Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Reklamních proužků na webu ubývá

  16:01
Reklamní proužek, takzvaný banner, který dlouhou dobu dominoval inzertnímu prostoru na internetu, začíná postupně opouštět své někdejší výsadní pozice. Zatímco ještě letos padne v západní Evropě na bannery více než polovina všech peněz investovaných do internetové reklamy, za pět let to už bude podle poradenské společnosti Yankee Group jen čtyřicet procent.

To je úroveň obvyklá v současnosti na nejvyspělejším internetovém trhu, ve Spojených státech. Proužků ubývá i v České republice.

Zatímco ještě loni patřilo bannerům osm z deseti korun proinzerovaných na českém internetu, jejich podíl se od té doby výrazně snížil. "Přesná čísla zatím nejsou k dispozici, ale z kampaní klientů je to zřejmé. O stovky až tisíce procent přibývá ve srovnání s loňskem reklamních e-mailů, více je i PR článků, i když zde není růst tak masivní," říká šéf projektu internetové reklamy v agentuře ARBOmedia Michal Krejčí.

Inzerce prostřednictvím elektronické pošty a experimenty s dalšími formami propagace ubírá tradičním bannerům místo i v zahraničí. Šéf evropské pobočky Yankee Group Scott Smith však předpovídá i reklamním e-mailům brzký ústup ze slávy. "Internetoví uživatelé pravděpodobně shledají tenhle inzertní způsob stejně nepříjemným jako tiskoviny doručované do jejich poštovních schránek," míní Smith.

Proto mediální agentury i online firmy vymýšlejí nové způsoby, jak uživatelům reklamy prezentovat. Při otevírání webových stránek se tak například do zvláštního okna prohlížeče načte inzertní plakátek. Ještě agresivnější je metoda, kdy se v okně napřed odehraje reklamní šot a teprve po pár vteřinách se do něj načte požadovaná stránka. "Tyhle reklamy jsou vysoce efektivní. Uživatel musí přerušit práci a je přinucen věnovat vám svou pozornost. Když začaly bannery, taky to lidi otravovalo, ale zvykli si. Myslím, že to stejné se stane zde," řekl pro online magazín wired.com ředitel mediálního výzkumu společnosti AdRelevance Marc Ryan.

Michal Krejčí však upozorňuje, že s trpělivostí surfujících klientů je potřeba zacházet opatrně. "Při plánování takových kampaní musíme být obezřetní, ale jejich cena je tak vysoká, že budou stejně velmi omezené," soudí Krejčí.

Podle něj se cena, za jedno zobrazení reklamy pohybuje na deseti- až patnáctinásobku úrovně obvyklé u bannerů. U nich se za tisícovku zobrazení obvykle platí mezi čtyřmi sty až šesti sty korun. "Výtěžek z takovýchto nadstandardních akcí je obvykle tak vysoký, že z něj může internetová firma pořídit nějakou novou službu. Trpělivost uživatelů tak bude nějakým způsobem odměněna," říká Krejčí.

Nové formy by mohly napomoci oživit i investice inzerentů do tohoto média. Pro letošní rok očekávala ARBOmedia výdaje na internetovou reklamu ve výši 190 milionů korun. I když oficiální revize údajů přijde až v polovině roku, podle Krejčího lze očekávat jistý pokles odhadů, zhruba o patnáct milionů korun. "Stávající inzerenti neodcházejí, ale dosud nenastal očekávaný příliv zadavatelů z oblasti rychloobrátkového spotřebního zboží," míní Krejčí. Nadnárodní koncerny s ústředím v Americe zatím pod vlivem rozkolísaného internetového sektoru s většími kampaněmi vyčkávají.

Ve Spojených státech se podle údajů Interactive Advertising Bureau loni druhý rok po sobě investice do online reklamy pohybovaly okolo osmi miliard dolarů, tedy asi 320 miliard korun. Pro západní Evropu očekává Yankee Group růst z letošních 1,5 miliardy dolarů až na 4,2 miliardy v roce 2006.

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

13. dubna 2024

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by...

Zlato místo bankomatu. Američané berou útokem zastavárny a zbavují se ho

15. dubna 2024

Vysoká cena zlata je pro mnohé jeho majitele jasným signálem, že právě nazrál čas jeho zpeněžení....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kdo je Tomáš Otruba. Klíčový muž v PPF a nový partner Renáty Kellnerové

16. dubna 2024  15:15

Největší česká finanční skupina PPF prochází personální i byznysovou proměnou. Jedním z hlavních...

Za zmizení 12 miliard dolarů trest smrti. Vietnam potrestal historický podvod

12. dubna 2024  17:58

Za největší bankovní podvod ve vietnamské historii padl ten nejpřísnější trest. Rozsudek smrti si u...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zlato raketově zdražilo. Mohou za to Spojené státy, Čína i Rusko

13. dubna 2024

Cena zlata pokořila historické rekordy a podle ekonomů se ještě zdaleka nemusí zastavit. Důvodem...

Za zájezd jen čtvrtinu předem, navrhuje EU. Cestovky s tím mají problém

19. dubna 2024

Premium Předem zaplaťte jen 25 procent a doplatek až čtyři týdny před odjezdem na dovolenou. Takový návrh...

Brusel vyčlenil půl miliardy eur na výroby munice, do Česka jdou tři procenta

19. dubna 2024

Dva české podniky uspěly v konkurenci evropských obranných firem, které se ucházely o finanční...

Ruské tankery mohou způsobit ekologickou katastrofu, varuje švédský ministr

18. dubna 2024

Švédský ministr zahraničí Tobias Billström varuje před ekologickou katastrofou, ke které by mohlo...

Google propustil 28 zaměstnanců, kteří stávkovali kvůli smlouvě s Izraelem

18. dubna 2024  19:30

Společnost Google propustila 28 zaměstnanců, kteří protestovali proti smlouvě, kterou firma...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...