Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Reklamě vládne televize, prosazuje se internet

  12:46aktualizováno  12:46
Po klidnějším roce 2005 se reklamní trh příští rok znovu oživí, očekává agentura ARBOmedia. Proběhnou totiž velké sportovní události a parlamentní volby. Obojí přitahuje pozornost veřejnosti i inzerentů.

Newyorské Times Square. Jedna z nejprestižnějších reklamních ploch světa. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Letos se čekalo všeobecné utlumení růstu - a přesně k němu došlo. Dokonce ještě rychleji, než se odhadovalo.

I když jsou mezi jednotlivými zeměmi velké rozdíly, některé trendy jsou patrné všude. Jedná se hlavně o velmi dobré výsledky internetu a také změny v chování spotřebitelů. Ti se totiž stále víc rozhodují podle ceny. V Česku tomu není jinak.

Televize je stále na mediálním trhu bezkonkurenční jedničkou a tuto pozici si zřejmě udrží. Televize totiž dlouhodobě oslovuje osmdesát procent populace nad 15 let. Češi stráví před obrazovkou v průměru přes čtyři hodiny denně a televizní stanice dělají všechno pro to, aby to bylo ještě víc.

Prima versus Nova
Programová revoluce, kterou se televize pokusily odstartovat už loni vlastními reality show, se jim letos v druhé polovině roku konečně vyvedla a konkurenční boj zostřil. Profitovala na tom zejména Prima, která se díky VyVoleným dostala krátce na výsluní na úkor svého největšího rivala, televize Nova.

Vysoká sledovanost se zatím nicméně na výdajích do reklamy nijak projevit nemohla, protože reklama na letošek je v podstatě zadaná. Podle reklamních koláčů se ale bude rozhodovat o příštím roce. - více zde

Pozice inzerentů přitom není vůbec jednoduchá. Jak VyVolení na Primě, tak dřívější sportovní události na ČT2 totiž ukazují, že televize jsou schopné krátkodobě udělat velký zásek do stabilních schémat ve sledovanosti, říká Štěpán Wolde z agentury ARBOmedia.

ČTĚTE TAKÉ: Reklamy brzy utečou z televize na mobily

Televize ale v každém případě zůstanou i pro příští rok hráčem číslo jedna. Podle odhadů společnosti ARBO porostou výdaje na reklamu o něco rychleji než letos, a to zhruba 3,8 procenty. ARBO odhaduje, že do televize nateče 8,9 miliardy korun oproti letošním 8,6.

Hvězda roku: internet
Skokanem má být ale především internet. Jeho pozice je sice ve srovnání s tradičními reklamními prostředky, jež firmy využívají k útokům na peněženky zákazníků, zatím poměrně slabá, mezi špičku se ale dostává vší silou.

Inzerenti dávají do internetu zhruba 2,3 procenta celkových reklamních výdajů. Třicetiprocentní růst, který má pokračovat i v příštím roce, by ho měl ale dostat těsně pod tři procenta. "Internet má reálné šance dostat se na úroveň rozhlasu či outdoorové reklamy," domnívá se Wolde.

Autoři: ,



Nejčtenější

Česká pošta se chtěla zalíbit na Facebooku, sklidila výsměch

Česká pošta na svém Facebookovém profilu vyhlásila soutěž o modré reklamní...

Po pošťácké internetové televizi, kterou loni Česká pošta rozjela na kanále YouTube, nyní rozpačitě baví své zákazníky...

Žena v letadle dostala jablko, po přistání jí za něj napařili pokutu

Boeing 767 společnosti Delta

Na svou cestu z Paříže do amerického Denveru společností Delta Air Lines jen tak nezapomene Crystal Tadlocková. Žena...



KVÍZ: Kolik chmele je v půllitru a co je spilka? Otestujte se, co víte o pivu

(Ilustrační snímek)

Jsme národ pivařů. Alespoň to platí o spotřebě na hlavu. Každý Čech do sebe za rok otočí v průměru pár set půllitrů....

To by stačilo. Šéf Korean Air odvolal své dvě dcery, firmě dělaly ostudu

Dcery ředitele Korean Air Emily Cho (vlevo) a Heather Cho

Šéf korejských aerolinek Čo Jang-ho v minulých dnech vyhodil z firmy své dvě dcery. Důvodem bylo jejich nedůstojné...

Ceny pozemků pro dům vyskočily na dvojnásobek. Kolik stojí ve vašem kraji?

Inženýrské sítě

Ceny stavebních pozemků stoupaly nejstrměji v posledních sedmi letech na Vysočině, v Královéhradeckém kraji a ve...

Další z rubriky

Moc peněz, málo příležitostí. Není z čeho vybírat, tvrdí investoři

(Ilustrační snímek)

Investoři v Česku mají čím dál víc peněz, ale nevědí, co s nimi. Ekonomika roste, lidé bohatnou, ovšem kvalitních...

Senát vrátil poslancům návrh na průlom bankovního tajemství

(Ilustrační snímek)

Senát zamítl předlohu, podle níž by banky, spořitelní a úvěrová družstva nebo platební společnosti musely poskytovat...

Obavy vyprchaly. Češi zase létají na dovolenou do Turecka

Ilustrační snímek

Uzavřené předprodeje zájezdů tuzemských cestovních kanceláří pro letošní rok ukazují, že se Turecko vrátí mezi...

Najdete na iDNES.cz