Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nebrečeli jste u stromečku štěstím? Dárek můžete vrátit, nabízejí firmy

  11:03aktualizováno  11:03
Vánoční dárky, které se nesetkají se zájmem obdarovaného, lze v řadě obchodů vrátit či vyměnit. Internetových obchodů, které to umožňují, každoročně přibývá. Možnost vrátit jednoduše a bez dodatečných nákladů nechtěné zboží přitom hraje stále důležitější roli už při samotném výběru e-shopu. Zboží většinou musí zůstat nenošené, nepoškozené a v původním obalu.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek)

Řetězec Tesco dobu pro vrácení dárku nestanovil, platí standardní doba reklamace daná zákonem dva roky. „Některé obchody si samy určují, že dárek musíte vrátit do dvou týdnů či do měsíce od koupě, v Tescu to tak ale není. Dárek můžete vrátit kdykoli. Jedinou podmínkou je, že dárek nesmí být použit a musíte doložit účtenku,“ uvedl mluvčí Václav Koukolíček.

E-shopy odpálily povánoční slevy už na Boží hod, šplhají až na 80 procent

Podle Datartu loni zákazníci nejčastěji vraceli mobilní telefony a malé kuchyňské spotřebiče, kde důležitou roli hraje barva, často je pak měnili za jiné barevné provedení. Datart službu vracení nevhodných dárků poskytuje i letos zdarma. Zboží zakoupené v prosinci je možné vrátit jako nevhodný dárek od 27. prosince do 6. ledna 2018. „Ihned v prodejně vyměníme nevhodný dárek za jiné zboží, dárkovou kartu či vrátíme peníze,“ dodala mluvčí Iva Pavlousková.

Mironet zase u dárků garantuje takzvaný wau efekt. „Znamená to, že pokud u stromečku nevyvolají dárky z Mironetu u obdarovaného nadšenou reakci (tzn. nebude brečet, křičet štěstím, jásat nebo omdlévat,...) vrátíme Vám do 14. ledna peníze,“ uvádí firma na webu.

Vrácení zboží je dnes standard

Možnost vrátit jednoduše a bez dodatečných nákladů nechtěné zboží hraje stále důležitější roli už při samotném výběru e-shopu. „Jednoznačným trendem u nás i ve světě je vracení zboží zdarma. Ukazuje se totiž, že je-li zákazník s procesem vrácení zboží spokojen, utratí v e-shopu během příštích dvou let až čtyřikrát více peněz,“ řekl Petr Boroš, zakladatel platformy Retino, která se specializuje na správu vráceného zboží.

Přestože podle výzkumů za dvě třetiny vráceného zboží může chyba na straně prodejce, většina obchodníků podle šéfa Marketingového institutu Tomáše Pouchy ponákupní servis stále příliš neřeší. „Složitost procesu vrácení zboží je přitom pro devět z deseti zákazníků klíčovým faktorem, který rozhoduje o tom, zda se příště do obchodu vrátí. S rostoucí konkurencí bude nezbytné, aby e-shopy tento servis podstatně zlepšily,“ myslí si Poucha.

Pokud jste letos s vánočními dárky mířili mimo, můžete některé vrátit

Může se také stát, že internetový prodejce vůbec nedoručil objednané zboží zaplacené kartou a ani nechce vrátit peníze, v takovém případě spotřebitelům může pomoci nástroj zvaný chargeback. Podle zkušeností Evropského spotřebitelského centra vycházejí banky svým klientům vstříc a zaplacenou částku obyčejně stáhnou zpět od banky podnikatele. Při platbě převodem tato možnost neexistuje.

„Lidé se na nás obracejí s dotazy jak postupovat, když neobdrželi zboží objednané přes internet a prodejce jim opakovaně slibuje, že zboží dodá, a nechce jim vrátit peníze, nebo s nimi vůbec nekomunikuje. Pokud platili kartou, radíme požádat vydavatele karty o provedení chargebacku, kdy banka spotřebitele obrazně řečeno nechá stáhnout peníze zpět od banky obchodníka,“ dodal Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra. 

Banky nejsou k provedení chargebacku povinovány zákonem, ale pro své klienty ho mnohé rády provádějí dobrovolně. Může jít přitom o nákupy nejen v rámci EU, ale i v USA či Číny.

Autoři: ,


Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....

KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

Mám obavu, že přijde nová světová hospodářská krize, varuje Zeman

Prezident Miloš Zeman při setkání se zástupci německých firem, které investují...

Prezident Miloš Zeman se obává další světové hospodářské krize. Podle něj za každou takovou krizí stojí „blbost...

Další z rubriky

Vegety jsou umělé. Mají až sedmdesát procent soli, zeleniny minimum

Ochucovadla obsahují v průměru 58 procent soli, ukázal test.

Žlutý prášek, kterým domácí kuchařky a někdy bohužel i profesionální kuchaři dochucují polévky, omáčky i masa, je...

TEST DNES: Úplné výsledky testu müsli, ovocných a ořechových tyčinek

Ilustrační snímek

MF DNES otestovala čtyřiadvacet „zdravých“ tyčinek. První část testu je věnována müsli tyčinkám a flapjackům. Druhá je...

TEST DNES: Úplné výsledky testu vanilkových zmrzlin z obchodu

Ilustrační snímek

MF DNES otestovala čtyřiadvacet značek vanilkových zmrzlin, dortů a sněhu z mrazicích boxů v obchodech. Do výběru jsme...

Najdete na iDNES.cz