Reklamační desatero

1. Reklamujte jen skutečně vadný výrobek
Můžete reklamovat jen zboží, které má vadu v okamžiku, kdy si je kupujete, u kterého se vada objeví v průběhu záruční doby, nemá vlastnosti uváděné v reklamě nebo prodejcem (výrobcem) nebo vada vznikne např. kvůli nesprávnému návodu k montáži. Platí to i pro nové, zlevněné, ale dosud nepoužité výrobky.

2. Reklamujte na správném místě

Zboží musíte reklamovat u prodejce, nikoli u výrobce. Pokud má víc prodejen, můžete reklamovat zboží v kterékoli z nich, případně v sídle firmy, jejíž adresu najdete v obchodním rejstříku nebo na živnostenském úřadě. Je-li v záručním listě uveden záruční servis, můžete reklamovat i tam. Zde však můžete žádat jen opravu, nikoliv výměnu, slevu nebo vrácení peněz.

3. Reklamaci uplatněte včas

I když má zboží dvouletou záruku, neměli byste s reklamací otálet. Závadu byste měli reklamovat, jakmile ji zjistíte.

4. Prokažte nákup výrobku

Nejjednodušším způsobem je doklad o zaplacení nebo záruční list, který musí prodejce na vaši žádost při nákupu napsat. Jeho předložení však nemůže být podmínkou přijetí reklamace. Nákup lze prokázat i svědectvím druhé osoby.

5. Uvědomte si, co můžete žádat

Podle zákona může mít zboží vadu odstranitelnou, nebo neodstranitelnou. V prvním případě máte právo, aby vám věc bezplatně, řádně a včas opravili, nebo není-li to vzhledem k povaze vady neúměrné, výrobek (nebo jeho část) vyměnili za stejný bez vady. Pokud to není možné, můžete žádat slevu nebo vrácení peněz.

U zboží s vadou, kterou nelze opravit a kvůli níž nelze výrobek řádně používat, si můžete vybrat nezi výměnou a vrácením peněz. Totéž platí, pokud prodejce u opravitelných vad nevyřídil reklamaci do 30 dnů, mylně vás informoval o tom, že má výrobek určité vlastnosti, nebo pokud má výrobek současně nejméně tři různé vady. Reklamujete-li neopravitelný výrobek, jehož vada nebrání řádnému používání, můžete žádat slevu, případně vrácení peněz.

6. Dbejte na řádné sepsání reklamace

Prodejce s vámi musí při reklamaci sepsat reklamační protokol, který si pečlivě uschováte. Nemělo by v něm chybět datum přijetí reklamace, popis vady a vaše požadavky. Z obchodu byste tedy neměl odejít bez písemného dokladu.

7. Hlídejte si čas, je důležitý

Prodejce by měl o vaší reklamaci rozhodnout ihned, ve složitých případech do tří pracovních dnů, maximálně má na vyřízení reklamace 30 dnů. Pokud tuto lhůtu nedodrží, máte právo na výměnu zboží nebo vrácení peněz.

Také můžete dát podnět České obchodní inspekci, která může nepřijetí reklamace a její nevyřízení v zákonné lhůtě pokutovat. Do reklamačních sporů mezi prodávajícím a kupujícím však zasahovat nemůže.

8. Neplaťte, když nemusíte

Oprava vad, na které se vztahuje záruka, je bezplatná. Navíc můžete od prodejce žádat proplacení všech výdajů, které vám vznikly v souvislosti s oprávněnou reklamací (poštovné, cestovné, platba za odborný posudek apod.).

9. Pokud něco nevíte, poraďte se

O odbornou, ale placenou radu můžete požádat právníka. Bezplatně vám poradí v některém ze spotřebitelských sdružení. Vadu výrobku může posoudit soudní znalec nebo zkušebna (jejich seznam najdete na příslušném notářství nebo u soudu).

10. Nevzdávejte se, když reklamaci zamítnou

Mnohé reklamace prodejci zamítají, i když dobře vědí, že jsou oprávněné. V takovém případě vám zbývá jediná možnost - podat žalobu u soudu, v jehož obvodu má obchodník své sídlo.