Nejúčinnější reklamy roku: Pražský hrad na prodej i „chytré“ pivo

  20:00
Reklama nemusí být drahá, ani vizuálně dokonalá. Musí být hlavně dynamická, jako dnešní doba. Důkazem jsou letošní vítězné kampaně soutěže Effie o nejúčinnější reklamy. Zabodoval třeba spot „Vybílíme byt i tobě“, který má ukázat, že i Romové chtějí pracovat nebo inzeráty na realitkách, prodávající Pražský hrad.

Pražský hrad na prodej. Kampaň pro realitní společnost Czech Point 101 vyhrála v kategorii Malý rozpočet soutěže Effie 2014. | foto: AKA ČR

Zlaté ocenění právě přebrali tvůrci šesti reklamních kampaní v sedmi kategoriích (viz. tabulka) včetně potravin, nápojů, finančních služeb nebo nízkorozpočtových reklam. Jen dvě z nich mají klasické televizní spoty, přesto zasáhly velké množství lidí, například díky sociálním sítím jako je Facebook, a v některých případech zvýšily firmám tržby o desítky procent.

Dvě hlavní zlaté ceny z celkem šesti si odnesla kreativní agentura McCann: za kampaň na chipsy pro Intersnack a barvu na vlasy pro L´Oréal ČR. Nejvíce cen pak posbírala agentura Momentum.

I letos přetrvává trend, který se výrazně projevil už loni. „Klienti si zvykli, že agentury jsou schopné dělat reklamy za relativně malé peníze. Dá se najít, i když ne vždy, jednoduché a levné řešení. Je to určitý trend, který nevyplývá jen z ekonomické krize, ale třeba i díky rozvoji internetu,“ říká Jiří Janoušek z Asociace komunikačních agentur, která soutěž pořádá.

V kategorii reklam s nízkým rozpočtem zvítězila kampaň pro občanské sdružení IQ Roma servis, která se snaží bořit předsudky zaměstnavatelů vůči Romům. Kampaň „Proč soudit předčasně?“ komunikovala hlavně na sociálních sítích, na plakátech v MHD, na ulicích i v hudební televizi Óčko.

Spot „Vybílíme byt i tobě“ měl bezmála 350 tisíc zhlédnutí a neziskové společnosti přinesl ocenění. Na druhou stranu stranu není jasné, zda změnil předsudky firem vůči Romům.

U jiných reklam se účinnost podařilo změřit. Například zlatý spot z kategorie Nápoje „Chytré pivo“, ve kterém si půllitr s pivem Staropramen sám přiťukává a seznamuje jeho držitele s ostatními v hospodě, podle AKA pomohl k navýšení tržeb pivovaru.

Tři měsíce po zahájení kampaně měl rekordní prodeje a zvýšil svůj tržní podíl o 5 procent. Reklama na chipsy s příchutí Grilované masíčko pomohla k překročení plánů za půl roku o 84 procent, přivedla také přes pětinu nových fanoušků na Facebook.

Reklama na barvu na vlasy Casting Creme Gloss pro L´Óréal ČR, jejíž hlavní myšlenkou je, že život je příliš krátký pro jednu barvu vlasů, přinesla podle AKA zvýšení tržního podílu v Čechách téměř o 20 procent a na Slovensku o 4 procenta. Zlatá kampaň pro ŠkoFIN asociovala snadnost koupě vozu s objednávkou jídla a leasingové firmě údajně nejen zastavila propad z minulých let, ale naopak zvýšila počet uzavřených smluv o 17 procent v meziročním srovnání.

Rychlý dopad měla i kampaň pro realitní společnost Czech Point 101, která dlouho vedla se státem spory o užívání ochranné známky Czech Point. Tento název přitom používala déle než vládní informační terminál zvaný Czech Point.

Agentura, vedena myšlenkou, že pokud  vám někdo neoprávněně vezme majetek, můžete mu udělat to samé, pověsila na domácí i realitní weby inzerát, který s nadsázkou prodával Pražský hrad. Ministerstvo po dvou týdnech odvolalo svůj zákaz a vrátilo realitní kanceláři její značku.

Reklamy rychle vyprchají, už se nedělají na rok

Reklama v době velkého rozvoje internetu musí být podle Jiřího Janouška rychlá a nápaditá. Kampaně totiž rychle stárnou a konkurence je značná. „Neudržíte náskok žádného produktu, který se opírá o užitné hodnoty, déle než pár týdnů nebo měsíců,“ popsal Janoušek. Nikdo už dnes nedělá kampaně na rok. „To jsme dělali celá devadesátá léta, například velké akce pro Electrolux nebo Douwe Egberts. Tenkrát spoty opravdu mohly vydržet tak dlouho, dnes je to vyloučené,“ dodal.

Na prvním místě není vizuální kreativita. Spíše jde například o to, rychle a chytře vymyslet mix komunikačních kanálů, které by se dobře doplňovaly. „Nároky na kvalitu ve smyslu, že musí být reklama výpravná a dokonale udělaná, upadly. Reklama musí být chytrá, účinná a mít brzkou odezvu,“ vypráví Janoušek.

V soutěži o nejefektivnější reklamu Effie soutěžilo 68 reklamních kampaní v sedmi kategoriích. V některých případech zlatou, stříbrnou nebo bronzovou medaili porota neudělila. Porotu tvořili marketéři významných značek, ředitelé předních společností pro výzkum trhu, odborní novináři a zástupci agentur.

1) Potraviny

Zlatá: „S chutí do Texasu“/ McCann Prague - pro Intersnack

Stříbrná: „Kinder Den“/ Momentum ČR - pro Ferrero ČR

2) Nápoje

Zlatá: „Smart Beer“/ Young&Rubicam Praha - pro Pivovary Staropramen

Stříbrná: „Buď jsi král, nebo ne!“/  VCCP - pro Heineken
Stříbrná: „Nevyměknem“/ VCCP - pro Stock Plzeň

Bronzová: „Aperol Spritz kino u Vltavy“/ Loosers - pro Rémy Cointreau ČR

3) Spotřební zboží

Zlatá: „Casting Créme Gloss“/ McCann Prague - pro L´Oréal Paris

Bronzová: „7 dní Peugeot. Teď nebo nikdy!“/ Havas Worldwide Prague - pro Peugeot ČR
Bronzová: „Splň si svůj sen“/ OgilvyOne - pro Ogilvy Group

4) Finanční služby

Zlatá: „Nemáte chuť na nové auto?“/ Momentum ČR - pro ŠkoFIN

Bronzová: „Trh s bankovními půjčkami – další výzva pro Air Bank“/ Ogilvy & Mather AirBank - pro AirBank
Bronzová: „Jak loutky rozhýbaly spoření v České republice“/ Momentum ČR - pro ING Bank

5) Ostatní služby

Stříbrná: „Nejpohodlnější přepis energií“/ Wunderman - pro RWE
Stříbrná: „Lamluva“/ Leo Burnett Advertising - pro LAMA MOBILE

Bronzová: „Příběh nejcennější energie“/ Lowe GGK - pro Skupina ČEZ

6) Malý rozpočet

Zlatá: „Pražský hrad na prodej“/ Passion Communications - pro Czech Point 101

Stříbrná: „TCHIBO KDYKOLI / KDEKOLI - mobilní aplik pro chytré telefony“/ Lowe GGK - pro Tchibo Praha

Bronzová: „25% ročního objemu během pouhých 2 týdnů“/ WMC GREY - pro Emirates Airline

7) Charita a veřejný prospěch

Zlatá: „Proč soudit předčasně?“/ Comtech Group - pro IQ Roma servis o.s.

Stříbrná: „Vzkazy proti rakovině“/ Ogilvy & Mather - pro Ogilvy Group

Bronzová: „Tankování hendikepovaných“/ Wunderman - pro Ford Motor Company

  • Nejčtenější

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

27. března 2024  17:29

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu...

Seznam zakázaných kotlů. Co vám od září hrozí, když v nich budete dál topit

23. března 2024

Premium Češi stále provozují nejméně 150 tisíc starých neekologických kotlů na tuhá paliva 1. a 2. emisní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

25. března 2024  11:54

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200...

Loď v Baltimoru měla potíže už dřív, most si o nehodu říkal, soudí odborníci

27. března 2024  11:17

Bezprostředně po úterní nehodě lodi v americkém Baltimoru vedení společnosti, která loď provozuje,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Bankrot zažehnán, zatím. Saúdové nalijí do luxusních elektroaut miliardu dolarů

25. března 2024  18:42

Americký výrobce luxusních elektromobilů Lucid získá od divize saúdskoarabského státního...

Kapesní reaktory ty velké nenahradí. Spíše uhelné elektrárny a teplárny

28. března 2024

Premium První malý jaderný reaktor v Česku by měl vyrůst v Temelíně. ČEZ chce do konce roku vybrat...

OBRAZEM: Proč na českých bankovkách chyběly ženy a co skrývá pětitisícovka

28. března 2024

Nad podobou českých bankovek se pozastaví málokdo, skrývají ale pozoruhodné příběhy i detaily....

Kanadě dochází javorový sirup, zásob má nejméně za šestnáct let

27. března 2024

Kanadské rezervy javorového sirupu se loni zmenšily na 3,1 milionu kilogramů, celkově jsou přitom...

Stávka zažehnána. Aerolinky Lufthansa se dohodly s odbory na mzdách

27. března 2024  19:40

Německé aerolinky Lufthansa a odbory Verdi se dohodly na nových mzdových a pracovních podmínkách...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...