zdravější produkty ze své nabídky, jako jsou saláty nebo balené vody.
Reklamní asociace upozorňuje, že reklama na jídlo nebo pití obsahující přílišné množství tuku, soli a cukru je už zakázaná v médiích, kde děti mladší šestnácti let tvoří víc než čtvrtinu publika.
Podobné opatření, jako navrhuje Khan, už funguje například v Amsterdamu, kde je reklama na nezdravé jídlo v MHD zakázána od začátku letošního roku.